آشنایی با غذاهای محلی و اصیل مازندران

به گزارش هدا بلاگ، غذاهای محلی استان مازندران | Mazandaran local food

غذاهای محلی همه شهرها و منطقه ها ایران بسیار خوشمزه و لذیذ هستند و نمی توانیم بگوییم که غذایی بر غذای دیگری از بحاظ طعم و یا مواد تشکیل دهنده اش، فزونی دارد. یکی از منطقه ها و استان هایی که در کشورمان غذاهای بسیار خوشمزه ای دارد، استان مازندران است. غذاهای محلی استان مازندران یکی از خوش طعم ترین غذاها و البته مقوی ترین ها هستند که اتفاقا غذاهای بسیار مشهوری هم دارند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، غذاهای محلی استان مازندران را مورد آنالیز قرار دهیم.

آشنایی با غذاهای محلی و اصیل مازندران

کدو بره مازندران

اولین غذایی که از بین غذاهای محلی استان مازندران می خواهیم به شما معرفی نماییم، کدو بره مازندران است. این غذا که کاملا بر پایه سبزیجات و گیاهان پخته می شود، هم برای گیاهخورارن و هم برای افرادی که دارای رژیم های کاهش وزن و یا رژیم هایی خاص هستند مناسب است. غذای کدو بره بسیار زود می پزد و مزه بسیار خوشمزه ای هم دارد ضمناً، غذایی بسیار سالم و مقوی هم هست. این غذا از موادی همچون: سیب زمینی، پیاز، سیر، تخم مرغ، گوجه فرنگی و ادویه هایی همچون: نمک، فلفل و زردچوبه نیز اضافه می نمایند.

اسپناساک از غذاهای محلی استان مازندران

در این غذای بسیار خوشمزه محلی از منابع غذایی بسیار غنی استفاده می نمایند. مواد اولیه ای همچون: برگ سیر، گوشت، پیاز، ادویه های مختلف، آب، سبزیجات محلی و برگ سیر استفاد می شود. برای پختش هم برگ های خرد شده اسفناج را در پیاز و روغن تفت می دهیم. بعد از آن هم کمی آب اضافه می کنیم و سپس به آب گوشت آن ادویه جات مختلف اضافه می نماییم. ضمناً اگر می خواهید این غذا را درست کنید باید بدانید که می توانید همچون بعضی از نقاط مازندران به جای گوشت به آن تخم مرغ اضافه نمایید.

مالابیج

محلی های مازندران برای درست کردن این غذا از مغر گردوی تازه؛ گلپر، فلفل، نمک، ماهی سفید، رب انار و سبزی های محلی استفاده می نمایند. معمولا رسم است که این غذا را بر روی حرارت آتش و ذغال درست می نمایند اما در حال حاضر ماکروویو جایگزین مناسبی است اگر دسترسی به دغال و آتش ندارید. درست کردن مالابیج مازندرانی ها بسیار ساده است. کافی است تا ماهی را پاک نموده و با باقی مواد داخل ماهی را پر نمایید. سپس آن را با نخ و سوزن ببندید و بعد هم بر روی آتش بپزید. سعی کنید این غذا را حتما با ماهی سفید بپزید زیرا بسیار خوشمزه تر است.

آغوز مسما از غذاهای محلی مازندران

از مقوی ترین غذاهایی که مازندرانی ها دارند و اتفاقا یکی از مقوی ترین غذاهایشان نیز هست، آغوز مسما است. مازندرانی ها در این غذا از گوشت اردک استفاده می نمایند. گردو، دانه ساییده شده انار، نمک و فلفل دیگر اجزای سازنده این غذا هستند. می توانید با این غذا از ترشی، برنج و نان هم بهره ببرید. برای پخته شدن و جا افتادن این غذا تنها 2 ساعت وقت احتیاج دارید.

نازخاتون

از جمله غذاهای محلی مازندران از نوع معروف و محبوبشان، نازخاتون است. تقریبا می شود گفت که تلویحا همه دستور پخت این غذا را بلد هستند. با این حال مواد لازم برای تهیه این غذا؛ نعنا خشک، آب انار، آبغوره، گوجه و پیاز نگینی شده می باشد. البته نباید وجود بادمجان در این غذای معروف را از قلم انداخت. کالری این غذا بسیار کم است و به نوعی غذای رژیمی به شمار میرود. نازخاتون را باید جز غذاهای آسان پز به حساب آورد

بشته واش

بشته واش نوعی آش معروف مازندرانی است که در آن از زیره سبز، ادویه های مختلف و متداول و عدس درست می شود. معمولا این غذا برای کسانی زیاد پخته می شود که تیروئید و یا قفر شدید آهن دارند. برای کسانی که مبتلا به بیماری هایی همچون هموروئید و یبوست شدید هم هستند، توصیه می شود.

آش کدو

همه غذاهای محلی مازندران مقوی و خوشمزه هستند و در این رابطه آش های مازندرانی یک سر و گردن بالاتر هستند. آش کدو هم از این قائده مستثنی نیست. در پخت این آش از عدسس، شکر، نمک، کدو، عدس، برنج و پیاز داغ استفاده می نمایند. می توانید در هنگام خوردن این غذا به آن نعنا داغ اضافه کنید. می توانید در این آش از کوفته ریزه هم بهره ببرید.

اسفناج مرجی

اسفناج مرجی غذای بعدی ما است که می خواهیم به عنوان یک غذای محلی مازندرانی آن هم از نوع اصیلش به شما معرفی نماییم. در پخت این غذا از اسفناج و انار استفاده می شود. شاید این ترکیب تا حدی عجیب به نظر برسد اما، طعم این غذا با اضافه شدن سیر، عدسی، اسفناج و انار ترش معرکه می شود.

بیج بیج

مازندرانی ها به این غذا واویشکا هم می گویند اما تهرانی ها به آن بیج بیج یا بیج بیجی می گویند. بیج بیج یکی از زودپز ترین غذاهای دنیا است وشاید در عرض 30 الی 40 دقیقه آماده شود. پیاز، گوشت چرخ نموده، سیب زمینی نگینی شده، گوجه و رب اجزای اصلی پخت این غذا هستند.

خورشت آلو

خورشت آلوی ملس و خوشمزه مازندرانی ها مثل بیج بیج از آن غذاهای آشنا است. در این غذا از پیاز، مرغ، آلو، زعفران، گردو و آلو استفاده می نمایند. اگر غذایتان به خاطر انار ترش شد، کمی شکر به آن اضافه کنید.

باقلا وابیج

از غذاهای محلی مازندران که بسیار هم در بین مازندرانی ها محبوب است، باقلا ویچ است. این غذا را از ترکیب؛ کره، سیر، روغن، تخم مرغ و شوید خشک شده درست می نمایند. در کنارش می توانید مخلفات مختلفی را میل نمایید.

کئی پلا

پلا که اشاره مازندرانی ها به پلو است، در واقع کدو پلوی خودمان است. برای درست کردن این غذا از گشوت چرخ نموده، زیره، کره محلی، کدوی رنده شده و برنج استفاده می نمایند. معمولا به عنوان همراه غذا بر روی آن نیمرو هم می گذارند.

دوپتی

دوپتی یکی از غذاهای ساده پز مازندرانی است که از ترکیب دوغ، حبوبات کامل پخته شده و سیر داغ به دست می آید. این غذا ضمن این که بسیار خوشمزه است، سریع هم پخته و آماده می شود.

بورانی بادمجان کبابی

این غذا که به عنوان مخلفات هم در نظر گرفته می شوداز ترکیب بادمجان کبابی ،سیر، ماست چکیده موسیر دار و نمک تهیه می شود.

کئی انار

کئی انار از ترکیب انار و کدوحلوایی درست می شود. کئی انار را محلی ها برای برطرف کم خونی هم پیشنهاد می نمایند. در این غذا از کدو، انار، لوبیا چیتی، عدس، سیر، پیاز، گردو، روغن و زردچوبه استفاده می شود.

آش گزنه

این آش بسیار خوش طعم از آرد گندم، چغندر، عدس، نخود، لوبیا، باقلا، کدو حلوایی، گشنیز، جعفری، سیر، ماست، نمک و زردچوبه درست می شود.

مرغ شکم پر

مرغ شکم پر معروف از جمله غذاهای محلی استان مازندران است و بسیار هم خوشمزه است. برای پخت این غذا از؛ مرغ، سبزی های تازه ای همچون جعفری، گشنیز، نعنا و ترخون، مغز گردوی چرخ شده، آلو و قیسی، پیاز سرخ شده، زعفران، زرشک، شکر، آب لیمو یا آب نارنج و نمک و فلفل استفاده می شود. البته باید این را بدانید که به همین نسبت از اردک و بادمجان شکم پر نیز اساتفاده می شود.

خورشت بادنجان کباب

یکی دیگر از غذاهای بسیار مقوی و خوشمزه مازندرانی ها مخصوصا در رامسر، خورشت بادنجان کباب است. در پخت این غذا از مواد غذایی همچون: بادمجان، گردو، رب انار، گوجه، و سبزی های معطر استفاده می شود.

منبع: الی گشت
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3464

به "آشنایی با غذاهای محلی و اصیل مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با غذاهای محلی و اصیل مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید