این افراد در معرض خطر مرگ زودرس هستند

به گزارش هدا بلاگ، دیجیاتو نوشت: مطالعه نو محققان مؤسسه ملی بهداشت (NIH) نشان می دهد افرادی که به مقدار کافی مایعات نمی نوشند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن قرار دارند و احتمال مرگ در سنین پایین تر در آن ها بالاتر است.

این افراد در معرض خطر مرگ زودرس هستند

این مطالعه ارتباط بین هیدراتاسیون و پیری را تأیید می نماید. مطالعه نو از تحقیقات قبلی همین تیم تحقیقاتی الهام می گیرد و تأثیر طولانی مدت آب بر سلامت موش ها را آنالیز می نماید. این مطالعه در سال 2019 نشان داد موش هایی که به اندازه کافی مایعات نمی نوشند، حدود 6 ماه طول طول عمر کمتری دارند که حدوداً معادل 15 سال زندگی انسان است.

کمبود آب در بدن و احتمال مرگ زودرس

محققان در تحقیق نو، موضوع سطح هیدراتاسیون در بدن انسان و ارتباط آن بر سلامت و پیری را آنالیز کردند. برای انجام این کار، تیم داده های مطالعه طولانی مدت سلامت قلب را که اواخر دهه 1980 شروع شد، مورد توجه قرار دادند. داده ها شامل بیش از 15 هزار شرکت کننده است که به طور میانه بیش از 25 سال مورد آنالیز نهاده شده اند.

به عنوان معیاری برای هیدراتاسیون، محققان سطوح سدیم سرم را در نمونه خون آنالیز کردند. در یک فرد سالم سطوح طبیعی سدیم سرم بین 135 تا 146 میلی مول در لیتر است. سطح سدیم سرم در چندین دوره زمانی در طول 25 سال، در کنار 15 نشانگر دیگر سلامت مورد ارزیابی نهاده شد. این نشانگرها شامل سنجش فشار خون، بیومارکرهای ایمنی و سطح قند خون بودند.

داده های این تحقیق نشان می دهد ارتباط معناداری بین سطوح سدیم سرم بالای 142 میلی مول در لیتر و تسریع پیری بیولوژیکی وجود دارد. به طور خاص، آن دسته از شرکت کنندگانی که سطح سدیم سرم آن ها بالاتر از 142 میلی مول در لیتر بود، تا 15 درصد بیشتر از سن تقویمی خود به عنوان سن بیولوژیکی مسن تر شدند. این اندازه در افرادی که سطح سدیم سرم بالای 144 میلی مول در لیتر داشتند به 50 درصد رسید.

با نگاهی به بیماری های مزمن، سطح سدیم سرم بالای 142 میلی مول در لیتر با افزایش 64 درصدی خطر بیماری های مزمن از جمله نارسایی قلبی، دیابت و زوال عقل مرتبط است. افرادی که بالاترین سطح سدیم سرم، 146-144.5 میلی مول در لیتر داشتند، 21 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس در مقایسه با کسانی بودند که کمترین اندازه سدیم سرم را داشتند.

مطالعه نو در نشریه eBioMedicine منتشر شده است.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 دی 1401 بروزرسانی: 21 دی 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3621

به "این افراد در معرض خطر مرگ زودرس هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این افراد در معرض خطر مرگ زودرس هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید