ببینید ، تالاب دهنو پس از 20 سال زنده شد

به گزارش هدا بلاگ، سعید یوسف پور از آبگیری تالاب دهنو پس از 20 سال اطلاع داد و گفت: تالاب دهنو در حوضه آبخیز دشت های فرادنبه و سفیددشت، در جنوب شرقی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد قرار گرفته است.

ببینید ، تالاب دهنو پس از 20 سال زنده شد

به گزارش خبرنگاران، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری اضافه نمود: اگرچه این تالاب جزو تالاب های کنوانسیون رامسر نیست، ولی به علت شرایط ویژه زیست بومی، کنترل روان آب های سطحی و ظرفیت های ارزشمند گردشگری طبیعی، اهمیت دارد.

وی توضیح داد: هر چند خشکسالی سال های گذشته در خشکی این تالاب بی تأثیر نبوده است، اما دخالت های انسانی، حفر چاه های متعدد، احداث جاده و زهکش، دست کاری رویشگاه های گیاهی و زیستگاه های آبی تالاب و بهره برداری غیراصولی به ویژه در زمینه کشاورزی باعث کاهش سطح آب های زیرزمینی و در نهایت خشک شدن این تالاب شد.

یوسف پور با اشاره به تجربه پیروز حفاظت محیط زیست استان در احیای تالاب گندمان بیان داشت: در کوشش هستیم از تجربیات کسب شده برای احیای این تالاب و دیگر دشت های استان استفاده کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اذعان کرد: احیای این تالاب در دستور کار حفاظت محیط زیست استان قرار گرفته است و در مرحله نخست با یاری جوامع محلی و دستگاه های مرتبط، با ایجاد کانال انتقال آب، روان آب های فصلی سرشاخه های رودخانه جهانبین به این تالاب راهنمایی شد.

وی گفت: خشکی بیش از حد تالاب در بعضی فصول، منجر به ایجاد گرد و غبار محلی می شد ولی چنانچه برنامه احیای این تالاب به خوبی پیش رود، دیگر شاهد بیابانی شدن و ایجاد کانون گرد و غبار به وسیله این تالاب تاریخی نخواهیم بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 فروردین 1402 بروزرسانی: 18 فروردین 1402 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3658

به "ببینید ، تالاب دهنو پس از 20 سال زنده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید ، تالاب دهنو پس از 20 سال زنده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید