خبرنگاران دوراپزشکی بار مراجعه به مراکز درمانی را کاهش می دهد

به گزارش هدا بلاگ، تهران - خبرنگاران - معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اگر طرح دورا پزشکی یا پزشکی از راه دور، زودتر آماده می شد، می توانست در شرایط شیوع کرونا بار مراجعه مردم به مراکز بهداشتی و درمانی را کاهش داده و دسترسی مردم را تسهیل کند.

خبرنگاران دوراپزشکی بار مراجعه به مراکز درمانی را کاهش می دهد

به گزارش خبرنگار سلامت خبرنگاران، قاسم جان بابایی روز سه شنبه در مراسم افتتاح فاز نخست برنامه دورا پزشکی یا پزشکی از راه دور که با حضور وزیر بهداشت و به صورت ویدیو کنفرانس در وزارت بهداشت برگزار شد، اضافه نمود: از حدود یک سال پیش، راه اندازی خدمات دورا پزشکی با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و با تاکید بر تقویت دسترسی مردم در مناطق کمتر برخوردار به خدمات حوزه سلامت، در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: خدمات دورا پزشکی برای تشخیص، درمان، پایش و گاهی آموزش به بیمار مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که بین بیمار و ارائه دهنده خدمات سلامت، فاصله جغرافیایی وجود داشته باشد و این خدمات شامل ویزیت، مشاوره، مراقبت های درمان، گزارش های رادیولوژی و پاتولوژی از راه دور است.

اهداف دورا پزشکی

معاون وزیر بهداشت گفت: خدمات پزشکی از راه دور اهدافی از جمله تسهیل و تسریع دسترسی به متخصصان جهت ارائه خدمات مشاوره ای، کاهش بار مراجعان مراکز درمانی و تسهیل در مدیریت بحران کرونا، بهبود دسترسی عادلانه مردم به خدمات و مراقبت به ویژه در مناطق محروم و صعب العبور و همچنین کمک به تکمیل چرخه پرونده الکترونیک سلامت است.

تسریع در راه اندازی دورا پزشکی با شیوع کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: با شیوع اپیدمی کرونا، تسریع در راه اندازی خدمات دورا پزشکی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت. مطالعات اولیه برای شناسایی تخصص هایی که احتمال انجام و موفقیت آنها بیشتر است، یکی از پیش نیازهای این خدمات بود. تاکید ما بر تخصص هایی بود که به صورت غیراورژانس (غیر همزمان) مانند پوست، روان پزشکی، آسیب شناسی، رادیولوژی، چشم و گوش و حلق و بینی قابل انجام است و یکی از نکات مورد نظر ما در ارائه خدماتی است که بار مراجعان بیمارستانی را در بحران کرونا کاهش می دهد.

جان بابایی اضافه نمود: چرخه ویزیت یا مشاوره الکترونیک در خدمات پزشکی از راه دور شامل انجام ویزیت، اعمال دستورات مانند نسخه دارو، آزمایش، تصویربرداری و درخواست ارجاع، ثبت اقدامات، انتقال مستندات الکترونیک، محاسبه خدمات و پرداخت برخط و رسیدگی الکترونیک است.

وی ادامه داد: برای راه اندازی خدمات دورا پزشکی ابتدا کارگروه تدوین مرحله پایلوت شیوه نامه اجرایی دورا پزشکی با حضور نمایندگانی از معاونت های بهداشت، درمان، سازمان اورژانس و مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تشکیل شد و جلسه های متعددی با انجمن های علمی پزشکی و نمایندگان بورد تخصصی برای تدوین استانداردهای علمی خدمات قابل ارائه برگزار شد. چون 5 هزار و 600 خدمت در حوزه پزشکی وجود دارد، اما همه خدمات، امکان دورا پزشکی را ندارند. همچنین به منظور اجرای بهتر این طرح، جلسه های هم اندیشی زیادی با سازمان های بیمه گر و نظام پزشکی به منظور پوشش بیمه ای خدمات و تدوین دستورالعمل های نظارت برگزار شد.

استفاده از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: برای اجرای خدمات دورا پزشکی در کشور از ظرفیت های موجود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای پوشش 23 منطقه محروم کشور در فاز اول و همچنین شرکت توسعه و بهداشت سلامت مپنا برای پوشش خدمات تله رادیولوژی در 83 مرکز در کشور استفاده شده است.

جان اضافه نمود: پس از عقد تفاهم نامه با بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) جهت اجرای دورا پزشکی، شیوه نامه اجرایی پایلوت سیستم دورا پزشکی به صورت پایلوت تدوین و ابلاغ شد و مقدمات پیاده سازی دورا پزشکی در مناطق محروم منتخب با اولویت ویزیت و مشاوره از راه دور فراهم شد و به دلیل بحران کرونا، مراحل اجرایی این پروژه به تعویق افتاد. تا سرانجام مرداد ماه در برخی مناطق مبدا و مقصد در دانشگاه های علوم پزشکی زابل، یاسوج، ایرانشهر، البرز، لرستان و هرمزگان تجهیز و آماده بهره برداری قرار گرفت.

ویزیت کلینیک در دوران کرونا

وی اظهار کرد: ویزیت کلینیک در دوران کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ویزیت کلینیک روان و غدد در دروان کرونا در دانشگاه علوم پزشکی ایران، نرم افزار و بستر ویزیت از راه دور در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، نقاط قابل اتصال و ایجاد دستورالعمل نحوه اتصال و تجهیز مناطق مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تله رادیولوژی در سطح استان فارس توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه اندازی شده و هماهنگی های لازم با سازمان نظام پزشکی جهت برقراری امضای الکرونیک و همکاری با بخش خصوصی اجرا شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه نمود: محورهای تدوین شده در ضوابط اجرایی ارائه خدمات سلامت و پزشکی از راه دور شامل بخش های مختلف است، اما در این بخش هم برای کلینیک و هم برای ارائه دهنده خدمت مجوز صادر و از دریافت کننده خدمت، راستی آزمایی می شود و مباحثی مانند تعرفه گذاری، پوشش بیمه، تعریف استاندارد خدمت، امنیت و حریم خصوصی و پایش و نظارت مورد توجه جدی قرار گرفته است.

مصوبه پوشش بیمه ای دورا پزشکی

جان بابایی بیان کرد: تلاش وزیر بهداشت و اخذ مصوبه پوشش بیمه ای خدمات دورا پزشکی در ستاد ملی کرونا خیلی کارگشا بود و سیاست ما این است که کلینیک مجازی در کلینیک های ویژه دانشگاهی مستقر، خدمات دورا پزشکی شامل ویزیت و مشاوره از راه دور با استفاده از ظرفیت های بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به طور کامل پیاده سازی و راهنماهای بالینی و استانداردهای ارائه خدمات از طریق دورا پزشکی با استفاده از ظرفیت های انجمن های علمی پزشکی و بوردهای تخصصی تدوین شود.

به گزارش خبرنگاران، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز امروز در همین رابطه گفت: خدمات دورا پزشکی باعث اعتلای کیفی خدمات سلامت و کاهش نیاز به نیروهای تخصصی در نقاط مختلف کشور می شود.

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1470

به "خبرنگاران دوراپزشکی بار مراجعه به مراکز درمانی را کاهش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دوراپزشکی بار مراجعه به مراکز درمانی را کاهش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید