دانه شنبلیله و ارتباط آن با افزایش شیرمادر

به گزارش هدا بلاگ، بسیاری از کارشناسان طب سنتی برای سرفه، برونشیت و مسائل سینوس از شنبلیله استفاده می نمایند و بعلاوه از عصر باستان تا به امروز زنان در خاورمیانه، شمال آفریقا و هند از گیاه شنبلیله برای تحریک فراوری شیر استفاده نموده اند اما آیا این گفته و باور واقعیت علمی دارد؟

دانه شنبلیله و ارتباط آن با افزایش شیرمادر

شنبلیله چیست؟

شنبلیله گیاهی است که با نام علمی Trigonella foenum-graecum شناخته می گردد. این گیاه 60 تا 90 سانتیمتر رشد می نماید و از برگ های سبز، گل های سفید کوچک و غلاف هایی حاوی دانه های قهوه ای طلایی شنبلیله برخوردار است.

برای هزاران سال، شنبلیله در پزشکی جایگزین و پزشکی چینی برای درمان بیماری های پوستی و بسیاری بیماری های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.

در سالیان اخیر، استفاده از این گیاه به عنوان ادویه خانگی و یک عامل تلغیظ رایج شده است. بعلاوه شنبلیله در محصولاتی مانند صابون و شامپو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

دانه ها و پودر شنبلیله در بسیاری از دستور العمل های آشپزی هندی و آسیایی به واسطه تعیینات خوراکی و طعم اندکی شیرین و آجیلی خود مورد استفاده قرار می گیرند.

شنبلیله گیاهی بسیار متنوع و جالب توجه است که مصارف و مزایای بالقوه سلامت بسیاری را ارائه می نماید.1

شنبلیله در یک نگاه

- مقدار مصرف: 1 قاشق غذاخوری (11 گرم)

- کلسیم: 2%

- کالری: 36

- ویتامین A: صفر

- چربی اشباع شده: صفر

- ویتامین C:1%

- پروتئین: 3 گرم

- آهن: 20%

- فیبر: 3 گرم.4

آیا می توانم دانه شنبلیله را در دوران شیردهی مصرف کنم؟

بله، همه زنان می توانند هنگامی که نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می نمایند، از برگ های و دانه شنبلیله تغذیه نمایند. این گیاه که بومی اروپا و آسیا است، از زمان های قدیم به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار گرفته و توانایی بیشتری نسبت به برگ دیگران سبزیجات در افزایش مقدار شیر مادر دارد.

جالب است بدانید که امروزه دانه های شنبلیله به صورت چای و کپسول در داروخانه ها موجود بوده و برای تغذیه زنان شیرده مورد استفاده می گیرد.2

مصرف شنبلیله برای افزایش شیر مادر

در بعضی کشورها مادران می توانند مکمل های بذر شنبلیله را از فروشگاه های غذای سالم تهیه نمایند. این کپسول ها حاوی مقادیر متفاوتی از این گیاه هستند و اگرچه بعضی برندهای این مکمل ها توصیه می نمایند که سه بار در روز یک کپسول بخورید، اما این دز می تواند برای افزایش فراوری شیر خیلی کم باشد و لازم باشد سه بار در روز و هر بار 2 تا 3 کپسول بخورید.

اما اگر مکمل شنبلیله در شهر شما پیدا نمی گردد و در هر صورت مایلید این گیاه را در دوران شیردهی مصرف و امتحان کنید، می توانید خود شنبلیله را در غذاهای مختلف و یا به صورت خام بخورید. بعلاوه می توانید چای شنبلیه بنوشید. فقط اینکه چای شنبلیله اغلب طعم تلخ و ناخوشایندی دارد و به میزانٔ خوردن مستقیم گیاه هم مؤثر واقع نمی گردد.3

آیا دانه گیاه شنبلیله واقعاً به افزایش فراوری شیر مادریاری می نماید؟ بله، ولی تحقیقات معتبری درباره تأثیر مستقیم دانه شنبلیله بر افزایش فراوری شیر مادران وجود ندارد. این در حالی است که بیشتر شواهد نشان دهنده درست بودن این موضوع عجیب است. با این وجود، مطالعات غیرواقعی و تصادفی زیادی به تأثیر این گیاه در افزایش شیر مادران شیرده نسبت داده شده است.

این مطالعات جزئی، همگی رابطه مستقیم بین مصرف دانه های شنبلیله و افزایش شیر زنان را نشان داده است؛ بنابراین مادران می توانند پودر دانه شنبلیله را به صورت چای کیسه ای آماده خریداری نموده و با قرار دادن در آب جوش، به عنوان چای مصرف نمایند؛ به نظر می رسد که تأثیر این گیاه در افزایش شیر زنان بسیار بالا است.2

نکاتی هنگام مصرف شنبلیله برای افزایش شیر مادر

تعداد کمی از مادران نیز ممکن است به مکمل شنبلیله واکنش آلرژیک نشان دهند، هرچند ممکن است برای شما هیچ مسئله ای به وجود نیاید اما بعضی از مادران عوارضی را بعد از خوردن شنبلیله گزارش نموده اند.

بعضی از مواردی که برای خوردن شنبلیله در دوران شیردهی و برای افزایش شیر در نظر بگیرید شامل موارد زیر است:

ممکن است دچار اسهال شوید و وقتی دز مکمل را کم یا مصرف آن را قطع کنید، مشکل رفع شد.

اگر شما دیابت دارید، با احتیاط از این مکمل بهره ببرید، زیرا می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد.

اگر باردار هستید، نباید مکمل شنبلیله بخورید، زیرا می تواند با تحریک رحم باعث ایجاد انقباضاتی گردد.

شاید با خوردن آن متوجه شوید که ادرار و عرقتان بوی بدی می گیرد که ممکن است برایتان آزاردهنده باشد.

بعضی مادران مبتلا به مسئله ای مثل آسم نیز گفته اند خوردن این مکمل، آسمشان را بدتر کرد که البته واکنش جالبی است، زیرا تصور می گردد که شنبلیله می تواند با کاهش فراوری مخاط، آسم را بهبود دهد.3

دانه های شنبلیله در چه شکل هایی یافت می گردد؟

شما به عنوان یک مادر شیرده می توانید دانه گیاه شنبلیله را به شکل های زیر در بازار پیدا کنید:
پودر تهیه شده از دانه های خشک گیاه شنبلیله
وجود این شکل از دانه شنبلیله در بازار بسیار رایج بوده و در پخت غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد؛ بنابراین، شما می تواند آن را با آب یا سایر اقلام غذایی مانند شیرینی ها ترکیب نموده و به راحتی در دوران شیردهی خود مصرف کنید.
چای شنبلیله
این نوع نوشیدنی که با دم کردن دانه های پودرشده گیاه شنبلیله به دست می آید، خواص خود را حفظ می نماید. در هنگام تهیه این نوشیدنی می توان آن را با سایر گیاهان مخلوط نمود. ولی در هنگام خرید این چای، نحوه مخلوط کردن آن با چای سیاه و سایر مواد را خوب آنالیز کنید.
کپسول دانه های شنبلیله
این شکل از دانه های گیاه شنبلیله یک گزینه محبوب برای زنانی است که می خواهند از این گیاه به عنوان یک دارو استفاده نمایند. البته کپسول دانه شنبلیله، گاهی با عنوان مکمل شنبلیله نیز شناخته می گردد، ولی میزان دوز آن ها کاملاً فرق دارد.

گاهی اوقات فقط مصرف سه عدد کپسول، سه بار در روز برای زنان شیرده توصیه می گردد تا بدن این افراد بتواند حدبیشتر 6 گرم از این دانه را در روز دریافت نماید.2

شنبلیله در نقش مکمل

شنبلیله در غلظت ها و اشکال مختلف قابل مصرف است و از این رو یک دوز تعیین مصرفی از آن وجود ندارد. افزون بر این، دوز مصرفی با توجه به اهدافی که مد نظر فرد واقع شده است می تواند متفاوت باشد.

بیشتر پژوهش های مبتنی بر سطوح تستوسترون بر مصرف حدود 500 میلی گرم عصاره شنبلیله اشاره دارند، در شرایطی که پژوهش های مبتنی بر زمینه های دیگر بر مصرف حدود 1,000 تا 2,000 میلی گرم متمرکز بوده اند. اگر از دانه های کامل شنبلیله بهره ببرید، دوزهای حدود 2 تا 5 گرمی موثر به نظر می رسند، اما مقدار مصرف از مطالعه ای تا مطالعه دیگر فرق دارد.

برای دریافت شنبلیله به شکل مکمل، بهتر است ابتدا با 500 میلی گرم شروع نموده و پس از دو تا سه هفته در صورتی که با عارضه جانبی روبرو نشدید می توانید دوز مصرفی را به 1,000 میلی گرم افزایش دهید. شما می توانید قبل یا هنگام صرف وعده غذایی روزانه مکمل شنبلیله را مصرف کنید، اما از آنجایی که این ماده به کنترل سطوح قند خون یاری می نماید، مصرف آن همراه با وعده های غذایی حاوی کربوهیدارت بالا منطقی به نظر می رسد.

این که چه مقدار شنبلیله باید مصرف کنید به نوع مکمل و بعلاوه هدف شما از مصرف مکمل بستگی دارد. در شکل قرص، دوز توصیه شده حدود 500 تا 1,000 میلی گرم در روز است.1

آیا مصرف دانه شنبلیله در طی دوران شیردهی، عوارض منفی دارد؟

مصرف دانه های گیاه شنبلیله به وسیله زنان شیرده می تواند عوارض جانبی متعددی داشته باشد. بعضی از آن ها به ندرت اتفاق می افتد، اما در صورت بروز، بسیار شدید می باشند. بعضی از این عوارض جانبی دانه های شنبلیله در بدن زنان شیرده عبارتند از:

بروز اسهال و نفخ شکم در مادران شیرده

بوی ادرار نوزادان متفاوت شده و بویی شبیه شربت افرا به خود می گیرد

بعلاوه، ممکن است شیر خود مادر نیز بوی عجیبی گرفته و در هنگام تغذیه نوزاد، به وضوح آشکار گردد

از قلم نیاندازید که بروز واکنش های آلرژیکی نسبت به مصرف دانه های شنبلیله بیشتر در میان بچه هایی شایع است که بدن آن ها نسبت به مصرف حبوبات مانند نخود سبز، سویا و بادام زمینی نیز حساسیت نشان می دهد

علاوه بر این موارد، مصرف این دانه ها در دوزهای بالا ممکن است باعث بروز هیپوگلیسمی گردد که فرد مبتلا به این مشکل، به طور قابل توجهی با کاهش قند خون روبرو می گردد.2

پینوشتها

1.www.shafaf.ir

2.www.mamanam.com

3.www.madarsho.com

4.www.niniban.com

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3282

به "دانه شنبلیله و ارتباط آن با افزایش شیرمادر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانه شنبلیله و ارتباط آن با افزایش شیرمادر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید