مستند اختر فیزیکدان ایرانی ساخته شد

به گزارش هدا بلاگ، تهران (پانا) - حرکت در تاریکی، عنوان مستندی به کارگردانی داریوش گرگوند است که به تازگی ساخته شده و راوی شخصیت جلال صمیمی، دانشمند و اخترفیزیکدان ایرانی است.

مستند اختر فیزیکدان ایرانی ساخته شد

به گزارش ایرنا، حرکت در تاریکی عنوان مستندی است که راوی زندگی و شخصیت علمی مرحوم دکتر جلال صمیمی، دانشمند و اخترفیزکدان ایرانی است که به کارگردانی داریوش گرگوند، تهیه کنندگی روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف و مدیریت تولید محمد قاسمی ساخته شده است.

این مستند، پرتره ای از دکتر جلال صمیمی است و با حضور خانواده، همکاران و شاگردان وی ابعاد شخصیتی، علمی و دستاوردهای بین المللی این فیزیکدان ایرانی بررسی شده است.

جلال صمیمی، در سال 1319 در شهر زابل به دنیا آمد و پس از تحصیل در رشته مهندسی برق در دانشگاه آبادان برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و دکترای فیزیک خود را از دانشگاه اوکلاهاما کسب کرد. وی در طول حدود بیست سال فعالیت خود در این کشور دستاوردهای علمی مختلفی را به دست آورد و از جمله آنها کشف 5 چشمه کیهانی در فضا بود.

صمیمی پس از بازگشت به ایران مدتی ریاست دانشکده علوم دانشگاه فردوشی مشهد را به عهده داشت و سپس به دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف رفت. حضور وی در ایران نیز همراه با همکاری های علمی بین المللی بود و از جمله آنها می توان به همکاری با دانشگاه ریورساید آمریکا در زمینه احتر فیزیک و همکاری در پروژه های ناسا اشاره کرد.

او در ایران نیز فعالیت های مختلفی را انجام داد که در این میان فعالیت در زمینه توسعه انرژی های سبر نیز قابل توجه است. صمیمی در دوره ای به بررسی و محاسبه میزان تابش انرژی خورشیدی در 28 شهر مستعد کشور پرداخته بود. تاسیس رصد خانه پرتوهای کیهانی البرز و فعالیت در پروژه رصد خانه ملی ایران نیز از جمله دیگر فعالیت های این دانشمند ایرانی بود.

سخنرانی او در رابطه با یکی از منابع تابش اشعه ایکس در کهکشان راه شیری که به عنوان کاندیدای سیاه چاله از سوی وی معرفی شد نیز از جمله موارد شاخص در فعالیت های علمی صمیمی بود و این سخنرانی در مجله علمی نیچر نیز منتشر شده بود.

جلال صمیمی در سال 81 در دفتر کار خود در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف دچار سکته مغزی شد و این بیماری منجر کاهش توانایی جسمی و حرکتی وی شد اما با این حال در همان دوره نیز به فعالیت های علمی خود پرداخت و پس از مدتی، حضور در کلاس های درس را هم از سر گرفت. در همان دوران رصد چشمه پرتوهای گاما از جمله فعالیت هایی بود با همراهی همکارانش انجام داد و در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شد. وی همچنین رتبه اول پژوهش های بنیادی نوزدهمین دوره جشنواره خوارزمی را هم در همان دوران کسب کرد.

جلال صمیمی در 22 خرداد 99 دیده از جهان فروبست.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2496

به "مستند اختر فیزیکدان ایرانی ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستند اختر فیزیکدان ایرانی ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید