واکسن ایرانی کرونا در چه مرحله ای است؟

به گزارش هدا بلاگ، کوشش های بسیاری در ایران برای فراوری واکسن کرونا اجرا شده که به زودی اطلاعات بیشتری توسط وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.

واکسن ایرانی کرونا در چه مرحله ای است؟

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، بیش از هفت ماه از حضور ویروس کرونا در جهان گذشته است و در این محققان و مقامات بهداشتی کشورهای مختلف دست به کار شده اند تا واکسنی علیه این ویروس کشنده بسازند؛ البته در این میان خبر ساخت واکسن کرونا توسط بعضی کشور ها باعث ایجاد خوشحالی در میان مردم جهان شده است اما همچنان اقدام دقیق عملیاتی در زمینه واکسن کرونا انجام نشده و تنها راه درمان کرونا مراقبت اصولی و صحیح است.

روسیه نخستین گام را برداشت

روسیه اخیرا بیان کرد که برای نخستین بار در جهان آزمایش بالینی واکسن کرونا را با موفقیت روی داوطلبان دانشگاه سیچینوای مسکو به خاتمه رسانده است. درحقیقت، برای نخستین بار است که واکسنی علیه کرونا روی انسان با موفقیت عمل نموده است.

مدیر بخش پژوهش های پزشکی و بیوتکنولوژی دانشگاه سچینوا بیان کرد که گروه اول داوطلبان به تازگی مرخص شده اند و گروه دوم نیز چند روز دیگر از قرنطینه خارج خواهند شد. آزمایش بالینی واکسن روس ها برای جلوگیری از شیوع کرونا ماه گذشته در دانشگاه سیچینوا با شرکت 38 داوطلب کلید خورد. این در حالی است که میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه، نیز چند روز پیش بیان کرد: تحقیقات همزمان روی 17 واکسن در حال اجرا است و دانشمندان روس امید زیادی به رسیدن به نتیجه در آینده نزدیک دارند.

لازم به ذکر است تا به امروز در روسیه بیش از 722 هزار نفر کرونا گرفته و بیش از 11 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

واکسن کرونا در انگلستان

دانشگاه آکسفورد در اواخر ماه آوریل با 25 میلیون دلار بودجه از دولت انگلستان آزمایش های انسانی را برای یک واکسن کرونا آغاز کرد. در اواخر ماه ژوئن، دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی بیان کرد که واکسن ساخت شرکت داروسازی آسترازنکا احتمالاً کاندیدای برتر جهان است. بر اساس این گزارش در صورت پیشرفت این طرح، در نخستین مرحله 30 میلیون نفر در انگلستان در پاییز سال جاری این واکسن را خواهند گرفت. واکسن های کاندید دیگری نیز در مراحل آزمایش هستند که توسط محققان امپریال کالج لندن ساخته شده اند.

گام های آلمان برای درمان کرونا

Pfizer، غول دارویی ایالات متحده آمریکا، در حال همکاری با شرکت آلمانی BioNTech و شرکت چینی Fosun Pharma روی واکسنی است که در ماه آوریل در آلمان و به زودی در آمریکا آزمایش های انسانی را آغاز می نماید. شرکت آلمانی CureVac آزمایش های اولیه را برای یک کاندید واکسن دیگر در ماه ژوئن آغاز نموده است.

اقدامات ایران چه بود؟

ایران نیز در زمینه کشف واکسن کرونا گام های خوبی برداشته است؛ سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود یک ماه قبل و در مصاحبه ای درباره کشف واکسن کرونا گفت: درباره واکسن کرونا در جهان حرف های زیادی مطرح شده است، اما هنوز به نتیجه قابل قبول و 100 درصد در این حوزه نرسیده ایم. این ویروس پیچیده است و مشابه آن را تا به امروز ندیده ایم و در نتیجه تهیه واکسن آن نیز از پیچیدگی های خاص خود برخوردار است.

وی اضافه کرد: ما برای اینکه از جهان عقب نمانیم، با شرکت های دانش بنیان، موسسه رازی و پاستور همزمان آغاز به ساخت واکسن نموده ایم. می توانم بگویم که در سه - چهار مورد از این همکاری های مشترک، واکسن کرونای ایرانی تست ها را تقریبا پاس نموده است و به زودی وارد ارزیابی بالینی می شویم.

البته روز 19 مرداد ماه، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اعلام خبری در مورد مراحل ساخت واکسن کرونا توسط محققان دارویی این ستاد گفت: با وجود اینکه زمان فراوری واکسن معلوم نیست اما ما پا به پا جهان در حال پیشرفت داشته ایم دو جهت آزمایش حیوانی در مورد واکسن این ویروس به اتمام رسیده است و هم اکنون در حال ورود این واکسن به بحث انسانی هستیم و این اتفاق خوبی است.

مخبر ادامه داد: از سه جهت تست حیوانی واکسن کرونا اجرا شده است و با در نظر دریافت پروتکل ها و اخذ مجوزهای وزارت بهداشت طی یک الی دو هفته آینده تست انسانی آن آغاز خواهد شد.

واکسن خاتمه راه نیست

با همه این تفاسیر به نظر می رسد باید همچنان منتظر باشیم تا واکسن کرونا کشف گردد، واکسنی که با کوشش تمام محققان جهانی به زودی رونمایی خواهد شد؛ اما مسوولان بهداشتی کشورهای مختلف جهان بارها بیان کردند که کشف واکسن کرونا به این معنی نیست که این بیماری ریشه کن خواهد شد و همه مردم جهان باید خود را برای زندگی با کرونا آماده نمایند، مانند بسیاری از بیماری های دیگر مثل ایدز و آنفولانزا این بیماری نیز با مردم جهان خواهد ماند.

4148

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1465

به "واکسن ایرانی کرونا در چه مرحله ای است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن ایرانی کرونا در چه مرحله ای است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید