کردستان و کهنسال ترین درختان

به گزارش هدا بلاگ، درختان کهنسال جزء میراث طبیعی هر سرزمینی به تعداد می فرایند و کشورها موظف به حفاظت و نگهداری آنها هستند. آنها هم به لحاظ زیبایی شناسی و هم به لحاظ علمی اهمیت بسیاری دارند.

کردستان و کهنسال ترین درختان

محیط های طبیعی مناسب، نگهداری و توجه ویژه مردم به محصول دهی مناسب درختان، قرارگیری در مکان های تاریخی و مذهبی و بعلاوه اعتقادات خاص از دلایل طول عمر استثنایی درختان کهنسال هستند. امروزه تشخیص سن کهنسالی با روش های علمی امکانپذیر است.

استان کردستان هم که استانی کوهستانی و دارای طبیعت و آب و هوای بکر است، خواستگاه درختان گرانبهایی بوده که بعضی از آنها هم هم اکنون وجود دارند. در مجموع 374 هزار هکتار معادل 12.8 درصد از خاک استان را جنگل طبیعی تشکیل می دهد که بیش از 80 درصد این جنگل ها، مربوط به گونه های بلوط هستند.

درخت بلوط روستای بیان دره بانه با قدمتی 1000 ساله

معاون میراث فرهنگی کردستان، اظهار کرد: کهنسال ترین درخت شناسایی شده در استان کردستان که به ثبت ملی رسیده، درخت کهنسال بلوط روستای بیان دره بانه با قدمت یک هزار سال است.

محمد رشیدی اضافه نمود: تا به امروز 15 مورد درخت کهنسال استان کردستان شامل پنج مجموعه درخت و 10 تک درخت در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی اسم کرد: شاید درخت های کهنسال تری هم از درخت بلوط بیان دره بانه در استان کردستان وجود داشته باشند اما تا به امروز کهنسال ترین درخت شناسایی شده در استان همین درخت بوده است.

معاون میراث فرهنگی استان کردستان ادامه داد: درخت کهنسال توت شیخ ره ش در نایسر سنندج، درخت داغ داغان (تایله) مقبره شیخ مصطفی در روستای تخته و درخت گردوی کهنسال روستای بناوچان شهرستان دیواندره از جمله تک درخت های ثبت شده قدیمی هستند.

رشیدی ذکر کرد: از جمله مجموعه درخت های ثبت شده هم سه اصله درخت کهنسال توت روستای بزلانه، سه اصله درخت کهنسال ون گورستان پیر یعقوب روستای دولاب و درختان باغ گردوی توقه گویز روستای کوره دره سفلی در شهرستان کامیاران بوده اند.

گردو و بلوط، قدیمی ترین درختان کردستان هستند

وی، قدمت این درختان را 600 سال الی 700 سال دانست و توضیح داد: بیشتر این درختان گردو، بلوط، چنار و زبان گنجشک هستند که بیشترین تعداد آنها در شهرهای سنندج، کامیاران و سروآباد قرار دارند.

معاون میراث فرهنگی استان کردستان با بیان اینکه به علت نبود بودجه و اعتبارات کافی حفاظت خاصی از این درختان صورت نمی گیرد، گفت: آنالیز های ما در خصوص کهنسال ترین درخت های استان همچنان ادامه دارد و ما اطلاعات خود را از دهیاری ها و اطلاعاتی که مردم بومی منطقه در اختیار ما قرار می دهند کسب می کنیم و ممکن است در آینده هم تعداد بیشتری درخت قدیمی را به ثبت برسانیم.

تا به امروز درخت بلوط روستای بیان دره بانه با قدمتی بیش از 10 قرن کهنسال ترین درخت شناسایی شده در استان بوده که حتی بعضی از منابع محلی قدمتی 1500 ساله(15 قرن) را برای آن تخمین می زنند.

ضرورت حفظ و نگهداری درختان کهنسال

اما آنچه که بسیار مهم است، حفظ و نگهداری این گونه درختان است که به اسم میراث طبیعی و سرمایه کشور از آنها یاد می گردد؛ از محل جذب جهانگرد برای همین درختان مسن می توان سالیانه در زمینه اقتصاد جهانگردی گام های خوبی را برداشت.

در سایر کشورهای جهان اقدامات خوبی در زمینه جذب جهانگرد برای درختان کهنسال صورت می گیرد، اما هنوز در کشورمان و به ویژه استان کردستان به نظر می رسد آنگونه که باید، مسئولان و متولیان امر به اهمیت این بخش از جهانگردی پی نبرده اند و نبود اعتبارات را علت توسعه نیافتن این بخش از جهانگردی می دانند.

منبع: گردشبان
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3168

به "کردستان و کهنسال ترین درختان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کردستان و کهنسال ترین درختان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید