کرونا و لحظات خوش عید دیدنی های مجازی در گیلان

به گزارش هدا بلاگ، ویروس کرونا که آوازه اش امروز به دورترین نقاط رسیده همچنان در حال پیشروی است و سال جاری نوروز متفاوت را برای مردم گیلان و نیز ایرانیان رقم زده آنگونه که سال جاری بسیاری از مردم نه تنها گیلان بلکه ایران را خانه نشین نموده است.

کرونا و لحظات خوش عید دیدنی های مجازی در گیلان

به گزارش خبرنگاران آنلاین، نوروزی که به صله رحم و دیدو بازدیدهای آن لذتی وافر برای ایرانیان در این ایام رقم می زند سال جاری در پی سایه گستردن کرونا این ویروس موذی و مخوف بر شهرها و روستاهای این سرزمین موجب شده همگان این روزها شعار در خانه بمانیم را مبنای عمل قرار دهند تا خانه و کاشانه و سرزمین خود این ویروس را از لوث این ویروس موذی پاک نمایند.

اینک مردمان گیلان این دیار سبز وهمیشه آباد چون سایر ایرانیان در خانه مانده اند تا چرخه جولان و شیوع این ویروس منقطع گردد و در تنهایی خود از این سرزمین محو گردد اما این به مفهوم آن نیست که دید و بازدیدها، محبت ها و جویای حال بزرگان و خاندان و عزیزان شدن هم قطع شده باشد سنتی که هیچگاه و هیچ کس و هیچ چیز ددر طول اعصار و قرون نتوانسته آن را از این خاک و سرزمین بستاند.

و امروز هم به یمن وجود تکنولوژی و ارتباطات صوتی و تصویری این امر تداوم دارد و همگان می کوشند ساعات خوشی را برای همدیگر در این محافل خوش و بش ها خانوادگی و محبت آمیز، گفت و گوهای صمیمانه و درد دلهای مهرورزانه به صورت آنلاین در فضای مجازی برای خود، اطرافیان و عزیزانشان رقم زنند.

تکنولوژی اگرچه ممکن است همچون هر ابزار دیگری جنبه های منفی داشته باشد، اما اگر بیاموزیم که منافع این ابزارها بیش از مضار آنهاست و چگونه باید درست از آنها استفاده نمود می تواند مزایای آن در گستره زندگی ما نمود بیش از پیشی یابد.

در شرایطی که کرونا تا قبل از اسفندماه برای بسیاری از ایرانیان نامی ناآشناه و بیماری دور در خاور دور بود و با سرعت بر جان های انسان های آن سوی مرز نفوذ می کرد و جان می ستاند؛ یکباره در قم و بعد آن گیلان ظاهر شد و اولین موارد جانباختگان از این استان ها گزارش شد و با گذشت بیش از یک ماه از نمود بیرونی آن در کشور هنوز کسیر نمی داند چگونه اولین مبتلایان گرفتار این ویروس ناشناخته که همچنان برآدمیان می تازد، شده اند.

پس از آن بود که توصیه ها یکی پس از دیگری از شستن مداوم دست ها تا ضرورت پناه دریافت در خانه برای در امان ماندن از این ویروس مرموز به شیوه های مختلف به مردم اطلاع رسانی و تاکید شد.

فضای مجازی و بدنبال آن پیغام رسان ها و شبکه های اجتماعی یکی از این ابزار اطلاع رسانی در این مدت بوده که بعضی در گذشته نکوهش آن ها مباحث نظری و اقدامات عملی بسیاری انجام دادند، اما امروز همین ابزار اطلاع رسانی به مردم در باره این بیماری را بسیار تسهیل کرده است ضمن آنکه این روزها این فضای به یاری حوزه آموزشی و اداری کشور آمده و آموزش از راه دور و دورکاری را نیز فراهم کرده است.

اینک نیز با شروع ایام سال نو و نوروز در پی هشدارها و تاکید بر خانه نشینی و پرهیز از هر گونه دید و بازدید و خروج از منزل تعداد بسیاری از مردم تصمیم گرفته اند، سال تحویل و ایام نوروز سال جاری را با ماندن در خانه و همراهی با پویش ماندن در خانه سهم خود را از مقابله با کرونا و حفظ و بازگشت سلامت مردمان و یاری به کادر درمانی خسته این سرزمین ادا نمایند و دیدو بازدیدها و سرکشی به والدین و بزرگان فامیل و عزیزان را تلفنی و عموما به صورت آنلاین و با استفاده از اینترنت و گوشی های همراه هوشمند انجام می دهند و جشن نوروز را هم نه در تنهایی که در جمع های فضای مجازی برگزار می نمایند.

شمار بسیاری از مردم گیلان سال جاری به وسیله فضای مجازی به عید دیدنی در خانه های همدیگر رفته و می فرایند و تحویل سال نو را نیز آنلاین در پای سفره هفت سین جشن دریافتد؛ حالا دیگر فرقی ندارد کجا باشی؛ هرکجا که زیر ساخت ها فراهم شده و اینترنتی باشد و تلفن همراه هوشمند؛ به راحتی می توان در این نوروزی که شهفرایندان از هرگونه دید و بازدیدی منع شده اند، تردد و سفری مجازی به آنی و لحظه ای به چندین نقطه همزمان داشت و به دیدن عزیزان و دوستانی که دلتنگشان هستیم، برویم.

یک بانوی رشتی می گوید : نوروز هر سال قبل از سال تحویل نزد والدینم می رفتم تا سال نو را به تبرک دعا و وجود و حضور عزیزترین کسانم شروع کرده و جشن بگیرم اما سال جاری برای مصون ماندن آنها که هر دو مسن هستند از خطرات ویروس و بیماری کرونا، با دو تن از خواهرانم که هریک در منزل خود بسر می برند، تصمیم گرفتیم به صورت آنلاین و با استفاده از شبکه های اجتماعی در زمان سال تحویل در کنار آنها حضور یابیم.

سعیده رضوانی فر اضافه نمود: پدر و مادرم سالخورده هستند و آسیب پذیری آنها در مقابل بیماری کرونا بیشتر است و از آنجایی که بنا به گفته متخصصان افراد ممکن است دو هفته کاملا به نظر سالم برسند اما ناقل باشند؛ صلاح دیدیم که مدتی را همه با هم تحمل کنیم تا نه تنها خودمان در امنیت بیشتر از گزند این ویروس بمانیم؛ بلکه سلامتی مابقی افراد خانواده حفظ گردد.

وی اضافه نمود: به همین جهت سال جاری در زمان سال تحویل با پدر و مادر و خواهرانم ارتباط تصویری گروهی برقرار کردیم و به هم شادباش گفتیم واگرچه نامش فضای مجازی است ولی این امکان را برایمان فراهم آورد که همه سال جاری بدون خروج از منزل در یک فضا دور هم جمع شویم وبا همه فشارهای روحی این ایام در اثر کرونا، باعث تازگی دیدارها شد و جانی تازه و رمقی دوباره گرفتیم.

وی خاطر نشان کرد: بنا نداریم که سال جاری دید و بازدید در این روزها داشته باشیم می خواهیم در خانه بمانیم تا هر چه زودت از شر این ویروس منحوس خلاص شویم اما بعد از آن این دید و بازدیدها انجام خواهیم داد و تلافی این روزها را در خواهیم آورد.

شهفرایند دیگری نیز گفت: خوشبختانه تکنولوژی همانند تلفن، تلویزیون، اینترنت و شبکه های اجتماعی زمینه ای را بوجود آورده که افراد به راحتی می توانند خود را در خانه سرگرم کرده و از ماندن در منزل نه تنها حوصله شان نرود بلکه فرصت مغتنمی برای استراحت و وقت گذراندن با خانواده باشد.

رضا محمودی با بیان اینکه ویروس کرونا هر چند که مسائل عدیده ای را ایجاد نموده و می نماید و بدترین آنها ستاندن جان بسیاری از مردم است، اضافه نمود: اما با این وجود تجربه های جدیدی از همدلی بین مردم و دید و بازدیدهای مجازی را برای همه ما رقم زد.

وی گفت: سال جاری قصد دارم با تمامی افراد خانواده ام، دوستان و آشنایانم تا زمان خاتمه قرنطینه خانگی به وسیله تلفن، ارسال صوت، چت و برقراری ارتباط تصویری دید و بازدید کنم و روزی که با توجه به این توصیه ها زنجیره این ویروس قطع شد، می توانیم دیدارهای واقعی را تازه کنیم و قدردان دنیازی مجازی که امروز به صورت حقیقی در زندگی مان جلوه گر شده، باشیم.

رشد بیش از دو برابری پهنای باند مصرفی مشترکان دیتای استان

اما مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان که مسئول تامین و فراهم کردن زیرساخت های این ارتباطات است هم با اشاره به مصرف بیشتر مردم از اینترنت طی این روزها به ایرنا گفت : پهنای باند مصرفی دیتای استان در روز 24 اسفند ماه 98به بیش از 152 گیگابایت بر ثانیه افزایش یافت که این رقم نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بیش از 2 برابر رشد داشته است.

فرزاد توکلی با اشاره به اینکه بخشی از این افزایش به دلیل توسعه زیرساخت های پهنای باند ثابت و سیار و به دنبال آن رشد مشترکان دیتای استان است، گفت: عمده این رشد مربوط به تغییر الگوی مصرف مشترکان پس از شیوع ویروس کرونا در استان بوده که تنها در ماه اخیر رشد بیش از 30 درصدی را نسبت به ماه گذشته نشان می دهد.

توکلی میانگین مصرف پهنای باند مشترکان در سال 97 اپراتور همراه اول را 22.6 گیگا بایت بر ثانیه، ایرانسل 19.4، رایتل 1.4، شرکت مخابرات 12.6 و دیگر شرکت های فراهم نماینده سرویس های دیتا را هفت گیگابایت بر ثانیه عنوان نمود.

وی گفت: این در حالی است که در سال 98 پهنای باند مصرفی مشترکین همراه اول به طور میانگین 26 گیگا بایتبر ثانیه، ایرانسل 25.9 گیگابایت، رایتل 1.4، شرکت مخابرات 27.5 و دیگر شرکت های فراهم نماینده سرویس های دیتا هشت گیگابیت بر ثانیه است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات، ظرفیت پهنای باند ورودی استان گیلان را 565 گیگابیت بر ثانیه عنوان نمود و گفت : در شرایط کنونی و با افزایش حضور مردم در منازل و استفاده از بستر اینترنت برای اموری همچون آموزش، دورکاری، سرگرمی و تماشای فیلم، پهنای باند مصرفی استان نیز با رشد 30 درصدی به 152 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان اضافه نمود: تمهیدات لازم برای افزایش ظرفیت پهنای باند استان اجرایی شد و در حال حاضر ظرفیت پهنای باند ورودی استان مناسب و از زیرساخت های پایدار برخوردار است.

آیین های کهن ارزشمندند و اگرچه بسیاری از آنها در طول تاریخ بدلایل مختلف یا فراموش و یا دستخوش تغییر شده اند اما عید نوروز مهمترین آیین باستانی ایرانیان است که هیچ گاه نباید فراموش گردد؛ اگرچه سال جاری بواسطه کرونا مجبور به ماندن در خانه هستیم تا هرچه سریع تر زنجیره چرخش آن قطع گردد، ولی سال دیگر با دنیایی عاری از این ویروس، عید نوروزی شادتر و با همان رسم و آیین های گذشته و با قوت برگزار خواهیم کرد اما اینک باید اندکی صبوری کرد و با استفاده از این فضا امورمان را در شرایط فعلی انجام دهیم اعم از دید و بازدیدها یا آموزش وغیره.

خطه سبز و زیبای گیلان با دو میلیون و 67 هزار و 361 مشترک همراه اول، یک میلیون و 772 هزار و 487 مشترک ایرانسل و ضریب نفوذ تلفن همراه کل در گیلان 151.71 درصد رتبه چهارم در ضریب نفوذ تلفن همراه است. منبع:ایرنا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 305

به "کرونا و لحظات خوش عید دیدنی های مجازی در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و لحظات خوش عید دیدنی های مجازی در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید