گوست شارک چیست؟

به گزارش هدا بلاگ، در این قسمت از سری مقالات گردشگری حیات وحش، به سراغ موجودی عجیب می رویم که به تازگی مشاهده شده و اخیرا توجه دانشمندان را بسیار به خود جلب نموده است. این آبزی گوست شارک نام دارد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا این موجود نو را بیشتر بشناسیم.

گوست شارک چیست؟

مدتی پیش بود که دوربین های قعر اقیانوس ها، تصاویری از موجودی عجیب به ثبت رساندند که در اعماق اقیانوس زندگی می کرد. این تصاویر باعث شد تا فرضیات و نظریه های پیرامون این آبزی بسیار زیاد گردد و دانشمندان به آنالیز آن بپردازند. در مقاله ای که اخیرا به وسیله محققین آموزشگاه علمی کالیفرنیا منتشر شده است، پس از آنالیز ها و تحقیقات بیشتری که پیرامون این آبزی انجام شد، دانشمندان نام علمی آن را Hydrolagus cf. trolli نهادند و این آبزی با نام گوست شارک نیز شناخته می گردد.

گوست شارک (Ghost Shark) نام عامیانه این آبزی است و از آنجایی که مدت زمان زیادی از یافتن این ماهی نمی گذرد، هنوز نام فارسی رسمی برای آن وجود ندارد.

بر خلاف اسمش، گوست شارک دقیقا یک کوسه نیست و به خانواده کوسه ها تعلق ندارد. این ماهی در زیرشاخه غضروف ماهیان قرار می گیرد و در یک رده بالاتر، تمام خانواده این ماهی ها با کوسه ها در یک خانواده بزرگ تر قرار می گیرند.

نام گوست شارک، کاملا برازنده این ماهی است. این ماهی رنگ خاکستری مایل به آبی دارد؛ چشمان آن بسیار بزرگ است و جزییات خاصی در آن دیده نمی گردد و بعلاوه بر روی بدن این ماهی خطوط و نقاط بسیاری دیده می گردد که به احتمال بسیار زیاد حکم سنسور برای ماهی را دارند. سر باریک این ماهی به پوزه نوک تیزش منتهی می گردد. بدن بلند و باریک این ماهی به یک دم بسیار بلند شلاق مانند ختم می گردد. این طور که به نظر می آید، گوست شارک بر خلاف کوسه ها از دندان های تیز و بُرنده بهره مند نیستند.

ماهی Hydrolagus trolli اولین بار در سال 2002 در اقیانوس آرام مشاهده و نامگذاری شد. سپس در سال 2007 محققان با تجهیزات مخصوصی در عمق بین 1500 تا 2000 متری اقیانوس توانستند گونه ای خاص از Hydrolagus trolli را ببینند و آن را گوست شارک نام گذاری کردند. اما پس از تحقیقات و آنالیز هایی که به وسیله دانشمندان بر روی تصاویر به دست آمده به عمل آمد، به نظر می رسد که این ماهی گونه ای نو از Hydrolagus trolli ها باشد و به همین علت دانشمندان میان وند .cf را به نام این ماهی اضافه کردند.

مشاهده گوست شارک بسیار سخت است. این ماهی در اعماق تاریک اقیانوس زندگی می نماید و بسیار سریع است؛ به همین علت شکار این ماهی به وسیله دوربین های تخصص یافته کار آسانی نخواهد بود.

محققین کالیفرنیا هم اکنون بسیار مشتاقند تا تحقیقات خود بر روی این ماهی را توسعه دهند اما ظاهرا مشاهده آن کار بسیار سختی است. یکی از اعضای تیم تحقیقاتی در این باره می گوید:

دوربین های ما برای ثبت تصاویر از این ماهی فعال هستند اما از آنجایی که این ماهی در عمق بسیار زیادی از اقیانوس زندگی می نماید، مشاهده آن کار بسیار سختی است. اما با این حال هنوز هم هیچ چیز معین نیست؛ شاید همین فردا توانستیم یکی از این ماهی ها را ببینیم. در هر صورت اگر شخصی توانست یکی از این ماهی ها را پیدا کند، می داند که باید به کجا اطلاع بدهد.

در هر صورت مطالعه و آنالیز های بسیاری در خصوص گونه های مختلف گوست شارک در حال اجرا است و محققین امیدوارند تا به زودی به اطلاعات کامل تری از این گونه آبزی و خانواده اش بدست بیاورند.

نظر شما در خصوص گوست شارک ها و آبزیانی که در قعر اقیانوس زندگی می نمایند چیست؟ نظرات خود را با خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: کجارو / mensjournal.com
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3436

به "گوست شارک چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوست شارک چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید