8 ویژگی کلیدی که لپ تاپ ویندوزی در سال 2024 باید داشته باشد

به گزارش هدا بلاگ، برای خرید لپ تاپ ویندوزی تازه می توانید از بین صدها گزینه دست به انتخاب بزنید و خوشبختانه در بازار ایران هم در این زمینه تنوع بسیار خوبی دیده می گردد. اما قبل از خرید، توصیه می کنیم این مطلب را مطالعه کنید زیرا یک لپ تاپ ویندوزی مناسب در سال 2024 باید این ویژگی ها را داشته باشد.

8 ویژگی کلیدی که لپ تاپ ویندوزی در سال 2024 باید داشته باشد

تراشه کم مصرف اینتل، ای ام دی یا اسنپدراگون

یک توصیه کلی هنگام خرید لپ تاپ ویندوزی این است که پردازنده نسل فعلی اینتل یا ای ام دی را انتخاب کنید. با معرفی لپ تاپ های Copilot+ که از تراشه های سری اسنپدراگون X کوالکام بهره می برند، اکنون می توانید بین پلتفرم های x86 و ARM یکی را انتخاب کنید.

اگر نحوه استفاده شما اجازه استفاده از یک لپ تاپ مبتنی بر ARM را می دهد، دستگاهی با پردازنده اسنپدراگون X Elite یا X Plus، تعادل بسیار خوبی بین قدرت و کارایی با عملکرد تقریباً یکسان در حالت باتری و هنگام اتصال به برق ارائه می دهد. با این حال، توجه داشته باشید که سازگاری برنامه می تواند در دستگاه های مبتنی بر ARM یک محدودیت باشد.

اگر دستگاه مبتنی بر ARM را نمی پسندید، می توانید بین پردازنده های x86 Core Ultra اینتل و Ryzen AI 300 series ای ام دی یکی را انتخاب کنید. تراشه ای ام دی با عملکرد بهبود یافته، کارایی بسیار بهتری ارائه می دهد. علاوه بر این، به علت معماری x86/x64 مرسوم آنها، می توانید این لپ تاپ ها را با یک پردازنده گرافیکی اختصاصی Nvidia RTX تهیه کنید تا به کارهای هوش مصنوعی، گرافیک و بازی سرعت ببخشید.

صفحه نمایش روشن، با رزولشون مناسب و رفرش ریت بالا

اگر صفحه نمایش 4K به علت فشار بر باتری لپ تاپ برای احتیاجهای شما بیش از حد احتیاج است، صفحه نمایش OLED QHD (2560 x 1600) با نسبت تصویر 16:10 نقطه مطلوب برای استفاده روزمره و تماشای فیلم و سریال و کارهای مشابه خواهد بود. بیشتر صفحه نمایش های استاندارد لپ تاپ دارای رفرش ریت 60 هرتز هستند که برای استفاده روزمره به مقدار کافی روان است. با این حال، صفحه نمایش 120 هرتز باعث می گردد حرکت بسیار روان تر به نظر برسد و تجربه کلی را بهبود بخشد. از سوی دیگر با توجه به محیط هایی که از لپ تاپ استفاده می کنید، باید ببینید که لپ تاپ ویندوزی شما از نظر روشنایی نمایشگر باید در چه حد باشد.

حداقل 512 گیگابایت SSD و 16 گیگابایت رم

لپ تاپ های ویندوزی در پیکربندی های ذخیره سازی مختلفی موجود هستند که 8 گیگابایت حافظه DDR4 رایج ترین آنها در لپ تاپ های سطح پایین تا میانه است. با این حال، برای بیشتر کاربران عادی و حرفه ای، 16 گیگابایت رم DDR5 نقطه مطلوب برای انجام کارهای عمومی، بازی های معمولی و بعضی از برنامه های حرفه ای است.

من یک لپ تاپ با 16 گیگابایت حافظه تک کاناله را به جای پیکربندی دو کاناله 8×2 معمولی ترجیح می دهم. این به دو علت لازم است: اول، تضمین می نماید که رایانه شما می تواند حداقل از 32 گیگابایت رم به صورت ترکیبی پشتیبانی کند. دوم، ارتقاء در آینده فقط به اضافه کردن یک رم 16 گیگابایتی دیگر احتیاج دارد.

یکی دیگر از جنبه های مهم اما اغلب نادیده گرفته شده، حافظه SSD است. بله، سال 2024 است، بنابراین در خصوص HDD برای لپ تاپ بحث نخواهیم کرد. در حالی که بیشتر لپ تاپ ها 128 گیگابایت یا 256 گیگابایت حافظه اصلی استاندارد ارائه می دهند، حتی اگر یک کاربر معمولی باشید، به سرعت فضای ذخیره سازی شما تمام می گردد. در حالت ایده آل، من حداقل یک SSD 500 گیگابایتی M.2 NVMe Gen4 می خواهم تا پس از نصب ویندوز و تمام برنامه های لازم، فضای کافی داشته باشم.

بعلاوه باید به شدت قابلیت ارتقای لپ تاپ را در نظر بگیرید. لپ تاپ های رده بالای ایسوس و MSI می توانند از حدبیشتر 64 گیگابایت رم و دو اسلات 2 ترابایتی M.2 NVMe PCIe پشتیبانی نمایند و به شما انعطاف پذیری برای ارتقاء در آینده یا استفاده مجدد از اجزای حافظه و ذخیره سازی از دستگاه قدیمی ترتان را می دهند.

تاچ پد هپتیک

تاچ پدهای هپتیک یکی از معدود چیزهایی در لپ تاپ هستند که ممکن است تا زمانی که آنها را امتحان نکنید، متوجه اهمیت آن ها نشوید. در حالی که ترک پدهای مکانیکی معمولی با درایورهای دقیق ویندوز کار را انجام می دهند، تاچ پدهای هپتیک تجربه ای برتر ارائه می دهند. لپ تاپ های پریمیوم تر مانند Surface Laptop مایکروسافت و سری ThinkPad لنوو دارای تاچ پدهای هپتیک عالی برای ورودی های دقیق تر، پشتیبانی بهتر از حرکات و شبیه سازی حرکات فیزیکی هستند.

عمر باتری یک روزه

لپ تاپ های ویندوزی به خاطر عمر باتری بالا شناخته شده نیستند، اما اوضاع در حال تغییر است. تراشه های تازه مبتنی بر ARM مانند Qualcomm Snapdragon X Elite و X Plus به علت کارایی استثنایی خود با حداقل کاهش سرعت در باتری، نظرات مثبتی دریافت نموده اند. ای ام دی و اینتل نیز با پردازنده های تازه Core Ultra و Ryzen AI 300 series خود ادعای عمر باتری عالی دارند.

با این اوصاف، عمر باتری تا حد زیادی به پیکربندی سخت افزار و نحوه استفاده از لپ تاپ شما بستگی دارد. به عنوان مثال، یک دستگاه اسنپدراگون X Plus نسبتاً کم مصرف تر با پیکربندی 10 هسته ای خود کارآمدتر از یک تراشه X Elite قدرتمندتر است. به طور مشابه، روشنایی، وضوح و مقدار صفحه نمایش نیز در عمر باتری لپ تاپ نقش دارند.

امکان ارتقا

در حالی که بیشتر لپ تاپ های ویندوزی به طور سنتی قابل ارتقا به وسیله کاربر بوده اند، تولیدنمایندگان به طور فزاینده ای قابلیت ارتقا را فدا می نمایند تا دستگاه های فشرده تری ایجاد نمایند. مادربردهای سری اسنپدراگون X کوالکام و Ryzen AI 300 series ای ام دی اکنون دارای ماژول های رم LPDDR5x یکپارچه هستند. در حالی که اینها کارآمدتر و سریع تر از رم های SO-DIMM سنتی هستند، اشکال این است که شما نمی توانید رم را در این دستگاه ها ارتقا دهید و سازندگان برای پیکربندی بالاتر هزینه بالاتری دریافت می نمایند.

هنگام خرید لپ تاپ با تراشه های تازهتر، پیکربندی صحیح دستگاه با در نظر گرفتن احتیاجهای فعلی و آینده شما مهم است. حتی اگر لپ تاپ شما قابلیت ارتقا داشته باشد، سطح ارتقا می تواند بین مدل ها و تولیدنمایندگان متفاوت باشد. ترجیحاً لپ تاپی را انتخاب کنید که رم آن لحیم کاری نشده باشد. اگر مجبور هستید، حداقل 16 گیگابایت را انتخاب کنید، زیرا رم لحیم کاری شده فضای کمی برای ارتقاء حافظه در آینده باقی می گذارد یا اصلاً فضایی باقی نمی گذارد.

علاوه بر این، به حدبیشتر حافظه NVMe پشتیبانی شده و اسلات های M.2 PCIe موجود توجه کنید. بعضی از لپ تاپ های رده بالا حدبیشتر 2 اسلات 2 ترابایتی NVMe M.2 PCIe ارائه می دهند، در حالی که بعضی دیگر ممکن است حدبیشتر ظرفیت را به 2 اسلات 1 ترابایتی یا 1 اسلات 1 ترابایتی M.2 SSD محدود نمایند.

Windows Hello برای ورود آسان

مانند ورود بیومتریک در گوشی هوشمند شما، Windows Hello به شما امکان می دهد با اثر انگشت، عنبیه یا اسکن چهره وارد شوید. ورود بدون رمز عبور روشی راحت برای ورود به لپ تاپ شماست. هر زمان که می خواهید وارد شوید، لازم نیست رمزهای عبور پیچیده را به خاطر بسپارید یا وارد کنید. بعلاوه می توانید Windows Hello را با Google Chrome و سایر برنامه های ویندوز برای افزایش امنیت ادغام کنید. برای استفاده از Windows Hello، لپ تاپ ویندوزی تازه شما باید دارای سخت افزار احراز هویت بیومتریک مانند حسگر اثر انگشت یا وب کم مادون قرمز سازگار باشد.

تنوع بالای پورت ها

یکی دیگر از جنبه های مهم انتخاب لپ تاپ، انتخاب پورت های آن برای اطمینان از سازگاری با لوازم جانبی موجود و احتیاجهای آینده شماست. با پیشرفت فناوری USB-C، تولیدنمایندگان به طور فزاینده ای پورت های HDMI و USB-A را در لپ تاپ های تازهتر حذف می نمایند. با این حال، شایان ذکر است که همه پورت های USB-C یکسان نیستند. در حالت ایده آل، لپ تاپ تازه باید دارای پورت های USB-C با پشتیبانی از Alt Mode و Power Delivery باشد. لپ تاپ های پریمیوم تر، پورت های USB-C مجهز به Thunderbolt 4 را ارائه می دهند که امکان انتقال داده با سرعت بالا، شارژ و اتصال به مانیتور خارجی یا eGPU را به وسیله یک کابل USB-C فراهم می نمایند.

مهم تر از همه، داشتن تعداد زیادی پورت به این معنی است که شما به طور مداوم به یک هاب USB برای مدیریت احتیاجهای HDMI، LAN و شارژ سریع احتیاج نخواهید داشت.

حالا اگر در پی خرید لپ تاپ ویندوزی مناسبی هستید، کافی است به سایت خبرنگاران سر بزنید و از بین مدل های مختلفی گزینه موردنظر خود را انتخاب کنید.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 شهریور 1403 بروزرسانی: 13 شهریور 1403 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3752

به "8 ویژگی کلیدی که لپ تاپ ویندوزی در سال 2024 باید داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ویژگی کلیدی که لپ تاپ ویندوزی در سال 2024 باید داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید