آشنایی با تکنیک های تنفس در زایمان

به گزارش هدا بلاگ، تکنیک های تنفس در زایمان به آسان تر شدن فرایند زایمان شما کمک می کنند. بهتر است قبل از زایمان به تمرین تکنیک های تنفس در زایمان بپردازید.

آشنایی با تکنیک های تنفس در زایمان

فارغ از اینکه چه نوع زایمانی را تجربه خواهید کرد، تکنیک های تنفس در زایمان می تواند انجام آن را سریع تر و آسان تر کند. تمرین مداوم این روش ها در هفته های پایانی بارداری می تواند شما را از مصرف داروهای مسکن در زمان زایمان بی نیاز نماید. در صورتی که به کلاس های تمرین زایمان مراجعه نمایید بدون شک با روش لاماز و دیگر تکنیک های تنفس آشنا خواهید شد. با اینکه روش های مختلفی وجود دارد، اما هدف همگی این تمرین ها این است که به شما یاد بدهند تا در زمان زایمان بر روی بدن و انرژی تان کنترل داشته باشید.

تکنیک های تنفس در زایمان

تنفس با سرعت یکنواخت

هنگامی که انقباضات زایمان در شما به قدری شدت پیدا نمایند که باعث شوند حرف تان را نیمه کاره رها کنید یا از انجام کاری دست برداشته درنگ نمایید، زمان آن رسیده است که از تکنیک تنفس سرعت یکنواخت تان استفاده نمایید. تکنیک تنفس با سرعت یکنواخت یکی از تکنیک های تنفس در زایمان است که باید هر روز و حداقل از 2 ماه قبل از تاریخ زایمان تان به تمرین آن بپردازید. برای تمرین این تکنیک کارهای زیر را انجام دهید:

  • یک نفس عمیق بکشید و ریه هایتان را کامل از هوا پر و خالی نمایید.
  • با تمرکز بر روی نقطه ای روی دیوار یا سقف انرژی تان را هدایت نمایید.

هنگامی که مربی تان به شما می گوید انقباض شروع شد، 5 تا 10 دم و بازدم عمیق را در مدت یک دقیقه انجام دهید. در هنگام دم، دستان تان را بر روی قسمت پایینی شکم تان قرار داده به آرامی به روبه بالا و به سمت دنده ها فشار بیاورید و همزمان با بازدم دستان تان را رها نمایید. ماساژ دادن رحم در هنگام انقباض می تواند در کاهش درد بسیار موثر باشد. مربی تان گذر زمان در یک دقیقه ها را در بازه های 15 ثانیه ای به شما اعلام می کند تا بتوانید گذر زمان و زمان اوج هر انقباض را در نظر داشته باشید.

  • هنگامی که مربی تان می گوید انقباض تمام شد تنفس تان را به حالت عادی برگردانید.
  • تنفس با سرعت یکنواخت تان را در تمامی حالت های قرارگیری هنگام زایمان تمرین نمایید؛ نشستن بر روی صندلی، تکیه دادن به بالش، دراز کشیدن به پهلو، ایستاده.

تنفس با سرعت یکنواخت بهبود یافته: در درد زایمان مرحله 1 فعال (هنگامی که دهانه رحم در حدود 5 سانتی متر گشاد شده است) نفس های کند و عمیق روش تنفس با سرعت یکنواخت برای کمک به شما در طی کردن انقباضات کافی نیستند. زمان آن رسیده است که سرعت تنفس یکنواخت تان را متناسب با شرایط زایمان بهبود دهید. این روش تنفسی را حداقل از 6 هفته قبل از زایمان تمرین نمایید. تمرین روزانه این تکنیک می تواند به شما کمک کند تا واکنش های سریعی نسبت به دستورات مربی تان داشته باشید:

  • یک نفس عمیق و آرامش بخش بکشید.
  • هنگامی که مربی تان می گوید انقباض شروع شد با تنفس آرام شروع نمایید. همزمان با جلو رفتن و شدیدتر شدن انقباض، سرعت دم و بازدم تان را بالا ببرید. اگر احساس سرگیجه نمودید، به این معنی است که میزان اکسیژنی که توسط دم دریافت می کنید از میزانی که در بازدم خارج می نمایید بیشتر است؛ اگر حس نمودید نفس هایتان کم عمق است، احتمالا هوایی که خارج می کنید از دم تان بیشتر است.
  • ماساژی که در بالا گفته شد در این مرحله نیز می تواند به شما کمک نماید تا علاوه بر کنترل زمان، انقباض را راحت تر پشت سر بگذارید. اگرچه برخی خانم ها در این مرحله این احساس را برنمی تابند و باید آن را متوقف نمایند. می توانید به جای آن از همسرتان بخواهید ران ها یا کمرتان را ماساژ دهد.

تکنیک های تنفس در زایمان

تنفس در هنگام گذار و فشار دادن (تکنیک های تنفس در زایمان)

هدف از انجام تنفس کنترل شده در هنگام گذار و مرحله دوم زایمان این است که از فشار دادن تا زمانی که پزشک یا ماما به شما می گوید دهانه رحم به اندازه کافی گشوده شده است خودداری نمایید. شما در این مرحله فشار زیادی را در رحم تان متحمل می شوید و نیاز به تنفس خاصی دارید تا جلوی میل تان به فشار دادن و تلاش زودهنگام برای خروج فرزندتان را بگیرید. این مساله بسیار مهم است زیرا اگر زودتر از موعد اقدام به فشار دادن و زور زدن نمایید با تورم و خراشیدگی های بیشتری در ناحیه دهانه رحم روبرو خواهید شد. از تکنیک های زیر استفاده نمایید:

  • هنگامی که مربی تان به شما می گوید انقباض شروع شد نفسی عمیق بکشید؛ سپس چندین بار نفس بریده و سریع هوای بیشتری به درون ریه تان وارد کنید.
  • هنگامی که مربی تان می گوید تمایل به جای اینکه هوا را با یک بازدم خارج نمایید، شمعی را جلوی تان تصور کرده، لب هایتان را به شکل حرف O در بکمکد و سعی کنید شمع را فوت نمایید.
  • این الگو را چندین بار تکرار نمایید. بسکمک از پزشکان این روش را با نام شش دم کوتاه و یک فوت می شناسند. فوت کردن هوا به سمت بیرون، مانع فشار وارد کردن برای خروج جنین می شود.
  • هنگامی که زمان فشار آوردن فرا برسد، باید از همه بدن تان برای وارد کردن فشار لازم هم راستا با انقباض برای خروج جنین استفاده کنید. پس نفس های عمیقی بکشید.
  • با همه توان تان انرژی بگذارید. هنگامی که با فشار ماهیچه های پایین شکم تان را منقبض کرده فشار بر روی دیافراگم تان وارد می نمایید، هوا را به آرامی از ریه ها خارج کنید. فرزندتان را تجسم کنید که در راستا خروج از رحم و تولد در حال حرکت کردن است و در حالتی قرار بگیرید که جاذبه به شما کمک نماید.
  • بین انقباض ها فشار وارد نیاورید؛ از این فرصت برای استراحت و تجدید قوایتان استفاده کنید.
  • این تنفس مخصوص خروج نوزاد را در حالت های مختلف زایمان تمرین نمایید تا حالت مطلوب تان را شناسایی کنید. اما به خاطر داشته باشید در هنگام تمرین برای خروج نوزاد فشار وارد نکنید زیرا که هنوز برای این کار خیلی زود است.
منبع: setare.com
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2278

به "آشنایی با تکنیک های تنفس در زایمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تکنیک های تنفس در زایمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید