آموزش قدم به قدم تغییر قانونی رنگ خودرو

به گزارش هدا بلاگ، به موجب ماده 21 آیین نامه هدایت و رانندگی مالک وسیله نقلیه چنانچه قصد تغییر رنگ یا تعویض هر یک از قطعات اصلی وسیله نقلیه شامل موتور، شاسی و اتاق را داشته باشد باید پیش تر مجوز لازم را از واحد شماره گذاری هدایت و رانندگی دریافت نماید. این ماده نشان می دهد که اگر شما تمایل داشته باشید می توانید رنگ اتومبیلتان را به طور کامل عوض کنید. مثلا یک پژو 206 سفید را به دست نقاش های اتومبیل بسپارید و یک پژو 206 آلبالویی تحویل بگیرید.

آموزش قدم به قدم تغییر قانونی رنگ خودرو

به یاد داشته باشید که پلیس هیچگاه اجازه نمی دهد رنگ خودرو خود را به رنگ های ترکیبی، رنگ هایی که برای استتار از آن استفاده می گردد یا رنگ خودرو های سازمان ها و نهاد های خاص مثل هلال احمر و دیگر سازمان های یاری رسان، تغییر دهید. همان طور که گفته شد تغییر رنگ خودرو احتیاج به اخذ مجوز دارد ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چطور باید مجوز بگیرید و اینکه چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهید؟ در این مطلب ما به این سئوالات پاسخ می دهیم، پس با ما همراه باشید تا شما را با اقداماتی که باید برای تغییر رنگ خودرو انجام دهید آشنا کنیم.

1- مراجعه به مراکز تعویض پلاک

در قدم اول مالک خودرو باید به همراه وسیله نقلیه خود به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند. به جز مالک خودرو که نام او در مدارک شناسایی خودرو قید شده است، نماینده قانونی او هم می تواند برای این کار به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند. در این صورت داشتن وکالتنامه قانونی و معتبر ضروری است.

در تهران 7 مرکز تعویض پلاک وجود دارد که 2 مرکز آن مخصوص موتورسیکلت است. در شهرستان ها هم پیدا کردن نشانی این مراکز کار سختی نیست. این مراکز با هم فرق چندانی ندارند، پس هر کدام به شما نزدیک تر باشد گزینه مناسب تری است. ارائه مدارک شناسایی معتبر از جمله اصل کارت ملی و شناسنامه مالک خودرو در این مراکز الزامی است. در غیر این صورت در همین گام اول، فرایند تعویض رنگ متوقف می گردد.

2- ارائه درخواست کتبی و مدارک لازم جهت تغییر رنگ

در مرکز تعویض پلاک باید درخواست کتبی خود را مبنی بر تغییر رنگ خودرو ارائه دهید. براساس فرم هایی که در این مرکز در اختیار شما قرار می دهند باید مشخصات مالک و مشخصات خودرو یا وسیله نقلیه را به طور کامل قید کنید. ضمناً به جز مدارک اولیه شخص مراجعه نماینده، مدارک دیگری هم برای تعویض رنگ خودرو مورد احتیاج است که در ادامه به آن ها اشاره می گردد.

مدارک لازم برای تعویض رنگ خودرو

کارت ملی و شناسنامه مالک اتومبیل

بیمه شخص ثالث

گواهی عدم جریمه که می توانید با مراجعه به دفاتر پلیس +10 جرایم را پرداخته نموده و این گواهی را اخذ کنید.

رسید پرداخت عوارض خودرو به شهرداری

کارت خودرو و برگه سبز اتومبیل

مدارک احراز محل سکونت (منظور سند خانه یا اجاره نامه معتبر منزل یا محل کار است در خصوص شرکت ها و سازمان ها هم باید اساسنامه یا روزنامه رسمی به همراه داشته باشند. یکی از قبوض آب، برق، گاز یا تلفن هم ضروری است. علاوه بر احراز محل سکونت، احتیاج به نشانی دقیق همراه با کد پستی هم هست.)

تایید اصالت خودرو

کار شناس مرکز تعویض پلاک، خودروی مورد نظر را که قرار است رنگش تغییر کند بازرسی می نماید، یعنی پلاک با شماره موتور و شماره اتاق اتومبیل باید هماهنگی داشته باشد. این شماره ها با آنچه شما در فرم تقاضا نوشته اید هم تطبیق داده می گردد و بعد کارشناس، اصالت اتومبیل را تأیید می نماید. البته مرکز تعویض پلاک براساس مدارکی که ارائه داده اید، استعلام های لازم را انجام می دهد که مثلا اتومبیل سرقتی یا توقیف شده نباشد. تا این مرحله اگر مسئله ای پیش نیاید، پلیس رسما مجوز تعویض رنگ را به شما می دهند. یادتان باشد اگر مجوز و تأییدیه را نشان نقاش های اتومبیل ندهید، دست به کار نمی شوند.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا این حجم از حساسیت برای تغییر رنگ خودرو ضروری است؟ همان طور که می دانید تعویض قسمت های اساسی وسیله نقلیه شامل محور، اتاق، شاسی و رنگ خودرو که باعث تغییر اساسی در ظاهر خودرو می گردد موضوعی حساس به حساب می آید؛ این قسمت ها در خودرو از جمله مواردی هستند که از طریق آن ها می توان اصالت خودرو را تشخیص داد بنابراین تغییر شرایط هر کدام باید با صدور مجوز قانونی آن صورت گیرد.

معین رنگ خودرو

در مراکز تعویض پلاک، غرفه ای به همین موضوع اختصاص یافته که می توانید از فرد حاضر در آن فرم تعویض کامل رنگ اتومبیل را بگیرید. این فرم را باید به طور کامل پر کنید که شامل اطلاعات مالک خودرو و خود اتومبیل است. مهم ترین بخش این فرم همان انتخاب رنگ است. این انتخاب رنگ باید براساس ضوابطی انجام گردد بنابراین دست شما در انتخاب رنگ چندان هم باز نیست. نکته اول این است که رنگ مورد نظر شما باید در بین رنگ هایی باشد که خودروساز با آن ها اتومبیل فراوری نموده است. پس خیلی نمی توانید سراغ رنگ های عجیب و غریبی بروید که در خیابان اصلا دیده نمی گردد. بعضی رنگ ها مثل رنگ خودرو های نیرو های مسلح، سازمان های امدادی، تاکسی ها و رنگ هایی که قابلیت استتار داشته باشد را نمی توانید انتخاب کنید.

مراجعه به صافکار-نقاش برای انجام تغییر رنگ خودرو

وقتی تمام مراحل قانونی مورد احتیاج را انجام داده اید، باید به یک صافکار-نقاش مراجعه کنید و از وی بخواهید رنگ دلخواهتان را روی خودروی شما بزند. البته فرد صافکار-نقاش ابتدا تأییدیه تغییر رنگ خودرو شما را می بیند و سپس اقدام به رنگ کردن می نماید.

بازرسی مجدد خودرو در مراکز تعویض پلاک

پس از اتمام کار، ظاهر جدید اتومبیل شما باید دوباره بازرسی گردد؛ بنابراین خودرو به همان مرکز تعویض پلاک برده می گردد و کار شناسان دوباره ظاهر خودرو را با آنچه در فرم تقاضا و تأییدیه ذکر شده است تطبیق می دهند. در نهایت فرم مربوط به خودرو مورد نظر را تأیید می نمایند. این به این معناست که رنگ جدید دقیقا مطابق همان چیزی است که در تقاضانامه ذکر شده بود و مانع قانونی ای برای آن وجود ندارد. در غیر این صورت خودرو یا باید به رنگ و ظاهر گذشته بازگردد یا باید برای اصلاح رنگ، دوباره سر از کارگاه نقاشی خودرو در بیاورد. تأییدیه ای که به امضای مرکز تعویض پلاک رسیده باید در اداره هدایت و رانندگی و همچنین پلیس آگاهی هم به امضای مسئولان فنی برسد.

صدور کارت جدید خودرو

مشخصات ظاهری هر خودرو در کارت خودرو ذکر شده است؛ بنابراین با اعمال تغییرات ظاهری روی خودرو، ضروری است تا کارت خودرو هم تعویض گردد. پس از تأییدیه کار شناسان، مشخصات جدید خودرو در قسمت شماره گذاری خودرو اصلاح می گردد. حالا وقت آن رسیده که مالک خودرو برای تعویض کارت خودرو اقدام کند. تا زمانی که در مدارک هویتی وسیله نقلیه، ظاهر جدید خودرو درج نشده باشد، تمامی مراحلی که قبلا طی شده ارزشی ندارد؛ یعنی اگر مدارک قبلی شما توسط افسر هدایت و رانندگی در خیابان آنالیز گردد، خودرو به پارکینگ منتقل خواهد شد. پس تا قبل از دریافت کارت جدید خودرو که مشخصات جدید در آن درج شده، نباید وارد خیابان شوید کارت را که دریافت کردید، کارتان تمام است.

گفتنی است که اگر مراحل بالا را طی نکنید و خودمختار رنگ خودروی خود را تعویض کنید، در مرحله اول جریمه می شوید که میزانش طبق قانون برابر یک چهارم تا یک هشتم هزینه ای است که برای تغییر رنگ انجام داده اید. در مرحله دوم هم باید رنگ اتومبیل را به حالت قبل بازگردانید وگرنه اتومبیلتان توسط پلیس توقیف می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1041

به "آموزش قدم به قدم تغییر قانونی رنگ خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش قدم به قدم تغییر قانونی رنگ خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید