سال جاری سال جهش شتابدهنده ها است

به گزارش هدا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پذیرش 32 شتابدهنده در این مرکز و حمایت از ایجاد 8 فضای کاری اشتراکی را بخشی از برنامه های این مرکز در بازه زمانی 12 ماه اخیر، رسیدگی به درخواست های بیش از 100 متقاضی راه اندازی شتابدهنده و همچنین ایجاد فضاهای کاری اشتراکی، قسمتی از دستور کار حوزه شتابدهنده ها در امسال است.

سال جاری سال جهش شتابدهنده ها است

مهدی عظیمیان رئیس مرکز شتابدهی نوآوری در این باره گفت: این مرکز فعالیت های رسمی خود را از سال 1393 در پارک فناوری پردیس به عنوان یکی از نهادهای اجرایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شروع کرد. مرکز شتابدهی و نوآوری دو سرفصل اصلی را در اهداف خود قرار داده است که در طول سال قبل به صورت ویژه ای برای اجرای آنها کوشش کرد. یکی از این سرفصل ها، حمایت از برگزاری رویدادهای کارآفرینی با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی است که علی رغم محدودیت در منابع اقتصادی، در امسال با استفاده از ابزار حمایت معنوی، صدور تاییدیه و مجوزها، سعی شد که در اقصی نقاط کشور این حمایت ها باعث ایجاد انگیزه بیشتر در برگزاری این قبیل رویدادها گردد.

توسعه کمی و کیفی شتابدهنده ها

وی اضافه نمود: در سرفصل ایجاد استارت اپ توسعه کسب و کارهای نوپا، مرکز شتابدهی نوآوری، سعی کرد تا با توسعه کمی و کیفی شتابدهنده ها، به تحقق این مهم یاری کند. بر این اساس، در سال 1398 از نظر کمی، تعداد شتابدهنده های دارای تاییده به 55 عدد افزایش یافت.

عظیمیان اضافه نمود: از جنبه کیفی نیز این مرکز یک برنامه منسجم برای ارزیابی مستمر شتابدهنده های فعال در دست اجرا دارد که به صورت دوره ای و در انتها هر فصل مورد ارزیابی قرار می گیرند که در آن تطبیق اقدامات و عملکرد شتابدهنده ها با برنامه های مصوب ایشان مورد آنالیز قرار می گیرد.

رئیس مرکز شتابدهی نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به بسته حمایتی تدوین شده جهت حمایت از فعالیت این مرکز، اظهار کرد: این حمایت ها به وسیله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بصورت تسهیلات و یا حمایت های بلاعوض است.

وی ادامه داد:. بسته حمایت اقتصادی در دو بخش تعریف شده است، یک سرفصل حمایت اقتصادی شامل تسهیلاتی می گردد که در قالب تامین هزینه رهن فضای کاری و به صورت قرض الحسنه به آنها پرداخت می گردد. همچنین به ازای استارت آپ های پیروز خروجی از شتابدهنده، مبالغ بلاعوضی نیز به شتابدهنده های عضو مرکز تخصیص می یابد که مبلغ مذکور حداکثر برای 20 استارت آپ پیروز خروجی پرداخت می گردد.

عظیمیان در ادامه ضمن شرح آمارهای تطبیقی سال 1398 نسبت به سال قبل از آن، گفت: تعداد شتابدهنده های کشور در سال 1398 نسبت به سال قبل جهش قابل ملاحظه ای داشته است، به گونه ای که در حال حاضر تعداد 120 شتابدهنده در صف انتظار اخذ تاییده برای فعالیت قرار دارند.

وی ادامه داد: این مسئله نشان می دهد ، تقاضا برای ایجاد شتابدهنده و فعالیت در زیست بوم، فرایند رو به رشدی داشته است، به ویژه آنکه منابع تخصیص یافته از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در سال 1398 با رشد همراه بود.

وی با توجه به تهیه طرح حمایت از ایجاد این فضاها توسط مرکز و تایید و ابلاغ آن توسط معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در امسال، بیان نمود: حمایت از فضاهای کار اشتراکی در امسال شروع شده و در سال جدید، با رونق بیشتری همراه بود. مرکز شتابدهی نوآوری تا انتها امسال، 8 فضای کار اشتراکی را به عضویت این مرکز در آورده و پیش بینی می گردد که در سال 1399، مجموعاً بیست و پنج فضای کار اشتراکی، به عضویت این مرکز درخواهند آمد.

عظیمیان در شرح بعضی رئوس دستور کاری این مرکز در سال 1399، اظهار کرد: امیدوار هستیم در سال 1399 کماکان حمایت اقتصادی از رویدادهای کار آفرینی را در برنامه داشته باشیم. همچنین رسیدگی و تایید درخواست های عضویت شتابدهنده های متقاضی عضویت در این مرکز در سال جدید با اهتمام بیشتری پیگیری خواهد شد.

وی اضافه نمود: افزایش تعداد شتابدهنده های عضو مرکز شتابدهی نوآوری به نزدیک 100 مرکز می تواند در توسعه کمی و کیفی زیست بوم و فراوری استارت آپ های با کیفیت، نقشی موثر ایفا نماید.

عظیمیان خط سیر تحول استارت آپ ها و تیم های خلاق را اینگونه شرح داد: معتقد هستیم، رویدادهای کار آفرینی، می تواند نقطه مناسبی برای شروع راه و جوشش استارت آپ ها و تیم های فناور باشد، این تیم ها در قدم بعدی می توانند در فضاهای کار اشتراکی حضور داشته باشند و پس از تکامل اولیه ایده و تیم، می توانند در شتابدهنده ها کار خود را پیگیری و تسریع نمایند که در نهایت، توسعه هر چه بیشتر این زنجیره به صورت طبیعی به غنای بیشتر این زیست بوم منتهی خواهد شد. در این بین بسته های حمایتی جنبی نیز، مانند حمایت از حضور در رویدادهای داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است تا بتوان به استارت آپ ها یاری کرد که با کسب تجربیات جهانی، رشد سریع تر و با کیفیت تری را تجربه نمایند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 439

به "سال جاری سال جهش شتابدهنده ها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال جاری سال جهش شتابدهنده ها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید