با برآورده کردن این انتظارات کارمندان، مدیری نمونه باشید!

به گزارش هدا بلاگ، مهمترین عناصر شرکت، حقوق، مزایا و تعیین جهت شغلی است

همیشه در حوزه منابع انسانی گفته می شود اگر شما محیطی فوق العاده برای کار فراهم کنید، کارها هم فوق العاده ای پیش می فرایند. اما کلمه های فوق العاده و عالی، واژه های مبهمی هستند. وقتی شما دقیقاً ندانید که یک محیط کار فوق العاده چطور مکانی است، چطور می توانید مطمئن شوید که چنین محیطی را فراهم کرده اید؟

با برآورده کردن این انتظارات کارمندان، مدیری نمونه باشید!

درحالی که هر سازمان دستورالعمل خاص خودش را برای موفقیت، شاد نگه داشتن کارمندان و رشد کاری دارد، واقعیت هایی بنیادی وجود دارند که همیشه یکسان باقی می مانند. برای مثال، واضح است که کارمندان خواستار حقوق های رقابتی و یک بیمه سلامت خوب هستند. ولی چه این مسئله را ابراز کنند و چه نکنند، باید بدانید که آن ها انتظارات بیشتری از محل کار خود دارند: آن ها به ارتباطات قوی، قدردانی و عشق نیاز دارند. بله، عشق!

اگر شما بتوانید ارتباطات خوب، قدردانی و عشق را به محل کار خود بیاورید، می توانید آنجا را به محیطی واقعاً عالی برای کار تبدیل کنید. این سه عنصر به ظاهر ساده به سرعت کیفیت محیط کار را عوض می کنند، باعث خشنودی کارمندان می شوند و حتی مقدار تولید و سوددهی را بالا می برند. به همین دلیل می گویند: یک محیط کار فوق العاده باعث ایجاد کارهای فوق العاده می شود. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

روابط

مدیران باید در مورد انتظارات و هدف هایشان با اعضای تیم کاری خود به طور واضح صحبت کنند. ولی وقتی درباره روابط سطح بالا صحبت می کنیم، منظور چیزی فراتر از هدف گذاری و استفاده از استراتژی ها است.رهبران شرکت ها وظیفه دارند که مأموریت و ارزش های سازمان را نه تنها برای مشتری ها، بلکه در ابتدا برای کارکنانشان توصیف کنند. توصیف واضح و قاعده مند مأموریت و هدف، قسمتی مهم از زبان ارتباطی بومی شرکت شما است. وقتی همه بدانند برای هدف یکسانی تلاش می کنند، می توانند از مسائل و موانع روزمره بگذرند و بدون تنش اضافه به آن هدف دست یابند.

پس از هدف و مأموریت، کارمندها باید کاملاً از ارزش های شرکت باخبر و به آن ها اعتقاد داشته باشند و در وظایف روزانه آن ها را به کار بگیرند و بدانند که مدیرشان نیز همان ارزش ها را زندگی می کند. ارزش ها باید بامعنا، انگیزشی، شناخته شده و در عمق وجود شما به عنوان رهبر سازمان، نهادینه شده باشند؛ نه اینکه فقط شعاری برای جلب اعتماد مشتریان یا جذب نیروهای مستعد از بازار نیروی کار باشند.

یکی از ارزش های اصلی گشاده رو بودن است. شما باید فرهنگی در محیط کار خود توسعه دهید که در آن افراد بتوانند عقاید خود را بیان کنند و در مورد آن ها به راحتی صحبت کنند. کارشناسان معتقدند که تقریباً تمامی مسائل کاری از مسائل ارتباطی ناشی می شوند. ارتباطات خوب، ارزشی بنیادی هستند که کمک می کنند چالش های سخت و طاقت فرسا به راحتی بیان شوند.

ارزش ها نباید راکد و ایستا باشند. بهتر است مدیر یا رهبر، بدون هیچ تعصب و قضاوتی به حرف های کارمندان گوش بدهد و بداند که اگر هم انتقادی صورت می گیرد، ناشی از تمایل مشترک برای پیشرفت امور و موفقیت گروهی است. پس از گشاده رویی، ارتباطات صادقانه و آزاد بهترین ارزش هایی هستند که همه اعضای شرکت را به سمت هدفی واحد سوق می دهند.

قدردانی

قدردانی باید جزئی از فرهنگ شرکت شما باشد. اعضای تیم کاری می خواهند ارزش کارهایی را که انجام می دهند، بدانید و شما با نشان دادن این موضوع، قدم مهمی برای موفقیت نهایی شرکت برمی دارید. لازم نیست قدردانی را با یک سفر رایگان یا افزایش حقوق نشان دهید؛ بلکه می توانید به سادگی یک یادداشت تشکر بنویسید یا در یک ملاقات، صمیمانه سپاسگزاری کنید. وقتی کارمندان به خاطر مهارت ها و انجام صحیح وظایف احساس باارزش بودن کنند، بیشتر خودشان را به کار متعهد می کنند. کارمندانی که تعهد بیشتری دارند، در محیط کاری شادتر هستند و انرژی بیشتری روی کار خود می گذارند. قدردانی از کارمندان بهره وری آن ها را افزایش می دهد و بر سوددهی شرکت هم تأثیر مثبت زیادی می گذارد.

قدردانی نباید همیشه پدیده ای از بالا به پایین باشد. ممکن است کارمندان هم بخواهند حق شناسی خود را به شرکت نشان دهند. اگر کارمندان دلایلی برای قدردانی داشته باشند و فرهنگ قدردانی هم وجود داشته باشد، آن ها قدردانی خود را به شیوه ای نشان می دهند که برای همه اعضای شرکت مفید واقع شود. در این زمینه شما می توانید الگوی خوبی برای آن ها باشید. سعی کنید علاوه بر مدیریت شرکت، مربی خوبی هم برای آن ها باشید؛ وقتی کارمندانتان خوب آموزش ببینند و درست راهنمایی شوند، مهارت بیشتری پیدا می کنند و کارشان بهتر می شود. زمانی که کارمندان حس می کنند که شرکت روی آن ها سرمایه گذاری کرده است، بابت این رشد و شکوفایی از سازمان سپاسگزار خواهند بود و این قدردانی معمولاً منجر به بهبود تولید و بهره وری می شود.

عشق

گوش دادن به نظرات کارمندان و مشتریان از وظایف اولیه مدیران است

شاید وقتی در ابتدای این مطلب، عشق به عنوان یکی از سه عنصر اصلی موفقیت ذکر شد، تعجب کرده باشید یا با شک و بدگمانی به این مقوله نگاه کرده باشید. ولی در هر محیط کاری فضایی برای عشق وجود دارد و دلیل آن روشن است: هیچ کس مجبور نیست به شما کمک کند.

به یاد داشته باشید که کارمندانتان همان حسی که شما به شرکتتان دارید، ندارند. آن ها مالک یا مؤسس شرکت نیستند و حتی اگر در سود سهیم باشند یا از تخفیفات ویژه بهره مند شوند، باز هم شور و اشتیاق یک کارفرما به شرکت را در خود حس نمی کنند. ولی آن ها باوجود تمام مسائل شخصی شان هرروز به سرکار می آیند و بیشترین انرژی و زمان خود را به عنوان یک انسان برای این صرف می کنند که در تحقق اهداف شرکت نقش داشته باشند و به شما کمک کنند.

ممکن است فکر کنید کار کردن تحت سرپرستی شما مزیت های زیادی دارد؛ ولی این انتخابی است که کارمندانتان هر روز با آن روبه رو هستند. انتخاب خدمت به شما یا شرکت، نمودی از دوست داشتن است. پس شما هم باید آن ها را به طور متقابل دوست داشته باشید و این عشق را با کار کردن برای آن ها - همانطور که آن ها برای شما کار می کنند - نشان دهید. مثلاً می توانید هنگامی که مشکل خاصی دارند، به آن ها فرصت بدهید تا زمان بیشتری کنار خانواده خود باشند؛ حتی اگر درگیر پروژه ای سنگین هستید که به کارمندان زیادی نیاز دارد. یا می توانید با شناخت بیشتر آن ها در سطح شخصی و خانوادگی، به آن ها نشان دهید که درهای دفترتان همیشه به روی آن ها باز است. وقتی برای زندگی شخصی کارکنان خود ارزش قائل باشید و برای رشد علایقشان، استعدادشان و روابطشان زمان بگذارید، درواقع به آن ها می گویید که آن ها را به عنوان یک انسان و نه فقط سوختی برای موشک خودتان می بینید. آن ها همین حالا هم در سفر شما کنارتان هستند؛ پس شما هم آن ها را در مسائلشان همراهی کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3421

به "با برآورده کردن این انتظارات کارمندان، مدیری نمونه باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با برآورده کردن این انتظارات کارمندان، مدیری نمونه باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید