بهره برداری از طرح های ملی صنعت مس ایران در استان کرمان

به گزارش هدا بلاگ، 4 طرح ملی صنعت مس ایران با سرمایه گذاری بالغ بر دو هزار و 210 میلیارد ریال با دستور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

بهره برداری از طرح های ملی صنعت مس ایران در استان کرمان

به گزارش خبرنگار ، رضا رحمانی، وزیر صمت در افتتاح پروژه های صنعت مس در شهربابک در ارتباط ویدئو کنفرانسی گفت: در این ایام مبارک بعد از افتتاح بزرگترین واحد آلومینیوم در کوتاه ترین زمان، شاهد بهره برداری از طرح های مس در کرمان هستیم.

او اضافه نمود: سال جاری مثل پارسال 7 محور انقلاب معدنی، اکتشاف، اجرای نقشه راه معدن، نوسازی معادن و فعالسازی معادن کوچک را شاهد هستیم.

رحمانی اضافه نمود: پارسال بیشترین اکتشاف معدن را داشته ایم و نوید این را داریم که معادن پیشرفت نمایند و اکنون داری رتبه دهم در معادن دنیا هستیم.

او بیان نمود: بسیاری از دانش های فنی را کشف نموده ایم و کشور ما اکنون صادر نماینده است و سال گذشته 400 میلیون تن استخراج مواد معدنی داشتیم که سال جاری قرار است به 500 میلیون تن برسد.

وزیر صمت با بیان اینکه رشد فلزات را شاهد بودیم، گفت: در سال های گذشته اقدامات خوبی داشتیم و بخش معدن ما سال جاری احتیاج ارزیش را خودش تامین می نماید.

او در ادامه گفت: در اداره خود صنایع معدنی تقریبا فعال بودیم و نسبت به قبل در زمینه مس ذخایرمان سه برابر شده و در کرمان، آذربایجان شرقی و خراسان، بیشترین اکتشافات را داشتیم.

او بیان داشت: اکتشافات مس اکنون سه برابر ذخایر قبلی شده و اکتشافات بعدی در کشور ممکن است بیشتر از این باشد، در گذشته در عمق زمین برای برآورد نرفته بودیم، ولی اکنون علاوه بر سطح زمین در عمق زمین هم برآورد شده و ذخایر خوبی داریم و عمق فعلی در بعضی نقاط هم در 500 یا 700 متر هم ذخایر عمیق داریم.

رحمانی اضافه نمود: در فولاد و مس اکنون ظرفیت فراوری بیش از مصرف است و دو برابر احتیاج داخل فراوری داریم، در روی هشت برابر احتیاج داخل فراوری می کنیم و بقیه آن صادر می گردد.

او توضیح داد: در بحث خام فروشی فرایند صادرات مواد خام معدنی نزولی بوده، چون مقررات لازم را وضع کردیم و مورد بعدی این است که زنجیره های فراوری تکمیل شده و هر روز تکمیل تر می گردد مثلا سال گذشته خام فروشی ما خیلی کاهش یافته و سال جاری هم به نصف صادرات گذشته خواهد رسید.

وزیر صمت گفت: سال جاری یکی ازبرنامه های مهم ما، فعالسازی صنایع کوچک است و هر کس کنسانتره فراوری کند آن را حمایت می کنیم، ممکن است معادن ما در بورس هم قرار بگیرند و مشخصات معادن هم وارد بورس گردد و با وزارت اقتصاد واگذاری صنایع معدنی و واگذاری آن ها در بورس مذاکراتی شده است.

او توضیح داد: سال جاری کار خوبی انجام شده که معان ما در مناطق محروم و کمتر برخوردار است و برای حمایت از مردم و اینکه سودی نصیب اهالی بومی گردد، جذب نیرو، تامین تدارکات معدن مذاکراتی انجام شده و به اصطلاح آشتی معدن با مردم صورت خواهد گرفت که اجرای آن جدی تر دنبال خواهد شد.

غریب پور، معاون امور صنایع سازمان صمت بیان داشت: امروز در مس 4 هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح می گردد که دو جنبه زیست محیطی و مالی دارد، از 80 هزارتن به 120 هزار تن فراوریش افزایش دارد و هم مصرف گازوئیل را کم می نماید و هم کاهش آلودگی را به دنبال دارد.

او توضیح داد: در این پروژه 40 درصد بومی سازی شده و کار بسیار خوبی شده و از ظرفیت های بومی استفاده شده و با سرعت و کیفیت مطلوبی اجرایی شده است، امروز 252 میلیون یورو به بهره برداری می رسد.

غریب پور در پاسخ به رئیس جمهور برای وارد شدن سهم صنایع در بورس گفت: اکنون یا سهام را عرضه می کنیم و یا سهم صندوق را به صورت مستقیم صنایعی، چون مس وارد بورس نشده اند.

غریب پور، معاون امور صنایع سازمان صمت بیان داشت: امروز در مس 4 هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح می گردد که دو جنبه زیست محیطی و مالی دارد، از 80 هزارتن به 120 هزار تن فراوریش افزایش دارد و هم مصرف گازوئیل را کم می نماید و هم کاهش آلودگی را به دنبال دارد.

او توضیح داد: در این پروژه 40 درصد بومی سازی شده و کار بسیار خوبی شده و از ظرفیت های بومی استفاده شده و با سرعت و کیفیت مطلوبی اجرایی شده است، امروز 252 میلیون یورو به بهره برداری می رسد.

غریب پور در پاسخ به رئیس جمهور برای وارد شدن سهم صنایع در بورس گفت: اکنون یا سهام را عرضه می کنیم و یا سهم صندوق را به صورت مستقیم صنایعی، چون مس وارد بورس نشده اند.

در ادامه این ویدئو کنفرانس غریب پور، معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: در ایران رقم ذخایر معدنی 26 میلیارد دلار است و این حاکی از این است که 25 درصد سهم صادرات غیرنفتی ما در بخش معادن است. سهم صنایع معدنی ما اکنون به عنوان سومین شرکت بازار سرمایه است.

او اضافه نمود: ما اکنون 5200 میلیارد تومان در گل گهر افزایش سرمایه خواهیم داشت و مس کرمان هم افزایش خواهد داشت، مس قابلیت دو میلیارد یورو سرمایه گذاری در کشور را دارد.

غریب پور بیان داشت: امروز در مس 4 هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح می گردد که دو جنبه زیست محیطی و مالی دارد، از 80 هزار تن به 120 هزار تن فراوری افزایش دارد و هم مصرف گازوئیل را کم می نماید و هم کاهش آلودگی را به دنبال دارد.

او توضیح داد: در این پروژه 40 درصد بومی سازی شده و کار بسیار خوبی شده و از ظرفیت های بومی استفاده شده و با سرعت و کیفیت مطلوبی اجرایی شده است، امروز با اعتبار 252 میلیون یورو به بهره برداری می رسد.

غریب پور در پاسخ به سوال رئیس جمهور برای وارد شدن سهم صنایع در بورس گفت: اکنون یا سهام را عرضه می کنیم و یا سهم صندوق را به صورت مستقیم صنایعی، چون مس وارد بورس نشده اند.

فدایی، استاندار کرمان نیز در این ویدئو کنفرانس گفت: خدا را شاکریم که امروز توفیق افتتاح 4 پروژه در شهرستان شهربابک را داریم و اشتغال 248 نفر را شاهدیم، این پروژه ها از مجموعه پروژه هایی است که در استان با سرمایه گذاری 30 هزار میلیارد تومان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

او اضافه نمود: پارسال 123 درصد اهدف اشتغال استان محقق شد و با کوشش کمیته امداد و بنیاد مسکن 7 هزار مسکن افتتاح شد و در شرکت گاز سه برابر سال های قبل اقدامات گاز رسانی داشتیم و در بخش کشاورزی درسال 98 رتبه فراوری خرما، پسته، گردو، کنجد، کرک، محصولات جالیزی و آرتمیا را داشته ایم.

فدایی توضیح داد: در استان کرمان مشکل کم آبی داریم و ما اکنون هزار لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم و خواهشمندیم با دستور رئیس جمهوری خط دوم انتقال هم آغاز گردد.

او بیان داشت: پارسال هزار میلیارد تومان دریافت مالیات داشته ایم که متاسفانه یک ریال مازاد درآمد مالیاتی به استان برنگشته است و مشکل دیگر ما فراوری اضافات محصولات کشاورزی در جنوب استان است و خواهشمندیم این مشکل را هم پیگیری کنید، به ویژه گوجه و پیاز و صادرات هم نداریم، قیمت ها کاهش یافته و دولت در این شرایط خرید حمایتی کند.

فدایی گفت: در بحث کرونا شرایط ثابتی داریم و روزانه به طور متوسط 15 نفر افزایش داشتیم و نرخ فوتی هم کم داریم و امیدواریم همکاری مردم تداوم داشته باشد.

اسماعیلی، معاون وزیر صمت گفت: در مورد مس امروز در فراوریات ذوب مس در دنیا 16 میلیون تن فراوری داریم و رتبه 6 آسیا و 12 دنیا را داریم و این بر خلاف همه تحریم ها است و واقعا در فراوری مس گل کاشته ایم و با فراوری بیش از 1 میلیون تن کنسانتره مس رکورد زده ایم و با فراوری 250 هزار تن کاتود مس رکورد داریم.

او اضافه نمود: برنامه ریزی ما این است به انتهای زنجیره فراوری برسیم و آخرین محصولات فراوریی را صادر کنیم، صادرات مس ما اکنون دو برابر گذشته است.

او اداومه داد: بخشی از اسید فراوریی در کرمان می تواند صادر گردد و هرچه پیش برویم برای صنایع کشاورزی و واحد های فراوریی روی مصرف اسید بیشتر خواهد شد و 50 درصد از این میزان فراوری صارد خواهد شد.

سعید محمدی، نماینده شرکت مس ایران در آغاز به کار کارخانه فراوری اکسیژن خاتون آباد شهربابک گفت: پیش بینی خواهد شد جمعیت دنیا 9 میلیارد نفر گردد و تقاضای مردم دنیا برای فلزات اضافه نموده می گردد و یعنی 24 میلیارد تن و ما همسو با بازار دنیای بخشی از این بازار را به خود اختصاص داده ایم و عیار مس ما 99 درصد است.

او اضافه نمود: امیدواریم ظرف 4 سال آینده به 550 هزار تن در سال افزایش دهیم و اکنون میزان سرانه مس در دنیا 3/2 است و طی 5 سال آینده به 5 کیلوگرم افزایش می یابد.

محمدی بیان داشت: میزان ذخایر ما اکنون 8 میلیون تن است و سرمایه های ما 2 میلیارد یورو است و امیدواریم میزان کنساتره از یک میلیون تن به دو میلیون تن برسد و سال جاری 100 هزار متر گمانه عمقی داریم و در همین منطقه میدوک معادن زیر زمین با عیار 75 درصد داریم و معدن زیر زمینی در آینده در شهربابک افتتاح خواهد شد.

محمدی بیان داشت: در پروژه کارخانه اکسیژن ساز مس خاتون آباد باعث می گرددکه ماده شیمیایی فراوریی و غبار کارخانه مس به صفر برسد و زیر استاندار دنیای برسد.

او توضیح داد: زمان ساخت کارخانه اکسیژن ساز از 94 آغاز شده و امروز هم به سرانجام رسیده است.

م

آژانس دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 614

به "بهره برداری از طرح های ملی صنعت مس ایران در استان کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره برداری از طرح های ملی صنعت مس ایران در استان کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید