تبدیل پلاستیک به پارچه رطوبت گیر

به گزارش هدا بلاگ، محققان راه حل جدیدی برای تبدیل پلاستیک به منسوجات پوشیدنی رطوبت گیر ابداع نموده اند که می تواند به کاهش مشکل در حال افزایش آلودگی پلاستیک در کره زمین یاری کند.

تبدیل پلاستیک به پارچه رطوبت گیر

تمام کوشش های قبلی برای ساخت منسوجات پلاستیکی در نتیجه ناتوانی پلی اتیلن در دفع و تبخیر رطوبت با مشکل روبرو شده اند، اما اکنون محققان دانشگاه MIT از پلی اتیلن الیافی فراوری نموده اند که آب را سریعتر از پنبه، نایلون، پلی استر و سایر منسوجات معمولی جذب و تبخیر می نماید.

این محققان امیدوارند فناوری آنها انگیزه ای برای بازیافت پلاستیک گردد. آنها این پارچه های پلاستیکی را بیش از یک راهکار برای حل مشکل آلودگی پلاستیکی می دانند و اظهار می دارند که پارچه های پلاستیکی ابداعی آنها در طول چرخه عمر خود نسبت به پارچه های پنبه ای و نایلونی سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند.

پلی اتیلن متداول ترین پلاستیک در دنیا است. مولکول های هیدروژن کربن آن زنجیرهای تفلونی مانندی تشکیل می دهند که در برابر اتصال با آب و سایر مولکول ها مقاومت می نمایند.

پیشتر گفته می شد پارچه پلی اتیلنی ممکن است شما را خُنَک نگه دارد، اما به دلیل رد آب، قادر به جذب آب و عرق نیست و به همین دلیل به عنوان یک پارچه کارآمد نخواهد بود.

اما این محققان با استفاده از فراوری استاندارد منسوجات، پودر پلی اتیلن را به الیاف نازک تبدیل کردند. آنها از کشف اینکه این رویه ساخت الیاف باعث شد پلی اتیلن به طور ضعیفی آب دوست گردد - یعنی مولکول های آب را جذب کند، اما آن را دفع نکند - متعجب شدند.

برای ایجاد منسوجات پوشیدنی، محققان الیاف خود را دوباره به داخل دستگاه اکسترودر وارد کردند و فیبرهای مختلفی را به نخ هایی تبدیل کردند که می توانند به هم بافته شوند. الیاف ذوب شده نخ هایی را فراوری می نمایند که توانایی جذب و به دام انداختن رطوبت جذب شده در سطح نخ را دارند.

ماشین های اکسترودر با کاربردهای متنوع بطور گسترده در صنعت لاستیک و پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند.

مدل های رایانه ای و تغییراتی در فرایند فراوری نشان دادند که می توان با تغییر قطر و ترتیب الیاف آن، توانایی فتیله سازی نخ را بهبود بخشید. اگرچه توانایی فتیله سازی مواد پس از چندین بار خیس شدن کاهش می یابد، اما محققان متوجه شدند که ویژگی های فتیله سازی آن را می توان با اصطکاک و نور فرابنفش تازه کرد.

مشروح این مطالعه در مجله Nature Sustainability منتشر شده است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2688

به "تبدیل پلاستیک به پارچه رطوبت گیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل پلاستیک به پارچه رطوبت گیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید