دفاعیات تاج از قرارداد تیم ملی فوتبال با ویلموتس

به گزارش هدا بلاگ، رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره زوایای پیدا و پنهان قرارداد مارک ویلموتس و فسخ این قرارداد توضیحاتی را بیان نمود.

دفاعیات تاج از قرارداد تیم ملی فوتبال با ویلموتس

به گزارش فارس، مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال، امشب (سه شنبه) در برنامه زنده فوتبال برتر شبکه سه سیما گفت: قرارداد ما با ویلموتس قرارداد بسیار خوبی بود. درباره اینکه چرا ایشان انتخاب شد، چرا قراردادش اینگونه بود، صحبت خواهم کرد. ما با ویلموتس در دعوا بودیم و به خاطر آن سکوت کردیم. البته هجمه ها باعث شد که در این باره صحبت کنیم. بعضی از دوستان رسانه ای گفتند که بیش از بیست و یک بار از من و ویلموتس در برنامه ها صحبت شد. سکوت ما به خاطر این نبود که جوابی نبود، این بود که ما باید سکوت می کردیم.بحث های آب و برق و گرانی و کرونا حل شده و فقط ویلموتس مشکل کشور بود. الان هم اتفاقی نیفتاده است و هنوز پرونده در حال پیگیری است.

وی اضافه کرد: در برنامه 90 پیامک گذاشتید و اغلب مردم گفتند مربی خارجی مناسب است و گفتند کسی باید در تیم ملی بیاید در قواره کی روش باشد، خیلی هم می گفتند کی روش نباید می رفت. اینکه بعضی می گفتند مربی جوان بیاید تا جوان گرایی کند و لیگ را ببیند و مطالبه مردم این بود. از طرفی در مجموع تعداد زیادی از همه افراد برای انتخاب سرمربی به فدراسیون فوتبال پیشنهاد می دهند. بین انتخاب و پیشنهاد تفاوت وجود دارد.

تاج به نامزدهای راهنمایی تیم ملی اشاره داشت و گفت: برانکو، لوپتگی، رنار، هیرو و بلان هم به فدراسیون فوتبال پیشنهاد شده بود. بعضی از این ها اعداد و رقم بالایی برای عقد قرارداد داشتند، بین این ها ما سراغ سه مربی رفتیم. اول لوپتگی بود، ما با آقای لوپتگی صحبت کردیم، چون زمان گذشته بود و ما اولین بازی را بدون مربی طی کردیم. لوپتگی گزینه ای بسیار عالی بود. قیمتش 3.6 میلیون یورو بود، از تیم ملی اسپانیا و رئال اخراج شده بود و قرار شد ما به ایشان 20 روز وقت بدهیم. با ایشان صحبت کردیم ایشان گفتند نمی توانم بیایم و پدرم سرطان دارد و ترجیح می دهم در داخل کشورم باشم.

وی ادامه داد: آقای رنار آماده بود و شرایط خوبی داشت مبلغ قراردادش 3.2 میلیون یورو بود. آقای رنار گفتند که بعد از جام ملت های آفریقا می آیم. ما گفتیم که اگر ایشان با مراکش قهرمان گردد و ما باید یک بازی دیگر را هم بدون سرمربی سپری می کردیم و مطمئن به حضور ایشان نبودیم و پس از آن به سراغ ویلموتس رفتیم به وسیله سفارت بلژیک اقدام کردیم. سفارت خاک ایران است در سفارت بلژیک با ایشان صحبت کردیم و تفاهم اولیه را انجام دادیم.

تاج در پاسخ به اینکه نقش مرکز فرهنگی و تجاری ایران و هلند در این مذاکرات چه بوده است، گفت: این هم یک پیشنهاد بود و به آقای وزیر پیشنهاد دادند و ایشان در نامه ای به من پاراف کردند، گفتند جهت اطلاع و آنالیز. مرکز فرهنگی و تجاری پیشنهاد می دهد، آن که انتخاب می نماید کمیته فنی است. بیش از 6 و 7 فرد دیگر هم نامه زده بودند و پیشنهاد داده بودند و ایشان پاراف نموده بودند برای من. نهاد تخصصی در انتخاب سرمربی قطعا کمیته فنی است. از ابتدا ویلموتس جزو گزینه های ما بود، مرکز فرهنگی و تجاری مثل بقیه جاها هم پیشنهاد داده بود. مثلاً ما برای صحبت با برانکو، با آقای دکتر صادق در سفارت ایران با کرواسی داشتیم.

سرمربی سابق فدراسیون فوتبال مطرح نمود: پاراف وزارت ورزش، توصیه نیست و ارجاع است. سفیر کرواسی هم دالیچ و برانکو را پیشنهاد داد و پیشنهاد وزیر نبوده است و سفیر ما در کرواسی هم به ما پیشنهاد داد. رئیس مرکز فرهنگی و تجاری را هم نه من می شناختم و نه دیده ام. ویلموتس را ما خودمان با ایشان صحبت کردیم و با 8 سرمربی مستقیم و غیر مستقیم مذاکره داشتیم با 4 سرمربی حضوری مذاکره کردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ویلموتس را به تنهایی در سفارت دیدار کردید، گفت: من یک نفر دیگر که انگلیسی را به خوبی می شناخت این فرد در نقش مترجم بوده است همراه داشتیم و هیچ بخشی در این باره نبوده است.

تاج اضافه کرد: قرارداد کی روش ایرادهایی داشت و این ایرادها هم به ما وارد است. ما گفتیم که قرارداد خوبی ببندیم. در فروردین 1398، از همه افراد درباره قرارداد کی روش نظر خواستم، این قرارداد محصول بچه های ما در بین الملل و حقوقی بوده است. آقای دکتر بیگلری رئیس استیناف AFC است. ایشان 20 روز قرارداد کی روش را تغییر داد با خانم اسدی و قرارداد پیشنهادی را و با هر سرمربی و بنده با این نسخه به سفارت رفتیم و مترجم بودند و آقای سفیر هم حضور داشتند. آقای بهروز زنجانی (مترجم همراه تاج) دوست کی روش بودند و آدم جوانی بودند و هم بازی های تیم ملی را می بیند. این فرد تیم ملی را می شناخت. پدرش در صنعت شکر بوده است. این حقوقدان مربیگری همه بندها را نوشته است. قرارداد را ایشان خواند و در تهران بسته شد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال با دفاع از قرارداد ویلموتس اعلام نمود: ویلموتس در بلژیک در سال 2012، 800 هزار یورو گرفته است. در ساحل عاج در سال 2016، 1.8 میلیون یورو بوده است. آقای ویلموتس گفت که من 2.5 میلیون یورو می خواهم. ما در نهایت با ایشان 2.200 میلیون یورو به توافق رسیدیم. یعنی در حدود 20 درصد روی عدد و رقم قرارداد قبلی اش گذاشتیم. ما پیشنهاد ویلموتس را قبول کردیم. سؤال ما این است که ویلموتس در رنکینگ مربیان چندم است، در رده نوزدهم است. ایشان با سرمربی چین در یک رده است. قرارداد لیپی به عنوان سرمربی چینی 4.2 میلیون یورو بوده است و پس از آن هم اخراج شد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا با این مبلغ برانکو و دالیچ را انتخاب نکردید، گفت: ویلموتس سرمربی تیم ملی بلژیک بود و مربی بسیار خوبی است. کارشناسان شما و سرمربیان نظرشان نسبت به ویلموتس مثبت بود. اگر ایشان با عراق مساوی گرفته بود و در دقیقه 90+4 گل نمی خوردیم، الان می گفتید سرمربی خوبی است.ما فکر می کنیم که ویلموتس با این قرارداد می ارزد.

تاج که با برنامه فوتبال برتر صحبت می کرد، به قرارداد کی روش هم اشاره داشت و گفت: کی روش برای ما 21 میلیون یورو در 2 دوره جام جهانی و جام ملت ها پول کسب کرد. جمع کل قرارداد کی روش با کل اردوها 10 میلیون و 600 هزار یورو شد و 10 میلیون یورو برای ما آورده داشته است. اشتباهات فدراسیون باعث شد که کی روش این رفتار را بکند. آقای کی روش روابط بسیار خوبی داشت، البته من معتقد نیستم که آقای ویلموتس را نمی گویم بد و ضعیف بوده است.

وی در واکنش به این سوال که جواد نکونام گفته بود که ویلموتس را می توانستیم با یک میلیون یورو کمتر به تیم ملی بیاوریم، گفت: البته من در این باره خبر ندارم و این طوری نبوده است. هیچکس نیامد بگوید به کلمبیا که کی روش از ایران 1.4 میلیون یورو گرفته، اما در کلمبیا 3 میلیون یورو می گیرد و کسی در این باره حرفی نزد. ویلموتس در اولین بازی با تیم ملی هنگ کنگ 2 بر صفر شکست داد و در دومین بازی 14 بر صفر کامبوج را برد. وقتی گفته می گردد ویلموتس با 2.2 میلیون یورو می ارزد، اگر مقابل عراق و بحرین نمی باختیم، شاید ایشان را نگه می داشتیم. درباره رنار هم عباس ترابیان 5 روز با ایشان صحبت کرد و به تیم ملی نزدیک بود. آقای ترابیان گفت که رنار می خواهد تا انتها جام ملت های آفریقا بماند. ما گفتیم حاضر است با ما قرارداد ببندد که حاضر نشد. ایشان اصلاً حاضر نبوده به ایران بیاید. عدد و رقم قرارداد رنار 2.6 میلیون یورو بوده است.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که شما رقم 7 میلیون و 750 هزار دلار را برای پرداخت به ویلموتس تأیید می کنید؟ گفت: قرارداد ما با ولیموتس 2 میلیون و 2 هزار یورو در 4 سال بوده است. ما به کی روش یک میلیون و 400 هزار دلار پرداخت کردیم که با بونس جام جهانی، افزایش 20 درصدی داشت. هیأت رئیسه ما این توافق را کرد که 20 درصد جام جهانی به کی روش برسد. البته من عملکرد ایشان را قبول دارم و با همه این پول ها 10 میلیون یورو گرفته است و 21 میلیون یورو آورده بوده است.

وی درباره قرارداد ویلموتس که در آن پاداش های 6 هزار یورو برای هر برد و 3 هزار یورو در هر تساوی گنجانده شده است، گفت: بازی ها هر کدام متفاوت است و این رقم ها در دیدارهای رسمی و تدارکاتی متفاوت بوده است.ما چند بازی رسمی داریم؟ بازی های محبت آمیز فرق می نماید. در بازی محبت آمیز زمان ویلموتس هیچ مبلغی به ایشان ندادیم اما در زمان کی روش مبلغ می دادیم.

تاج مطرح نمود: همین که سرمربی تیم ملی را به جام جهانی ببرد، عایدات ما باعث می گردد رقم قرارداد را بپردازیم. ویلموتس قراردادش اینگونه بود که ما در 22 می 2019 تا تاریخ فینال جام جهانی 2022، قرارداد بستیم. امضای قرارداد با 2 دستیار ایشان داشتیم، کی روش 11 دستیار داشت. دلیل قرارداد ما با ویلموتس با 2 دستیار این بود که 2 دستیار هم قرار بود داخلی داشته باشد. پس از 5 ماه ویلموتس 1.25 میلیون یورو از قراردادش را طی نامه ای از ما مطالبه داشت. 22 اکتبر و قبل از بازی با عراق نامه زد. مهلت خواستیم. ما نامه هایی داشتیم و درخواست کردیم از مسئولان که پول در فیفا داریم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره اینکه چرا به ویلموتس گفته، او نجیب است، گفت: به ما گفتند که چرا گفتید ویلموتس نجیب است، به این خاطر بود که ویلموتس 5 ماه از ما پول نگرفت. ما باید بپذیریم که استقلال و پرسپولیس پول های استراماچونی و کالدرون را نپرداختند و آن ها رفتند قراردادهای خود را فسخ کردند. مطالبات ویلموتس را هم می توانستیم با حضور تیم ملی در جام جهانی پرداخت کنیم. ما درباره مطالبات ویلموتس به بانک مرکزی گفتیم فیفا به ما پول نمی دهد. چون بعد از قرارداد ویلموتس 6 تحریم جدید به ما اضافه شد که در 3 مورد بانکی بود.

تاج در بخشی از صحبت های خود با کنایه گفت که (ترامپ را ندیده بودم بگویم تحریم نکند). 6 تحریم جدید، ترامپ برای ما ایجاد کرد، 3 تحریم اعتبار اسنادی و 3 تحریم بانکی بود. بانک ویلموتس هم جزو آن بود. فیفا تا آن موقع پول به ما می داد و به کی روش می دادیم. اما در زمان ویلموتس دیگر تحریم کلی شدیم. فیفا به ما گفت ما نمی توانیم پول، شما را بدهیم تا به امروز بیش از 10 نامه به فیفا زدیم تا پول ویلموتس را پرداخت نمایند.

وی در پاسخ به این سوال که فدراسیون در فیفا مبلغ آنچنانی ندارد، گفت: این را من پاسخ نمی دهم، امروز خزانه دار فدراسیون اعلام نموده است مطالبات فدراسیون فوتبال در فیفا 4 میلیون و 700 هزار دلار بوده است و مبلغ 2 میلیون دلار در مرحله اداری اضافه می گردد و می گردد 6.700 دلار، مطالبات 2.250 هزار دلار هم سهم باشگاه ما است که حدود 8 میلیون و 950 هزار دلار می گردد.

تاج در ادامه درباره پرداخت 2 میلیون یورو به ویلموتس قبل از بازی با عراق در شرایطی که این سرمربی قراردادش را فسخ نموده بود،گفت: ایشان قراردادش را فسخ نموده بود و ما نپذیرفتیم. اگر ما فسخ را می پذیرفتیم شرایط متفاوت بود. 2 میلیون یورو 4 روز بعد از فسخ به ویلموتس دادیم. نامه هایی از برج 3 و 4 سال گذشته به بانک مرکزی نوشتیم، و بانک مرکزی گفته است، هر کسی که ارز در خارج از کشور دارد. حق الزحمه ویلموتس از آنجا پرداخت گردد. به دلیل تحریم ها این پول باید از یک مبداء در خارج از کشور باشد، ما کوشش کردیم پول را بپردازیم. این قبل از فسخ بوده است. ما هم راستا را طی کردیم. به صورت قرض، و بعد پول مان و بدهی مان را به وسیله فیفا بدهیم. نشد این مبالغ به ما برسد و وکیل ویلموتس 22 اکتبر 2019 اعلام نمود که هیچ دریافتی نداشتم و اعلام نمود که در تاریخ 25 اکتبر قرارداد را فسخ نموده اند. ما به وزیر نامه نوشتیم که اگر فسخ کند، ما باید همه پول را بدهیم. مگر اینکه ما در این باره بندی در قراردادی بگذاریم.

وی ادامه داد: ما 4 و 5 روز بعد مبلغ را به حساب ویلموتس پرداخت کردیم و در ترکیه به ایشان دادیم که البته گرفتاری های زیادی داشت.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که آیا برای انتقال پول از امارات به ترکیه 150 هزار یورو پول پرداخت نموده اید، گفت: این موضوع کذب و دروغ است. خزانه دار فدراسیون اعلام نموده که مبلغ انتقال با توجه به رشد درهم در آن مقطع حتی صفر بوده است.

تاج در پاسخ به اینکه یک شرکت به نام پتروشیمی فن آوران، پول را به ویلموتس پرداخت نموده آیا آن را تایید می کنید، گفت: بله، تأیید می کنیم. در کشور، ستاد تحریم داریم که معاون اول رئیس جمهور رئیس آن است. که به صورت سرّی است. درخواست استقراض فدراسیون فوتبال بابت قرارداد کی روش بوده است. و این براساس مصوبه ستاد تحریم کشور عمل کردیم و استقراض کردیم و از یک شرکت زیرمجموعه شستا اقدام کردیم.

وی در ادامه گفت: فدراسیون ها و باشگاه ها نمی توانند قراردادی را فسخ نمایند و در صورت قطع همکاری، سرمربی را اخراج می نمایند. فسخ را سرمربی می تواند انجام دهد. در قرارداد آمده است که در صورت قطع همکاری باید 3 ماه از حقوق آینده وی پرداخت گردد که به نظرم یک شاهکار در قرارداد بوده است. کسی که 30 یا 31 روز کار کند، اسمش حقوق است. همان که در قرارداد داریم، به همین جهت ما باید حقوق ایشان را می پرداختیم. این 3 ماه را به عنوان ضمانت اجرایی در قرارداد قرار دادیم. ما در این باره پول ویلموتس را چون به صورت بلوکی واریز کردیم، 300 هزار دلار هم اضافه تر پرداخت کردیم و در این باره به فیفا هم نامه زدیم و اعلام نمودیم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که در ادامه این بند اشاره شده که جدا از پرداخت 3 ماه از قرارداد پس از فسخ، ویلموتس می تواند مبلغ بسیار بیشتری را طلب کند که پاشنه آشیل این قرارداد است، گفت: این قسمت انتهایی در این بند به این خاطر است که اگر آقای ویلموتس فاکتور جدیدی ارائه کرد، پرداخت گردد وگرنه حقوق همان 2 میلیون و 200 هزار دلار است. به هر حال این بند تفسیر دارد که اگر فاکتور جدیدی بیاورد، قابل پرداخت است. به نظرم بیشتر از این نباید بر روی این بند صحبت گردد.

وی اضافه کرد: ما 2 نامه به فیفا زدیم، ایشان 2 میلیون یورو گرفته، اما آمده و بر روی نیمکت ما نشسته است و ما در آن موقع 3 بار نامه زدیم به فیفا که این فسخ را قبول نداریم و ایشان باید برگردد.در این باره فیفا هنوز پاسخی نداده است.

تاج در پاسخ به این سؤال که آیا شما مسئولیت این قرارداد را برعهده می گیرید، مطرح نمود: در مجموع فدراسیون در این باره تدبیر لازم را اندیشیده است. من بازهم تأکید می کنم این قرارداد خوب است و الان در دعوا هستیم و نمی توانم هر چیزی را بگویم. همین الان هم خیلی از افراد می توانند از این بحثی که اجرا شده است، سوءاستفاده نمایند.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره اینکه گفته می گردد در این جابجایی پولی دلالی اجرا شده، عنوان داشت: دلالی یعنی اینکه کسی باشد که در این باره پولی بخورد، پولی که ما در ترکیه به ویلموتس دادیم 2 میلیون یورو بوده است. این پول الان یک میلیون و 800 هزار یورو در حساب ویلموتس در ترکیه است. اگر دلالی قرار بود صورت بگیرد باید از این مکان پرداخت می شد، در حالی که همه مبلغ در حساب ویلموتس است. اگر کسی قرار بود دلالی و یا فساد در قرارداد انجام دهد 2 میلیون یورو برای ویلموتس هزینه شده و از همان روز تا به امروز 2 میلیون یورو پرداخت شده و نمی تواند انتقال دهد و هیچ کس بهره برداری ننموده است. تبانی، سوءاستفاده و ... اگر قرار بود گردد از این 2 میلیون یورو صورت می گرفت.

تاج در ادامه درباره یکی از افرادی که همراه ویلموتس بود و حواشی زیادی را مبنی بر اینکه بادیگارد اوست، به وجود آمد، گفت: ویلموتس یک نفر را آورد و گفت که من همه هزینه اش را می پردازم، اگر قرار بود که بادیگارد باشد، ایشان هیچ وقت مصاحبه نمی کرد که ایران را امن ترین جایی دیدم که تا به امروز در آن سرمربی بوده ام.

وی اعلام نمود: ویلموتس 6 ماه سرمربی تیم ملی بوده و 4 بازی برای تیم ملی انجام داده است. اینکه بگویم او دقیقه ای این مبلغ پول گرفته و ... اصلا درست نیست. در قرارداد ایشان 6 هفته مرخصی،ایشان در 6 ماه، در حدود 30 روز در تیم ملی بوده است. ویلموتس مربی با شخصیت و قابل قبول بوده است، ولی الان در دعوا هستیم و اگر دقیقه 90+4 تیم ملی گل نمی خورد الان روی نیمکت تیم ملی بود. در این باره می گویم ما نباید به استقبال شکست برویم.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره ورود نهادهای نظارتی به این پرونده گفت: از نهادهای نظارتی هم استقبال می کنم. آقای پژمان فر، قاضی زاده و هم نمایندگان و تمامی دستگاه های نظارتی می توانند این قرارداد را بخوانند و ما هم جوابگو هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که ویلموتس گفته است اعتبار من خدشه دار شده است و سر من کلاه رفته است؟ گفت: ایشان قرارداد را امضا نموده و قرارداد را پذیرفته است و چرا باید اعتبارش از دست رفته باشد.

تاج درباره پرداخت مالیات ویلموتس هم گفت: ما قرارداد کی روش را با مالیاتش پرداخت می کردیم. ما گفتیم مالیات ایشان را می دهیم اگر تبلیغاتی از محل او کسب شد، به تیم ملی ایران بپردازد. با این حال اگر قرارداد تبلیغاتی می بست به ما باید مبلغ پرداخت می کرد، کاری که در قرارداد کی روش نبود.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: ما اساسنامه را یکبار در دولت پیش بردیم و بنا بود در دولت تصویب گردد ولی به هر جهت گیر کرد و دلایل هم منطقی بوده است. ما باید به سمت مستقل بودن برویم و دولت هم به دنبال دخالت نیست وزارت ورزش هم گفت که اگر قرار است بحث تعلیق صورت گیرد من هم در مجمع حضور نخواهم داشت.

وی درباره حواشی پیرامون بحث بازنشستگی اش و اینکه گفته می شد، حضور اینفانتینو در جهت این موضوع بوده است، گفت: بحث بازنشستگی در فدراسیون فوتبال 65 سالگی است. اینکه رئیس فیفا یا بن سلمان به ایران بیایند تا از من درباره خطر بازنشستگی حمایت نمایند، اصلا درست نیست. به نظرم این حرف ها تهمت است و هیچ هماهنگی در این باره صورت نگرفت.در آن جا 30 سوال شد که یکی هم بحث بازنشستگی بود.

کهن پارس: کهن پارس | مجله همه پارسی زبان های دنیا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 837

به "دفاعیات تاج از قرارداد تیم ملی فوتبال با ویلموتس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفاعیات تاج از قرارداد تیم ملی فوتبال با ویلموتس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید