دلایلی که عموماً به پرخوری می انجامد

به گزارش هدا بلاگ، هنگامی که احساس گرسنگی می کنیم، ضروری است که چیزی بخوریم. اما آیا در واقع همینطور است؟ خیر، حتی زمانی هم که گرسنه نیستیم، کارمان به خوردن می کشد و این امر منجر به پرخوری می گردد. این پرخوری ها می تواند مسائل

دلایلی که عموماً به پرخوری می انجامد

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

هنگامی که احساس گرسنگی می کنیم، ضروری است که چیزی بخوریم. اما آیا در واقع همینطور است؟ خیر، حتی زمانی هم که گرسنه نیستیم، کارمان به خوردن می کشد و این امر منجر به پرخوری می گردد. این پرخوری ها می تواند مسائل زیادی را برای سلامتی به وجود آورد. بنابراین، اجازه دهید بعضی از متداول ترین دلایلی که باعث می گردد پرخوری کرده و راه های جلوگیری از این عادت را مورد بحث قرار دهیم.

دکتر به من گفت که از خوردن شامهای صمیمانه چهار نفره خودداری کنم مگر آنکه سه نفر دیگر حضور داشته باشند.

اورسن ولز

جهت انجام کارهای روزانه به انرژی احتیاج داریم و این انرژی از طریق خوردن غذا تأمین می گردد. هنگامی که بدن مان دچار کمبود انرژی می گردد، مغز هورمونهای خاصی را ترشح می نماید که این هورمونها در ما احساس گرسنگی ایجاد می نمایند. اما آیا تنها زمانی که گرسنه ایم، غذا می خوریم؟ دلایل بسیاری وجود دارد که موجب می گردد بیش از احتیاج بدن غذا بخوریم. این مصرف بیش از حد مواد غذایی را پرخوری گویند. هر چند زمانی که گرسنگی مان فروکش می نماید، بدنمان سیگنال هایی به مغز ارسال می نماید تا خوردن را متوقف سازیم، اما رسیدن این سیگنال یا پیغام ها به مغز مدتی طول خواهد کشید و تا آن زمان، به خوردن ادامه داده و هرچه می توانیم می خوریم. خوردن آهسته می تواند به راحتی این مشکل را حل نماید. کاری که ضرورت دارد در این مواقع انجام دهیم، داشتن نیروی اراده کافی جهت کنترل خودمان است و بعلاوه بایستی میزان و کیفیت مواد غذایی که هر روز مصرف می کنیم را معین کرده تا بدین ترتیب از پرخوری جلوگیری گردد.

دلایل پرخوری

تقریباً همه افراد خواه به دلیل فشار اجتماعی و یا مواد غذایی وسوسه انگیز و یا دلایل دیگر دچار مشکل پرخوری می شوند. اما پرخوری می تواند ضرر بسیار زیادی داشته باشد، به گونه ای که می تواند منجر به چاقی شده که به نوبه خود با مسائل قلبی، فشار خون، دیابت، و غیره در ارتباط است. بنابراین، به منظور محدود کردن مصرف غذای روزانه و رسیدن به معیارهای سلامتی، بایستی بدانیم که چه زمانی به حتی یک وعده غذای مورد علاقه مان نه بگوییم.

زندگی من با جشن و پارتی می گذرد!

دیدار با دوستان و معاشرت با افراد ممکن است زندگی اجتماعی مان را بهبود بخشد، اما این دیدار ها می تواند یکی از مهمترین دلایل پرخوری هم محسوب گردد. معمولاً هنگامی که وقتمان را با دوستان می گذرانیم، رژیم سلامتی را نادیده گرفته و چه بسا تنها به دلیل فشار اجتماعی آغاز به خوردن می کنیم. این بدان معنا نیست که نبایستی از غذای خوب لذت ببریم، بلکه باید در حد اعتدال از آن مصرف کنیم.

چاره کار: به منظور جلوگیری از پرخوری در چنین شرایطی، سعی کنید تمایل شدید به خوردن زیاد را تحت کنترل قرار دهید. چیزی سالم و سبک را برای خوردن سفارش دهید.

خیلی کسل و بی حوصله ام!

بله، این یک واقعیت است، زمانی که احساس بی حالی و بی حوصلگی می کنیم به خوردن روی می آوریم. هنگامی که بدن به مواد غذایی احتیاج داشته و گرسنه است، غذا به درستی هضم می گردد و بدن سهم خود را از مواد مغذی دریافت می نماید. اما خوردن غذا به منظور وقت گذرانی می تواند منجر به چاقی و دیگر مسائل مربوط به سلامتی گردد. این امر خطرناکتر می باشد به این دلیل که نمی توانیم حساب میزان مواد غذایی را که می خوریم نگه داریم، به این خاطر که زمانی آغاز به خوردن می کنیم که هیچ کار بهتری برای انجام نداریم.

چاره کار: مواقعی که احساس بی حوصلگی می کنید، کتابی بخوانید، به بازی مشغول شوید و یا چرت کوتاهی بزنید. به سمت آشپزخانه ندوید.

کار بهتری برای انجام دادن ندارم

چنانچه حساب خوراکی هایی که در کل روز یا هفته می خوریم را نگه داریم، با تماشا نوع و میزان مواد غذایی که مصرف می کنیم، خصوصاً هنگامی که تحت رژیم خاصی قرار نداشته باشیم، ممکن است دچار حمله خفیف قلبی شویم. بسیاری از افراد هنگامی که مشغول کار هستند، وقتی کاری برای انجام دادن نداشته باشند، هنگامی که حوصله شان سر برود و یا هر زمانی از روز حتی بدون احساس گرسنگی، مشغول خوردن می شوند. این افراد هر چیزی را که در دسترس شان باشد بدون آنکه حتی به ارزش غذایی آن فکر نمایند، می خورند. و این امر منجر به پرخوری می گردد.

چاره کار: به منظور جلوگیری از خوردن بدون فکر می توانید هر زمانی که احساس کردید دلتان نوشیدنی می خواهد، میزانی آب بنوشید و هر زمان که احساس کردید دوست دارید چیزی بجوید، با جویدن آدامس مانع از پرخوری شوید.

غمگین، عصبانی یا افسرده ام!

خوردن های احساسی، امری بسیار عادی است. هنگامی که احساس افسردگی و ناراحتی داریم، به منظور تسلی و راضی کردن خودمان به خوردن مواد غذایی آرامش بخش روی می آوریم. احساساتی مانند خشم، اضطراب، اندوه، شادی، ترس، و غیره از متداول ترین احساساتی هستند که موجب می شوند در پی خوردن غذاهای آرام بخش باشیم. نوسانات هورمونی در زمان یائسگی، پیش قاعدگی، و غیره، منجر به نوسانات خلق و خوی شده که این امر ممکن است یکی از دلیل های غذا خوردن احساسی در زنان باشد. اما برای مصرف خوراکی هایی خاص در چنین مواقعی، دلیل علمی وجود دارد.

شکلات حاوی محرک های شیمیایی است که به اسم بالا برنده خلق و خوی عمل کرده و ناراحتی ما را تسکین می دهد. به طور مشابه، مواد غذایی چرب به ما یاری می نمایند، احساس بهتری داشته باشیم. از این رو، به خوردن چنین خوراکی هایی روی می آوریم که بدون شک به بهتر کردن شرایط روحی مان یاری می نمایند، اما بایستی بدانیم که چنانچه در مصرف آنها افراط نماییم، قطعاً منجر به بوجود آمدن مسائلی برای سلامتی مان خواهد شد.

چاره کار: در چنین شرایطی برترین کار این است که با عزیزان خود و با کسانی که می توانید به راحتی احساساتتان را با آنها در میان گذارید، صحبت کنید. بجای آنکه تا خرخره بخورید سعی نمایید با آنها صحبت کنید. به دوستانتان بگویید که چه چیزی شما را آزار می دهد و مطمئناً آنها راه های زیادی برای حل مشکل شما پیشنهاد خواهند داد. بنابراین به عبارت ساده ، کمتر بخورید، بیشتر حرف بزنید.

وقت کافی برای خوردن ندارم

برنامه های کاری و سبک زندگی پر مشغله می توانند بر عادات خوردن ما تأثیر گذارند. در چنین شرایطی سرعت خوردن خود را افزایش داده تا هر چه سریعتر به کارمان برسیم و این کار به خوردن بیش از احتیاج بدن می انجامد. هنگامی که وعده های غذایی یا میان وعده ها را بسیار سریع بخوریم، مدتی طول می کشد تا مغز پیغام سیری را مخابره کند. و این منجر به پرخوری می گردد. ما به خوردن غذاهای ناسالم و هله هوله به این دلیل روی می آوریم که در دسترس بوده و می توان آنها را به سرعت خورد و این وضع را برای بدنمان بدتر می نماید.

چاره کار: هنگامی که قصد خوردن غذا را دارید، زنگ ساعت را برای 20 دقیقه بعد تنظیم کنید. به آرامی بخورید تا غذای درون بشقاب خود را در طول 20 دقیقه تمام کنید. این کار به شما یاری می نماید غذای خود را بهتر جویده در نتیجه هضم آن به خوبی پیش رفته و شما پرخوری نخواهید کرد.

زمان گذراندن وقت با خانواده است!

فرهنگ و سنت در قالب جشنواره ها و جشن ها، بهانه کافی برای پرخوری در اختیار ما قرار می دهند. عموماً، این جشن ها همراه با میزان زیادی خوراکی های خوشمزه بوده که کاملا وسوسه انگیز می باشند و در نهایت تا می توانیم از این غذاهای خوشمزه می خوریم.

چاره کار: اگر چه کار سختی است، اما خویشتن داری تنها راهی است که به شما در محدود کردن مصرف مواد غذایی یاری می نماید. از خوردن تمام خوراکی ها لذت ببرید، اما به میزان محدود.

خوردن وعده های غذایی حجیم را دوست دارم

وعده غذایی حجیم و سنگین عامل دیگری است که به پرخوری یاری می نماید. تنها به دلیل گرسنگی، یک همبرگر بسیار بزرگ و یا یک غذای حجیم سفارش می دهیم. اما بجای این کار ضروری است که غذای مختصری سفارش داده و آن را به آرامی خورده و تمام کنیم و آنگاه تصمیم بگیریم که آیا باز هم دلمان غذا می خواهد یا خیر. دیگر عاملی که به خوردن غذاهای حجیم یاری می نماید، بوفه ها می باشند. در چنین مکان هایی به دلیل داشتن آزادی عمل برای خوردن نامحدود، کارمان به جایی می رسد که تا می توانیم از خوراکی هایی که در این مکان ها یافت می گردد، می خوریم.

چاره کار: جهت جلوگیری از پرخوری در این چنین مواقعی، تنها غذایی را سفارش دهید که می توانید واقعاً آن را تا آخر بخورید. آنقدر صبر نکنید تا به شدت گرسنه شوید. بجای خوردن سه وعده غذایی بزرگ، سعی کنید غذای خود را در 5 وعده کوچک بخورید.

شیوه زندگی من اینگونه ایجاب می نماید

داشتن برنامه پرمشغله، کار پرتکاپو، درگیری های اجتماعی، حفظ موقعیت اجتماعی ـ تمام اینها به نوعی به عادات خوردن ارتباط می یابند. علاوه بر این، به دلیل فشار کاری، ما یا وعده های غذایی خود را خیلی دیر می خوریم و یا کلاً از خوردن آنها صرف نظر می کنیم. این امر موجب اختلال در سوخت و ساز بدن شده و ممکن است مسائلی را ایجاد کند. غذا خوردن دائمی در رستوران یا خارج از خانه هم می تواند یکی از علل عمده پرخوری باشد.

چاره کار: یک لیوان آب را نیم ساعت قبل از آغاز وعده غذایی خود بنوشید. این امر موجب پر شدن معده شما شده و احتیاجی به افراط در خوردن نخواهد بود. زمانی را برای صرف ناهار و شام معین کرده و با دقت زیاد به آن پایبند باشید.

اما باید همه آنچه در بشقابم است را تمام کنم

همواره به ما یاد داده اند که هرچه در بشقاب داریم را تماماً بخوریم. بنابراین، حتی زمانی که آغاز به احساس سیری می کنیم، به خوردن ادامه می دهیم تا ظرف غذایمان خالی شده و یا تا زمانی که احساس گناه از اسراف غذا نکنیم به این کار ادامه می دهیم. خود میزان ظرف غذا هم ممکن است مقصر در این امر باشد.

چاره کار: اول از همه، بشقاب کوچکتری بردارید. با این کار اینگونه تصور خواهید کرد میزان کافی خورده و آغاز به احساس سیری می کنید و زودتر هم سیر خواهید شد. از بشقابی بهره ببرید که رنگ متضاد با غذایتان داشته باشد. به این دلیل که موجب می گردد غذا به راحتی دیده شده و می توانید میزان پر شدن بشقاب را متوجه شوید.

کاری از دست من ساخته نیست! این خیلی گرم (یا سرد) است

دما نقش بسیار مهمی در معین عادات غذایی ما ایفاء می نماید. در زمستان، تمایل به مصرف نوشیدنی های گرم و یا داغی مثل قهوه، چای و شکلات داغ داریم، و با خوردن غذاهای چرب و سنگین سعی در گرم نگاه داشتن خود می کنیم. به طور مشابه در تابستان، بستنی، دسرهای بسیار سرد، و نوشیدنی های خنک مصرف می کنیم. این خوراکی ها همراه با غذاهای همیشگی موجب اضافه شدن میزان کالری خواهند شد.

چاره کار: در تابستان، سعی کنید بجای نوشیدن نوشابه و نوشیدنی های از این دست، تنها آب بنوشید، و در زمستان خوردن سوپ می تواند گزینه بهتری نسبت به شکلات داغ باشد.

این مجانیه!

سوپر مارکت ها تخفیف هایی بر روی کالاهایشان قرار می دهند که بسیار فریبنده بوده و بدین وسیله ما را مجاب به خرید چیزهایی نمایند که ممکن است بدانها احتیاجی نداشته باشیم. و بمحض اینکه این اقلام غذایی را خریداری می کنیم، در نهایت مجبور می شویم تمام آنها را مصرف نماییم. به اسم مثال، چنانچه کالاهای فاسد شدنی مانند ماست طعم دار را به اسم تخفیف عرضه نمایند، ممکن است به دلیل تخفیف در قیمت، نهایتاً 10 عدد از آنها را خریده و چون بایستی در مدت زمان محدودی مصرف شوند، مجبور به خوردن آنها در مدت زمان کوتاهی شده و این امر بیشتر به پرخوری می انجامد.

چاره کار: همواره سعی کنید چیزی را بخرید که بدان احتیاج دارید و به میزانی بخرید که رژیم غذایی شما اجازه می دهد. از خرید کالاهای تخفیف داده شده ای لذت ببرید که فاسد شدنی نباشند.

به خوردن آن اعتیاد پیدا کرده ام

شکی نیست که برده زبان خود هستیم. ما عاشق خوردن بوده و هر زمانی که غذای مورد علاقه مان سِرو می گردد، تمایل داریم به گونه ای رفتار کنیم که گویی تا به حال آن غذا را ندیده ایم و در نتیجه بیشتر از حد مجاز از آن می خوریم.

چاره کار: به منظور جلوگیری از پرخوری نسبت به غذای وسوسه برانگیز، ضروری است که تمرین خویشتن داری داشته باشید. به میزانی که ضروری است غذا در بشقاب خود بکشید و آن را آهسته خورده و از هر لقمه ای که می خورید، لذت ببرید. با آن میزان محدود احساس سیری خواهید کرد و از ته دل از خوردن آن لذت خواهید برد.

تنهایی، من خیلی تنها هستم

احساس تنهایی یا تنها بودن می تواند دلیل بسیار متداول پشت پرخوری باشد. ما یا چیزی می خوریم که زمان بگذرد و یا از این احساس تنهایی به اسم بهانه ای استفاده می کنیم تا هر آنچه دلمان می خواهد، بخوریم، خصوصاً خوراکی هایی که در جمع نسبت به خوردن آنها تردید داریم.

چاره کار: شما می توانید به هنگام تنهایی، کارهای زیادی مانند تماشای فیلم، خواندن یک کتاب، انجام کارهای هنری و از این دست انجام دهید. از این فرصت برای انجام کاری خلاقانه بهره ببرید. میزان زیادی آب بنوشید. با این کار احساس سیری خواهید کرد. خوراکی های سالمی مثل میوه بخورید. گفته می گردد که زمانی از خوردن غذا لذت می بریم که آن را با دیگران تقسیم کنیم. بنابراین، سعی کنید شما هم این کار را انجام دهید.

اگر این کار را بکنم، غذای مورد علاقه ام را خواهم خورد

چند مرتبه پدر و مادر، دوستان، همکاران، آشنایان و غیره از غذا به اسم انگیزه برای انجام کاری از ما استفاده کرده اند. حداقل یک بار هم شده در طول عمرمان تسلیم این امر شده ایم. به این دلیل که کس دیگری پول غذا را خواهد داد، آنقدر می خوریم که در آستانه منفجر شدن قرار بگیریم.

چاره کار: اگر از طریق غذا شما را تطمیع می نمایند، برترین کار این است که بجای خوراکی، چیز دیگری از آنها بخواهید.

نکته دیگری که بایستی آن را به خاطر بسپاریم این است که هر زمان که خسته هستیم، بدنمان بیشتر از غذا به استراحت احتیاج دارد. پر کردن خود در چنین لحظاتی به خصوص وقتی گرسنه نیستیم هیچ فایده ای به حال ما ندارد. جا انداختن وعده غذایی هم ممکن است به پرخوری بیانجامد، به این دلیل که میزان قند خون بسیار پایین آمده و این امر موجب می گردد به شدت احساس گرسنگی کنیم و کارمان به خوردن بیشتر از ظرفیت مان می کشد. بنابراین استراحت کرده و زمانی که گرسنه هستید چیزی بخورید، وعده های غذایی خود را جا نیاندازید و میزان زیادی آب بنوشید؛ و اگر هنوز اوقات فراغت دارید، کارهای خلاقانه زیادی وجود دارد که می توانید به جای خوردن بی فکرانه آنها را انجام دهید. سلامت باشید!

منبع: راسخون
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3249

به "دلایلی که عموماً به پرخوری می انجامد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایلی که عموماً به پرخوری می انجامد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید