دوچرخه الکتریکی؛ ترکیب موتور برقی و گیربکس اتوماتیک
به گزارش هدا بلاگ، دوچرخه های برقی ممکن است کمتر از دوچرخه های معمولی به رکاب زدن احتیاج داشته باشند، اما هنوز هم دوچرخه سواران در این دوچرخه های برقی احتیاج دارند دنده عوض نمایند.

شرکت والئو (Valeo) یک سیستم جدید شامل یک موتور الکتریکی 48 ولت و یک جعبه دنده 7 سرعته تطبیقی را روی یک دوچرخه پیاده نموده است.
دوچرخه های برقی ممکن است کمتر از دوچرخه های معمولی به رکاب زدن نیاز داشته باشند، اما هنوز هم دوچرخه سواران در این دوچرخه های برقی نیاز دارند دنده عوض نمایند. اکنون شرکت والئو (Valeo) مستقر در پاریس میخواهد با ترکیب یک موتور برقی با یک گیربکس اتوماتیک این شرایط را تغییر دهد.
این دستگاه تعبیه شده در میان رکاب های دوچرخه که به طور رسمی سیستم دوچرخه الکتریکی هوشمند والئو نامیده می گردد، دارای موتور الکتریکی 48 ولت این شرکت به همراه یک گیربکس 7 سرعته تطبیقی است و برق آن به وسیله یک بسته باتری نصب شده در وسط دوچرخه تأمین می گردد.
به گفته والئو این موتور تا 130 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید که می تواند قدرت پدال زدن راکب را هشت برابر کند، در حالی که سیستم های دیگر به عددی بیشتر از پنج برابر دست نمی یابند.
به علاوه، با وجود اینکه موتور 48 ولتی از موتور های 24 و 36 ولت رایج در دوچرخه های برقی سنگین تر است، اما شرکت سازنده ادعا می نماید که کارایی بیشتری از آن ها دارد. از آنجا که به هیچ تعویض دنده ای حین راندن این دوچرخه نیاز نیست، به جای زنجیر گریس اقتصادی شده از یک تسمه روان در این سیستم استفاده می گردد.
همانطور که در سایر دوچرخه های برقی (ebike) نیز وجود دارد، حسگر های یکپارچه به طور مداوم آهنگ و گشتاور رکاب زدن دوچرخه سوار را کنترل می نمایند. سیستم والئو بر اساس همین اطلاعات، دوچرخه را می راند و در صورت لزوم به صورت اتوماتیک دنده را عوض می نماید.
همچنین یک عملکرد تقویت دستی روی فرمان دوچرخه به منطور تأمین نیروی اضافی از موتور در مواقع لزوم مانند سبقت از وسایل نقلیه دیگر یا یاری به دوچرخه سوار در سربالایی ها در نظر گرفته شده است تا موتور نیروی اضافی را در خدمت دوچرخه سوار بگذارد و به رکاب زدن بیش از حد نیاز نباشد.
در این سیستم حتی یک دنده برای به عقب بازگشتن نیز طراحی شده است. همچنین یک سیستم ضد سرقت در آن وجود دارد که وقتی موتور دوچرخه به حال خود رها می گردد، پیشرانه به صورت اتوماتیک قفل می گردد.
شرکت والئو میخواهد مجوز تعبیه این سیستم را به شرکت های دوچرخه ساز بدهد. این شرکت در حال حاضر برای نشان دادن نحوه کارکرد این فناوری، آن را در سه نمونه اولیه دوچرخه شهری، دوچرخه کوهستان و دوچرخه حمل بار ادغام نموده است.
منبع: فرادید