رفراندم تغییر نظام قرقیزستان

به گزارش هدا بلاگ، انتظار می رود رای دهندگان در قرقیزستان در جریان همه پرسی امروز یکشنبه این کشور با توجه به وجود اعتماد عمومی بالا به سدیر جاپاروف، رئیس جمهور قرقیزستان از اعطای اختیارات بیشتر به ریاست جمهوری حمایت کنند.

رفراندم تغییر نظام قرقیزستان

به نقل از اسپوتنیک، تمامی 2435 حوزه رای گیری از ساعت 8 صبح به وقت محلی کار خود را آغاز کرده و رای گیری تا ساعت 8 شب به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

بیش از 17 هزار تن از جمله معلولان و بیماران بستری در بیمارستان در رای گیری زودهنگام آرای خود را به صندوق انداخته اند.

183 ناظر از کشورهای مختلف وظیفه نظارت بر این رفراندوم را برعهده دارند.

مجلس قرقیزستان 11 مارس به برگزاری این رفراندوم رای داد.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود آورده است: سدیر جاپاروف، سیاستمداری پوپولیست است که سال گذشته میلادی از سلول زندان به ریاست جمهوری رسید.

قرار است به موجب اصلاحات قانون اساسی، نظام سیاسی این کشور حوزه آسیای مرکزی شبیه به نظام سیاسی همسایگانش که متعلق به شوروی سابق بودند نظیر قزاقستان و ازبکستان، شده و به این ترتیب کار جاپاروف برای پیشبرد سیاستهایش آسانتر شود.

جاپاروف و حامیانش همچنین امیدوارند که با تقویت ریاست جمهوری قرقیزستان بعد از آنکه این کشور شاهد سرنگونی رهبرانش در سالهای 2005، 2010 و 2020 با قیامهای خشونت آمیز بود، باثبات تر شود.

قرقیزستان با چین هم مرز بوده و از همپیمانان نزدیک روسیه است.

یک نظرسنجی اجرا شده با سفارش انستیتوی بین المللی جمهوریخواه آمریکا که نتایجش طی ماه جاری میلادی منتشر شد نشان داد که جاپاروف با اختلاف زیادی معتمدترین سیاستمدار در کشورش بوده و دارای سرمایه سیاسی قدرتمندی است.

درصد رای دهندگان معتقد به قرار داشتن قرقیزستان در مسیری درست در حالی که در اوت گذشته و در زمان مسئولیت سورونبای جینبکوف، رئیس جمهور قبل از جاپاروف، 41 درصد بود، حالا در نظرسنجی های ماه فوریه و مارس به 70 درصد رسیده است.

انتظار می رود نتایج اولیه همه پرسی اواخر امروز اعلام شود.

جاپاروف در پی اعتراضات خشونت آمیز در اکتبر گذشته به اعلام پیروزی احزاب حامی جینبکوف در انتخابات مجلسی به قدرت رسید و این اصلاحات را پیشنهاد داد.

جاپاروف که سابقا نماینده مجلس و یک مقام ارشد دولتی بوده پیش از این مشغول گذراندن مجازات حبسش از بابت اتهام ایفای نقش در ربودن یک فرماندار منطقه ای در راستای یک اعتراض سیاسی بود. از آن زمان به بعد حکم مجازات او لغو شد.

قرقیزستان بر خلاف همسایگانش زمانی که در سال 1991 از اتحاد شوروی سابق استقلال پیدا کرد نظام سیاسی پیدا کرد که در آن هم مجلس و هم ریاست جمهوری د، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2748

به "رفراندم تغییر نظام قرقیزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفراندم تغییر نظام قرقیزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید