روزهای داغ کسب وکارهای اینترنتی
به گزارش هدا بلاگ، عالم گیری بیماری کووید 19 در چند ماه گذشته و ضربه های شدیدش به اقتصاد جهانی و کسب وکارها، بار دیگر ضرورت همگام شدن کسب وکارها با فناوری های روز و دیجیتالی شدن را یادآور شد.
اگرچه شرایط به وجود آمده برای ماه های ابتدایی این همه گیری مانند قرنطینه شهرها در بعضی کشورها و توصیه به ماندن افراد در خانه، دوران موقتی بود و این روزها خواه ناخواه شرایط تا حد زیادی به دوران پیش از کرونا بازگشته است، کووید 19 بهانه ای بود که به ما یادآوری کند، شیوه کسب وکارهای سنتی توان کافی برای مقابله با شرایط ناخواسته را نخواهند داشت و با توجه به شرایط پیش بینی نشده ای که هر روز اقتصاد کشورها و کل دنیا را تحت تأثیر قرار می دهد، بهتر است سیاست های با ثبات تری را برای رونق کسب وکارمان به عهده بگیریم.
به عقیده کارشناسان حوزه کسب وکار، این فرایند حتی پس از کنترل کرونا نیز ادامه دار خواهد بود؛ به طوری که پیش بینی می گردد تا انتها سال 1409/ 2030 تقریبا همه کسب وکارها خود را به نوعی با شرایط تجارت اینترنتی تطبیق دهند. البته همه این تغییرات به فرایند پیشرفت های فناوری نیز ربط دارد و شاید حتی خیلی سریع تر از چیزی که امروز فکر می کنیم موج تحول دیجیتالی شدن همه کسب وکارها را تحت تأثیر قرار دهد. مهم این است که به یاد داشته باشیم این فرایند با هر سرعتی هم که به پیش رود، رخ دادنش حتمی است؛ پس چه بهتر که از همین امروز به فکر همگام شدن با این جریان تحول باشیم و به نحوی دیجیتالی شدن را وارد کسب وکارمان کنیم تا در شرایط مشابه شیوع کووید-19 کسب وکارمان کمتر آسیب ببیند. در ادامه شش گام مهم برای موفقیت در ورود به دنیای کسب وکارهای دیجیتال را آنالیز می کنیم. برگرفته از: Entrepreneur
معین کنید چه چیزی را عرضه خواهید کرد
شاید با خودتان بگویید هر کسب وکاری محصول معینی را فراوری یا عرضه می نماید، بنابراین در فضای مجازی نیز همان محصول را ارائه خواهد نمود. اما فروش به صورت اینترنتی ممکن است کمی با فروش فیزیکی متفاوت باشد. شاید اگر فروشنده محصولات باشید، این کار برایتان راحت تر باشد و هر محصولی را که در مغازه دارید بتوانید به صورت اینترنتی نیز ارائه کنید. اما در بعضی موارد این داستان کمی متفاوت تر خواهد بود و شاید نتوانید هر آنچه در مغازه یا فروشگاهتان ارائه می کردید به صورت اینترنتی نیز بفروشید. بنابراین باید از پیش با در نظر دریافت شرایط و امکانات موجود، سبد محصولات اینترنتی را معین کنید. حتی اگر همه محصولات نیز قابل عرضه اینترنتی باشند، بهتر است در ابتدای کار، مواردی که بیشتر مورد توجه و علاقه مشتریان هستند را ارائه کنید تا ریزه کاری های این جهت جدید را بشناسید و سپس محدوده فعالیت تان را گسترده تر کنید.
یکی از محدودیت هایی که ممکن است در زمان فروش اینترنتی بعضی محصولات با آن روبه رو شوید، امکان ارسال است. در این صورت نیز می توانید امکان تحویل حضوری را برای چنین مواردی فعال کنید تا به بهترین شکل بتوانید آن را به دست مشتریانتان برسانید. همچنین به مرور زمان با یاری بازخوردهایی که از سوی مشتریان تان دریافت می کنید، می توانید در خصوص ادامه جهت تصمیم گیری کنید.
در صورتی که کسب وکارتان ارائه خدمات داشته باشد نیز راه هایی برای اینترنتی کردن آن وجود خواهد داشت. امکان صحبت تصویری، ارائه ویدئوهای آموزشی یا جوابگویی تلفنی می تواند بعضی از مسائل را برطرف کند. در خصوص خدماتی که حتما باید به صورت حضوری انجام گردد مانند آرایشگاه ها، در شرایطی که هیچ امکانی برای ارائه خدمات حضوری نباشد، ارائه بسته های مورد احتیاج برای خودآرایی یا رنگ مو و... به مشتریان می تواند بعضی احتیاجهای آنها را برطرف نموده و از سویی از واردآمدن خسارت کامل به کسب وکارتان نیز جلوگیری کند.
سازوکار برای بسته بندی، ارسال و تحویل کالا به مشتریان
اگر کسب وکار نوپایی دارید و هنوز حجم فروش بالایی ندارید، می توانید خودتان سفارش ها را به دست مشتریان برسانید. زیرا اگر بخواهید مجموعه دیگری را برای ارسال محصولات به کسب وکارتان وارد کنید بر اساس هزینه ارسال ممکن است بازدهی و سوددهی مناسبی نداشته باشید. همچنین اگر بخواهید هزینه ارسال را از مشتریان دریافت کنید نیز باید کوشش کنید تا از روشی استفاده کنید که ویژگی هایی مثل کمترین هزینه ارسال، سریع ترین زمان تحویل و در عین حال کمترین آسیب به اجناس را داشته باشد تا همین امر به عنوان یکی از مزیت های رقابتی تان تبدیل گردد. فرایند معین و دقیق برای زمان ارائه سفارش و همچنین امکان بازگشت کالا بر اساس رویه های از پیش معین شده به مشتری تجربه بهتری از خرید خواهد داد.
نحوه ارسال و زمان بندی دقیق برای ارسال در خصوص محصولات خوراکی مانند سفارش غذا، شیرینی یا کیک از اهمیت ویژه تری برخوردار است و در صورتی که به خوبی انجام گردد، می تواند ضامن فروش کسب وکارتان باشد؛ حتی در شرایط بحرانی مانند آنچه در ماه های ابتدایی سال 99 تجربه کردیم.
بستر الکترونیکی متناسب را انتخاب کنید
در این مرحله باید به فناوری ای توجه کنید که با یاری آن قرار است محصولتان را بفروشید. ممکن است برای کسب وکارتان وبگاه یا نرم افزار همراه طراحی کنید یا از فروشگاه های اینترنتی موجود بخواهید محصولتان را ارائه نمایند. انتخاب روش، کاملا به شرایط شما و کسب وکارتان مربوط است و باید با آنالیز عوامل گوناگون، بهترین انتخاب را داشته باشید. فارغ از نوع کسب وکارتان، بستری که برای ارائه خدمات اینترنتی و تجارت الکترونیک انتخاب می کنید باید بتواند مطمئن و انعطاف پذیر باشد و بر اساس احتیاجهای شما قابلیت اعمال تغییرات و کوچک و عظیم شدن داشته باشد.
استفاده از بستر مناسب اگر در ابتدای کار کمی هزینه بیشتری برایتان داشته باشد در عوض یاری می نماید جریان روان و منظمی برای تجارت اینترنتی تان داشته باشید و احتیاج نباشد مواردی از قبیل موجودی انبار، سفارش های در حال آماده سازی و ... را به صورت دستی یادداشت و آنالیز کنید. بنابراین برای زمینه اصلی کارتان ارزش بیشتری قائل باشید.
وبگاه خودتان را طراحی کنید
مهم ترین نکته هنگام راه اندازی وبگاه کسب وکارها توجه به طراحی و برندسازی است. در صورتی که وبگاه، طراحی مناسب و قابل درکی برای مشتری نداشته باشد، نمی تواند عملکرد موفقی ارائه دهد. بنابراین کوشش کنید تا در عین زیبایی، طراحی ساده ای برای وبگاه تان در نظر بگیرید تا خریدار به محض ورود به آن به سادگی بتواند آنچه می خواهد را در میان انبوه اطلاعات موجود بیابد. علاوه بر این طراحی باید به گونه ای باشد که رنگ وبوی خاص کسب وکارتان را برای مشتریان ایجاد کند و حس راحتی و اطمینان به آنها بدهد.
بر اساس پیش بینی کارشناسان، مجموع ارزش تجارت الکترونیک دنیا تا دو سال دیگر به رقمی بالغ بر 845 میلیارد دلار خواهد رسید که نیمی از آن به خریدهای اینترنتی با گوشی های هوشمند مربوط خواهد بود. بنابراین هنگام طراحی وبگاه حتما توجه ویژه ای به نسخه قابل اجرا در تلفن همراه هوشمند نیز داشته باشید تا بتوانید با کیفیت مناسب و رضایت بخش امکان استفاده از وبگاه را برای گوشی های هوشمند نیز فراهم نموده و احتیاج بخش عمده ای از مشتریانتان را برطرف کنید.
در هر دو نسخه وبگاه، فراهم سازی امکان تراکنش های اقتصادی امن بسیار حائز اهمیت است تا مشتریان بتوانند با رضایت مندی کامل و بدون نگرانی تراکنش های اقتصادی شان را انجام دهند.
در کنار همه ریزه کاری ها یکی از مهم ترین بخش های تجارت الکترونیک بخش پشتیبانی مشتریان است. سعی کنید برای این بخش بر اساس عظیمی کسب وکارتان به اندازه کافی سرمایه گذاری کنید که تا حد امکان در هر زمان از شبانه روز مشتریان بتوانند به صورت اینترنتی از بخش پشتیبانی برای برطرف مسائل احتاقتصادی شان یاری بگیرند.
امروزه استفاده از ربات های هوشمند برای پشتیبانی وبگاه ها نیز بسیار رایج شده است. این روش نیز می تواند بخش زیادی از سوالات مشتریان را جوابگو باشد، با وجود این همچنان ارتباط کلامی انسان تجربه بهتری را برای مشتریان فراهم می نماید.
اطلاعات مشتریان را در فضای امن جمع آوری کنید
جمع آوری اطلاعات شخصی مشتریان بخش جدا نشدنی از کسب وکارهای اینترنتی است. بعضی از این اطلاعات برای انجام تراکنش های اقتصادی صحیح مورد احتیاج است و بعضی از آنها اطلاعاتی است که می تواند به درک بهتر رفتار مشتری، سلایقش و آنچه می خواهد بخرد یاری کند اما مساله مهم این است که مشتریان توقع دارند این اطلاعات به صورت خصوصی باقی بماند و شیوه استفاده شما از این اطلاعات برایشان روشن باشد.
همچنین خیال شان راحت باشد که این اطلاعات از دسترس هکرهای اینترنتی نیز در امان باشد و در واقع با نشتی اطلاعات روبه رو نشوند. بنابراین سعی کنید نکات امنیتی مورد احتیاج برای حفاظت از اطلاعات ورودی به وبگاه تان را رعایت کنید.
برای بازاریابی تان برنامه معین داشته باشید
راه تبلیغات و بازاریابی برای تجارت های اینترنتی و الکترونیک فقط به فضای اینترنت محدود نمی گردد. برای مثال می توانید از روش های مرسوم تبلیغات مانند بنرهای خیابانی، چاپ تبلیغات کارتی، ارسال پیامک و برگه یا پیشنهادهای ویژه ای که همراه بسته های خرید مشتریان برایشان ارسال می کنید، استفاده کنید. البته در کنار همه این روش ها از روش های اینترنتی مانند ارسال ایمیل نیز غافل نشوید. شاید کمی دور از ذهن باشد اما ارسال ایمیل های تبلیغاتی همچنان از پر اثرترین روش های تبلیغاتی در سراسر دنیا به شمار می رود. استفاده از تبلیغات پاپ آپ در وبگاه های پر بازدید نیز یکی از روش های تبلیغاتی است که این روزها کارایی خوبی دارد.
علاوه بر تمام این روش ها این روزها شبکه های اجتماعی نیز به ابزار خوبی برای اطلاع رسانی و جریان سازی های تبلیغاتی تبدیل شده است. سعی کنید تمرکزتان بر برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان باشد. به این ترتیب می توانید از بازخوردهایی که از روش های بازاریابی استفاده می کنید کارآمدترین روش ها را متناسب با جامعه مخاطبتان بیابید. البته در این زمینه از تجربیاتی که از بازاریابی کسب وکارتان پیش از دیجیتالی شدن داشته اید نیز می توانید یاری بگیرید. برای مثال اگر در آن موقع با توضیح دادن ویژگی ها مخاطب تان را مجاب به خرید می کردید، اکنون می توانید ویدئوهایی برای توضیح محصول فراوری کنید تا از این محتوای تبلیغاتی استفاده کنید.
همگام شدن با فناوری های روز این امکان را برایتان فراهم می نماید که با انعطاف بیشتری از بحران های شدیدی مانند کووید 19 عبور کنید. به علاوه اکنون که با توسعه روز افزون فناوری ها هر روز شاهد تغییر ذائقه مشتریان نیز هستید، می توانید امکان خرید راحت تر و لذت بخش تری را برایشان فراهم کنید. در نتیجه حتی اگر این شرایط موقت نیز به انتها برسد، فعالیت های دو سویه شما در فضای مجازی و ارتباط مستقیم با مشتریان، تأثیر بسزایی بر افزایش فروش و توسعه کسب وکارتان خواهد داشت.
عسل اخوایان طهرانی - دانش / روزنامه خبرنگاران
منبع: جام جم آنلاین