سرطان پانکراس در کمین سیگاری ها

به گزارش هدا بلاگ، خبرنگاران : چاقی، دیابت و استعمال دخانیات از عوامل منجر به ابتلا به سرطان پانکراس است.

سرطان پانکراس در کمین سیگاری ها

افرادی که سیگار می کشند باید بدانند احتمال سرطان پانکراس در آنها بسیار بالاست.

به گزارش خبرنگاران، 25 درصد بیماران مبتلا به سرطان پانکراس (سرطان لوزالمعده) سابقه مصرف سیگار به مدت طولانی را داشته اند.کارشناس بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این مطلب اظهارکرد: ارتباط مستقیمی بین استعمال دخانیات و سرطان پانکراس وجود دارد.

دکتر فلوریا انفرادی با بیان این که ترک سیگار بسیار مهم است، اضافه کرد: بعد از 20 سال از زمان ترک سیگار، احتمال ابتلا به سرطان پانکراس برای افراد سیگاری همانند دیگر افراد می گردد.

وی با بیان این که متاسفانه این سرطان دارای مرگ و میر بالایی است، ادامه داد: این سرطان گاهی در ردیف 4.5 تا 7.5 دلایل مرگ و میر بین سرطان ها قرار می گیرد. وی اضافه کرد: این سرطان دارای پیش آگهی ضعیفی است و درصد بالایی از بیماران مبتلا در سال اول یا پنجمین سال بعد از تشخیص فوت می کنند.

ارتباط سرطان پانکراس با سن افراد

وی ادامه داد: سرطان پانکراس در سنین پایین تر از 40 سال به ندرت دیده و بیشتر در سنین بالای 70 سال و کهن سالی مشاهده می گردد. دکتر انفرادی در پاسخ به این سوال که چه عواملی منجر به ایجاد سرطان پانکراس می گردد، اضافه کرد: در همه سرطان ها ژنتیک سهمی از دلایل را برعهده دارد که البته بروز این سرطان در کسانی که زمینه ابتلا را دارند هم نیاز به فاکتورهایی دارد که به شیوه زندگی ما باز می گردد.

وی چاقی، دیابت و استعمال دخانیات را از عوامل منجر به ابتلا به سرطان پانکراس اعلام و اضافه کرد: یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان پانکراس، رعایت شیوه زندگی سالم، خوردن میوه و سبزیجات و تحرک بدنی است.

وی راه های تشخیصی این بیماری را نیز انجام سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و آزمایش های خون بیان نمود و اضافه کرد: برای پیشگیری از سرطان پانکراس مثل خیلی از سرطان های گوارشی می توان نکاتی را رعایت کرد.

برای پیشگیری از سرطان پانکراس چه کنیم؟

وی بیان نمود: حفظ وزن در محدوده طبیعی، پیشگیری از چاقی و محدود کردن مصرف گوشت قرمز و محصولات فراوری شده می تواند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند. وی ادامه داد: روش های درمانی زیادی وجود دارد و در این سال ها روش ها بسیار پیشرفت کرده است و بسیاری از بیماران از روش های درمانی نوین بهره مند می شوند.

وی گفت: هر چه سرطان در موارد اولیه شناسایی گردد درمان بهتری خواهد داشت.وی ادامه داد: غده پانکراس (لوزالمعده) ارگانی از بدن و در پشت معده واقع شده است که انسولین و آنزیم های گوارشی را برای هضم بهتر غذا ترشح می کند و زمانی که غده های موجود در لوزالمعده به شکل غیر قابل کنترلی تکثیر می شوند توده سرطانی را ایجاد می کنند.

منبع: رکنا
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3359

به "سرطان پانکراس در کمین سیگاری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان پانکراس در کمین سیگاری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید