سفر به سرزمین جومونگ

به گزارش هدا بلاگ، این روزها شنیدن نام کره شاید بیش از هر نام دیگری فکر ها را به خود می خواند. اشتباه نکنید به ضم کاف بخوانید. همان کشور کره و محصولات فرهنگی و صنعتی اش که تقریبا تمامی ایران و بازار ایرانی را تسخیر نموده و این روزها مردم ایران به لطف صدا و سیما که رسانه ای است ملی، جومونگ می بینند و خودروی چند 10 میلیونی کره ای می خرند و با آن فخر می فروشند و سواری می گیرند! حالا بد نیست مطلبی

سفر به سرزمین جومونگ

سفر به سرزمین جومونگ

این روزها شنیدن نام کره شاید بیش از هر نام دیگری فکر ها را به خود می خواند.

اشتباه نکنید به ضم کاف بخوانید. همان کشور کره و محصولات فرهنگی و صنعتی اش که تقریبا تمامی ایران و بازار ایرانی را تسخیر نموده و این روزها مردم ایران به لطف صدا و سیما که رسانه ای است ملی، جومونگ می بینند و خودروی چند 10 میلیونی کره ای می خرند و با آن فخر می فروشند و سواری می گیرند! حالا بد نیست مطلبی هم بخوانید از وصف جذابیت های گردشگری این کشور.

شبه جزیره کره سرزمین کوه های زیباست. این کشور سالیان سال یک کشور متحد بوده. ولی امروز به 2بخش تقسیم شده است. کره شمالی و کره جنوبی.

با اینکه اکنون آنها از هم جدا شده اند ولی همچنان دارای مرزهای مشترک و تاریخ مشترک هستند که مربوط به هزاران سال پیش است. کره، فرهنگ بسیار غنی دارد که البته فرهنگ کشور چین به ویژه در سالیان اخیر بر فرهنگ آن نفوذ داشته است. از جمله اینکه آیین بودا و کنفوسیوس از چین به کره نفوذ نموده است.

با این حال پس از گذشت سال ها بخش زیادی از فرهنگ سنتی کشور کره پیشرفته و هنوز متعلق به خود آنهاست. به عنوان مثال خط کره خط چینی است ولی زبان کره ای به زبان های دیگر شباهت ندارد یا موسیقی سنتی کره نوایی دارد که با نواهای دیگر کشورهای آسیای شرقی کاملا فرق دارد. موسیقی عامیانه مردم کره پان سوری نام دارد و خواننده بیشتر شبیه به یک قصه گو است که آن را همراه با یک طبل می نوازد. از دیگر موسیقی های کشور کره کایاگوم است که نوعی ساز زهی است و بسیار مورد علاقه مردم کره است.

غذاهای کره ای معروف هستند و بسیاری از مردم دیگر کشورها به غذاهای آنها علاقه دارند، مخصوصا کباب گوشت و یک بشقاب کلم با ادویه که در کره به آن کیم شی می گویند.

در سال 1948 میلادی در خاتمه جنگ جهانی دوم، شبه جزیره کره رسما به 2بخش کره شمالی و جنوبی تقسیم شد. و در سال 1950 بین 2کره جنگ در گرفت. که به آن جنگ کره می گویند. در نهایت پس از جنگ هر دوکشور کره همچنان جدا باقی ماندند. پس از جنگ هر دوکشور بازسازی شدند و در سال 2000 میلادی 2 کشور دوباره در باره یکی شدن با یکدیگر گفت وگو کردند و بالاخره مردم اجازه یافتند بین 2 کشور رفت وآمد نمایند و خانواده هایی که از زمان جنگ در حدود 50 سال از دیدار با یکدیگر محروم بودند توانستند با هم دیدار نمایند.

مرکز کشور کره جنوبی، سئول، و کره شمالی، پیونگ یانگ، است.

پیونگ یانگ، مرکز و بزرگ ترین شهر کره شمالی است. کره شمالی در شرق قاره آسیا واقع شده است. این شهر در کنار رودخانه تدونگ واقع شده است که نزدیک دریای زرد است. پیونگ یانگ در زبان کره ای به معنی زمین صاف یا جای راحت است.

مکانی که اکنون پیونگ یانگ نام دارد، محلی است که هزاران سال پیش مردم در آن زندگی می نموده اند. براساس افسانه های قدیمی، شهر مدرن کنونی در سال 1122 قبل از میلاد بنا شده است. از آن موقع تا به امروز این شهر با جنگ ها و تهاجم های زیادی روبه رو بوده است. ارتش های چین و ژاپن در دوره های مختلفی این شهر را تصرف کره اند و شهر های زیادی در زمان جنگ میان این دوکشور در سال های 1890 ویران شده اند.

کشور ژاپن از سال 1910 تا 1945 میلادی پیونگ یانگ را تصرف نموده بود. پس از اینکه شبه جزیره کره به 2بخش تقسیم شد، پیونگ یانگ مرکز کشور کره شمالی شد. این شهر در هنگام جنگ کره در سال های 1950 تا 1953، به شدت ویران شد. مجسمه برنزی اسب بالدار بر فراز شهر پیونگ یانگ ساخته شده تا راهی را که این شهر، پس از جنگ کره برای توسعه طی نموده است، در خاطر مردم باقی بماند.

بنا های یادبود بسیار بزرگ دیگری که در سال های اخیر ساخته اند یکی تاق پیروزی است و دیگری برج جوش آیدا است. ( جوش، یعنی اتکا به خود ) و مفهوم آن این است که اتکا به خود بهتر از اتکا به دیگران است. این شعار مورد علاقه کیم ایل سونگ است. او نخستین حاکم کره شمالی است.

در شهر پیونگ یانگ بعلاوه تالاری وجود دارد به نام قصر بچه ها که بچه ها در آن کنسرت اجرا می نمایند. در شهر پیونگ یانگ دانشگاه و مدرسه طب و دیگر مدارس برای تربیت مربیان وجود دارد. بعلاوه تالار بزرگی برای اجرای تئاتر و تالار اجتماعات و ورزشگاه بزرگ ورزشی و بعلاوه مهم ترین موزه ها و کتابخانه های کره شمالی در پیونگ یانگ قرار دارند.

مردم کره شمالی به ورزش کشتی علاقه دارند و این ورزش در کره شمالی ورزش مردمی است. هنگامی که در سال 1995 میلادی جشنواره بین المللی ورزشی برای صلح در شهر پیونگ یانگ برگزار گردید، جمعیت زیادی، در حدود 190 هزار نفر، برای تماشا مسابقه به طور زنده در پیونگ یانگ جمع شده بودند.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: راسخون
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3295

به "سفر به سرزمین جومونگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به سرزمین جومونگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید