سفر به غار یخ مراد در اطراف تهران

به گزارش هدا بلاگ، غار یخ مراد یکی از منحصر به فرد ترین غارهای ایران می باشد که قندیل ها و دریاچه های یخ زده اش زبان زد خاص و عام است.

سفر به غار یخ مراد در اطراف تهران

سفری یک روزه به غاری یخی در اطراف تهران

جنگل، دشت، دریاها و سواحل همه و همه مقاصدی هستند که بارها آنها را تجربه کردیم و به خوبی با آنها آشنایی داریم. اما هنوز هم هستند جاذبه هایی که تا به حال اسمشان را هم نشنیده و هیچوقت تجربه شان ننموده ایم.

در همین کشور خودمان، ایران، تعداد زیادی از این جاذبه ها وجود دارند که می توانند یک سفر متفاوت و هیجان انگیز را به ما هدیه نمایند. کمی آن طرف تر از پایتختِ همواره بیدار ایران که مدام از شلوغی ها و روزمرگی هایش شکایت داریم، جاذبه ای طبیعی و شکفت انگیز انتظارمان را می کشد؛ جاذبه ای که می تواند برای ساعاتی ما را به دنیایی دیگر در اعماق زمین ببرد و تفریحی متفاوت را برایمان رقم بزند.

شاید بارها و بارها از جاده چالوس گذر نموده و از طبیعت کم نظیرش لذت برده باشید اما کمتر به جاذبه های خاص آن توجه نموده و به راحتی از کنار آنها گذشته اید. می خواهیم در این مطلب غاری را در میان جاده چالوس به شما معرفی کنیم که در نوع خود بی نظیر است.

در این مطلب ما می خواهیم غار یخ مراد را برای شما معرفی کنیم ٬ مکانی که فقط با پیمودن 65 کیلومتر از تهران به آن جا میرسید و می تواند برای شما روزی شاد و خاطره انگیزی را بسازد ٬ پس برای آشنایی بیشتر با این مکان ٬ باما همراه باشید ...

یخ مراد، یکی از غارهای اطراف تهران

قبل از هرچیز بگوییم که برای وارد شدن باید هد لامپ و لباس گرم داشته باشید٬ چون دمای هوا معمولا به زیر صفر می رسد. در سایر غارهای ایران، بخار آب و عدم وجود جریان هوا در ماه های سرد سال ، دمای داخلی حداقل 10 درجه بیشتر از دمای بیرون است ، اما در غار یخ مراد ، این قضیه برعکس است که علت آن به خاطره منافذ زیاد بین فضای درون غار و فضای بیرون غار است.

این مکان همواره قابل بازدید است ولی در اسفند و فروردین شلوغ است.در این دو ماه آب ها ، به صورت ستون هادر آن تشکیل می گردد. وجود یخ در بیشتر فصل سال در این مکان فقط مخصوص همین غار است.

در گذشته مردم این منطقه اعتقاد داشتند که اگر یخ غار را بخورند تا سال بعد به مقصودشان دست پیدا می نمایند که نامش برای همین یخ مراد است.

چکیده ها و چکنده ها یخی این غار منظره ای زیبا را به وجود می آورند که بسیار دیدنی است و ارتفاع آن ها در اسفند و فروردین بیشتر از سایر اوقات است. چون به دلیل گرما در ماه های دیگر کم کم آب مشوند و کوچک تر. هنگام پیمودن راه باید هد لامپ همراه داشته و مراقبش باشید تا نشکند.

در آخر هم یادمان باشد که طبیعت امانتی است در دست یکایک ما. یادمان باشد از طبیعت هیچ چیزی برنداریم جز عکس و در طبیعت چیزی باقی نگذاریم جز خاطره. بنابراین بازدید یخ مراد که یکی از غارهایاطراف تهران است و همین طور یکی از جاذبه های گردشگری تهران و جاهای دیدنی تهران را از دست ندهید.

دسترسی به غار

برای رفتن به غار که یکی از غارهای اطراف تهران است، باید جهت تهران - چالوس را طی کنید و سپس تقریبا بعد از 65 کیلومتر راه باید به طرف روستای کهنه ده بپیچید و سپس به یک دو راهی می رسید که برای رسیدن به غار یخ مراد باید راه سمت راست را انتخاب کنید.

بر اساس حرف هایی که مردم آن جا ، درمورد روستای کهنه ده ٬ روستایی بسیار کهن که مدت زیادی بوده به علت عوامل مختلف طبیعی خراب شده ولی سپس باز آباد شده و دلیلی است برای نام کهنه ده٬ می باشد. اگر میخواهید به داخل دهانه غار بروید ٬ باید تقریبا نیم ساعت پیاده روی داشته باشید. خوب ترین موقع برای رفتن به این غار ٬ اسفند و فروردین میباشد یعنی زمانی که اطراف غار پر از برف است.

در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا دهانه غار با عرض 3 متر و طول 8 متر واقع شده است و در پشت آن تالار سنگلاخی واقه شده است. طول یخ مراد دقیق تعیین نیست که چقدر است ٬ علت آن حفره های متعدد آن و راه های تو در تو زیادی است به صورتی که است.

منبع: نمناک
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 340

به "سفر به غار یخ مراد در اطراف تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به غار یخ مراد در اطراف تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید