سلطانی: رسانه ها جریان ساز توسعه و پیشرفت صنعتی باشند، فرهنگ مصرف کالای ایرانی نیازمند حمایت رسانه ای

به گزارش هدا بلاگ، کارشناس مسائل مالی گفت: تعریف کارآفرینی از نگاه آکادمیک یا همان دانشگاهی دچار ضعف است و حتی بنگاه های مالی هم تعریف دقیقی از کارآفرینی ندارند.

سلطانی: رسانه ها جریان ساز توسعه و پیشرفت صنعتی باشند، فرهنگ مصرف کالای ایرانی نیازمند حمایت رسانه ای

فرزین سلطانی؛ فعال و کارشناس مسائل مالی در تبادل نظر با خبرنگار مالی خبرنگاران درباره نقش و تأثیر رسانه در حوزه کارآفرینی، اظهار کرد: بخش مهمی از یک بنگاه مالی، اطلاع رسانی و تبلیغات است که این امر می تواند به صورت رپرتاژ آگهی، فراوری محتوا یا بنر تبلیغاتی در جراید و حتی صداوسیما منعکس گردد؛ بنابراین نقش رسانه در حوزه کارآفرینی و اثرگذاری آن در جامعه بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: رسانه می تواند در فراوری محتوا و بعلاوه شناسایی نقاط ضعف و قوت کارآفرین اثرگذار باشد. به طور مثال کالایی به نام خودرو فراوری می گردد که آن کالا را خودروی ملی نام گذاری می کنیم. در این راستا رسانه می تواند نقد های موجود در جامعه و پیشنهادات کارشناسان را به گوش فراورینماینده کالای مورد نظر برساند. به عبارتی تحلیل و نقد کیفیت کالاها، یکی از وظایف مهم و خطیر رسانه ها به شمار می آید.

این فعال مالی، با تأکید براینکه نقد ها باید به دور از غرض ورزی و رقابت های سیاسی باشند، افزود: اگر رسانه ها اعم از صداوسیما، روزنامه ها، سایت ها و خبرگزاری ها بتوانند تحلیل های درست و بدون جانبدارانه ای را متوجه کارآفرین ها نمایند قطعاً در این رابطه تأثیرگذار خواهند بود.

سلطانی توضیح داد: البته بعضی صاحبان رسانه و حتی خبرنگاران تعریف دقیق و درستی از مفهوم کارآفرینی ندارند. ما تعریف آکادمیکی از کارآفرینی داریم، طبق این تعریف به شخصی کارآفرین اطلاق می گردد که، خدمات یا محصولی را ارائه و با یاری اطرافیان خود آن کالا یا محصول را توسعه می دهد.

وی افزود:، اما طبق تعاریف دیگر، یک کارآفرین؛ سرمایه ای را در اختیار دارد و از این طریق باعث فراوری و ایجاد شغل می گردد. در حالی که به عقیده من، هنوز که هنوز است تعریف کارآفرینی از نگاه آکادمیک یا همان دانشگاهی دچار اشکال و مورد ایراد است.

این کارشناس مسائل مالی شرح داد: به عنوان مثال، تعدادی صاحب نظر و روزنامه نگار در مجموعه ای به نام رسانه مشغول به کار هستند و آن فردی که فضای رسانه ای ایجاد نموده است نیز کارآفرین به شمار میرود. چراکه رسانه هم یک بنگاه مالی تلقی می گردد به این دلیل که تعدادی در آن مجموعه مشغول کار و فعالیت هستند. ضمن اینکه زمانی می توانیم مفهوم دقیقی از کارآفرینی داشته باشیم که به تعاریف سازمان ملل مانند unido، دانشگاه و دیگر مجامع بین المللی رجوع کنیم.

سلطانی با اشاره به اینکه بنگاه های مالی هم تعریف دقیقی از کارآفرینی ندارند، تأکید کرد: متأسفانه بنگاه های مالی، سرمایه دار، سرمایه گذار و تاجر را کارآفرین می دانند، در حالی که استارت آپ ها یا سایت های فروش اینترنتی نمونه شاخص کارآفرینی پیروز به شمار می آیند، اما به نظر من شرکت هایی مانند ایران خودرو و سایپا به عنوان یک شرکت کارآفرین تلقی نمی شوند بلکه این شرکت را یک بنگاه مالی می دانم.

وی به انتظارات و توقعات رسانه ها و کارآفرینان اشاره نمود و گفت: انتظارات نباید یک طرفه باشند قطعاً فعالان مالی و بعلاوه رسانه ها از یکدیگر توقعاتی دارند، اما من به عنوان یک تحلیلگر مسائل مالی از فعالان مالی و کارآفرین ها می خواهم که به رسانه توجه جدی و بیشتری نشان دهند. چون رسانه قادر است در بطن جامعه تأثیرگذار باشد.

این فعال مالی در سرانجام افزود: رسانه ها باید برنامه بلند مدتی برای یاری به ایجاد اشتغال، توسعه صنعت و فراوری در کشور داشته باشند. رسانه از بخش خصوصی باید کالای با کیفیت را مطالبه کند و در مقابل بخش خصوصی نیز باید جوابگوی رسانه باشد؛ رسانه ها درخصوص مطالبه حقوق مردم برای ارتقای کیفیت کالا ها با قدرت عمل نمایند. چراکه نقش رسانه ها در فرهنگ سازی افزایش کیفیت و بعلاوه حمایت از کالا های ایرانی بسیار مهم و اساسی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3335

به "سلطانی: رسانه ها جریان ساز توسعه و پیشرفت صنعتی باشند، فرهنگ مصرف کالای ایرانی نیازمند حمایت رسانه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلطانی: رسانه ها جریان ساز توسعه و پیشرفت صنعتی باشند، فرهنگ مصرف کالای ایرانی نیازمند حمایت رسانه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید