شیوع کرونا، تقاضای نفت را 11 میلیون بشکه کاهش داد

به گزارش هدا بلاگ، وزیر نفت گفت: شیوع کرونا موجب شد تا مازاد عرضه نسبت به تقاضا به 14 میلیون بشکه برسد که پیش از آن سه میلیون بشکه بود.

شیوع کرونا، تقاضای نفت را 11 میلیون بشکه کاهش داد

به گزارش گروه مالی خبرگزاری خبرنگاران، بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: با توجه به افزایش عرضه و کاهش تقاضا و همچنین نامشخص بودن خاتمه شیوع کرونا، بازار نفت نیازمند همکاری دنیای است و اوپک به تنهایی نمی تواند مشکل بازار نفت را حل نماید.

وی در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه مازاد عرضه در بازار نفت بسیار بالا است، ادامه داد: در بحران کرونا که به کاهش مصرف شدید فرآورده های نفتی منجر شده است، بخش مهمی از صنعت هواپیمایی تعطیل شد.

وی اضافه نمود: حمل مسافر دچار اختلال شده و این موضوع مصرف سوخت هوایی و بنزین را کاهش داده و پالایشگاه ها ناچارند فراوری خود را کاهش دهند.

زنگنه با اشاره به اینکه تقاضا برای نفت خام به شدت کاهش پیدا نموده است، گفت: برآوردها در سه ماهه دوم سال میلادی برآوردهایی نشان می داد که بازار با سه میلیون بشکه افزایش عرضه نسبت به تقاضا رو به رو خواهد بود اما با شیوع کرونا و در نشست 10 روز قبل این عدد به 14 میلیون بشکه رسیده بود که به معنای آن است که 11 میلیون بشکه کاهش تقاضا در سه ماه دوم میلادی به دلیل بیماری کرونا اضافه نموده شده است.

وزیر نفت تاکید نمود: با شیوع کرونا تقاضا برای نفت با کاهش رو به رو بود اما از اسفند ماه پدیده جنگ قیمت را داشتیم که بعضی فراورینمایندگان فراوری بالای نفت را آغاز کردند و با رجزخوانی بحران رو تشدید و تسریع کردند.

وی با بیان اینکه نفت هایی که در بازار به واسطه فراوری بی رویه ریخته شده باید از بازار جمع گردد، اضافه نمود: از همین رو در جلسه اوپک پلاس تصمیم بر آن شد تا 10 میلیون بشکه فراوری خود را جمع کند.

زنگنه تاکید نمود: در ماه آوریل نفت اضافه به بازارها عرضه کردند اما بر اساس تصمیم توافق کاهش فراوری از اول ماه می 10 میلیون بشکه از عرضه نفت کم می گردد و در بازار آرام آرام تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: شرایط ذخایر و تقاضای نفت و همچنین نامعین بودن زمان خاتمه کرونا باعث شده تا قیمت ها در برابر رشد مقاومت نمایند و مسائل تشدید گردد.

زنگنه با اشاره به اینکه نفت برنت به زیر 20 و سبد اوپک 14/5 دلار قیمت خورده است، ادامه داد: این قیمت ها سال ها است که در بازار نفت دیده نشده است.

وی با اشاره به اینکه تنها اقدامات اوپک کافی نیست، اضافه نمود: باید فراورینمایندگان اوپک و غیر اوپک کاهش فراوری را به عهده بگیرند.

زنگنه گفت: فراوری نمایندگان نفت شیل در آمریکا و کانادا تعهدی را بر عهده نگرفتند و همانگونه که می بینیم به طور طبیعی توسط بازار تنبیه می شوند.

وزیر نفت ادامه داد: همانگونه که در مبارزه با کرونا همه دنیا باید همکاری نمایند برای تعادل در بازار نفت نیز باید همکاری وجود داشته باشد به ویژه فراورینمایندگانی که نفت گران فراوری می نمایند.

4141

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 502

به "شیوع کرونا، تقاضای نفت را 11 میلیون بشکه کاهش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوع کرونا، تقاضای نفت را 11 میلیون بشکه کاهش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید