صنعت ابریشم بافی ریشه در تاریخ استان گلستان

به گزارش هدا بلاگ، بنا به شواهد تاریخی پرورش کرم ابریشم برای نخستین بار در چین باستان رخ داد. اما به هرحال پس از حدود 3هزار سال پنهان کاری، دیگر جوامع از شیوه پرورش و تهیه ابریشم اطلاع یافتند. پرورش کرم ابریشم به تدریج در جوامع مختلف خصوصاً ژاپن و ایران گسترش یافت و یافته های حفاری مارلیک و چراغعلی تپه گویای رشد صنعت ریسندگی و بافندگی مردم روستانشین ایران در دوره ماقبل تاریخ است.

صنعت ابریشم بافی ریشه در تاریخ استان گلستان

در محدوده فعلی استان گلستان (گرگان سابق) ابریشم بافی و تولید آن دارای سابقه ای دیرینه است. باتوجه به منابع تاریخی، در دوره حمله مغولان و عهد صفویه، گرگان یکی از مناطق مهم تولید ابریشم ایران بوده است. پارچه های بافته شده در منطقه گرگان و دشت به سبک پارچه های ابریشم چینی است.

صنعت ابریشم بافی شامل تولید پارچه های ابریشمی الوان با طرح های ساده، راه راه و چهارخانه که توسط دستگاه بافت دستی با عرض تقریبی 30 تا 40 سانتی متر و به طول چله 100 متر و یا بیشتر تولید می شود غالباً در مناطق رامیان، مینودشت و ترکمن صحرا بافته می شود. در طرح و نقش تولیدات این دو منطقه تفاوت های محسوسی را که ریشه در فرهنگ و سنت این مناطق دارد، مشاهده می کنیم.

با توجه به این که پرورش توتستان، کرم ابریشم و پیله، ابریشم کشی، صمغ گیری و سفیدگری، رنگرزی و فرآیند بافت پارچه ابریشم دستی در استان گلستان سابقه طولانی دارد و نسل به نسل از گذشتگان به مخاطبان امروز رسیده، موانعی بر سر راه تولیدات دستباف استان قرارگرفته که موجب کاهش میزان تولید این هنر اصیل و بومی شده است.

در اوایل خرداد هر سال با وجود توتستان ها و پرورش کرم ابریشم در منطقه کلاله و مراوه تپه، بومیان منطقه پایگاه هایی ایجاد می کنند و تولیدکنندگان در این محل پیله های کرم ابریشم را به واسطه ها (دلالان)، خریداران غیربومی (از استان های خراسان، مازندران، گیلان، سمنان) عرضه می کنند و این مسئله خود آسیبی جدی به نساجی اصیل و ابریشم بافی استان است. یکی از مهم ترین دلایل این اتفاق، نداشتن کارگاه های فرآوری تولید پیله به نخ ابریشم به صورت ماشینی در استان است. مدت زمان تبدیل پیله به نخ، تعیین است و باتوجه به ابریشم کشی دستی و زمان محدود، احتمال تخریب پیله ها وجود دارد درصورتی که اگر کارگاه هایی با این کارکرد و به صورت ماشینی احداث شود می تواند بستر تولید و تامین ابریشم استان را با قیمت مناسب تر فراهم آورد .

*مسئول واحد توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان گلستان

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1187

به "صنعت ابریشم بافی ریشه در تاریخ استان گلستان" امتیاز دهید

1 کاربر به "صنعت ابریشم بافی ریشه در تاریخ استان گلستان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت ابریشم بافی ریشه در تاریخ استان گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید