طبع قلوه، مصلحات و خواص بی نظیر آن از نظر طب سنتی

به گزارش هدا بلاگ، قلوه، به خصوص قلوه گوسفند از غذاهای پرطرفدار در خاورمیانه محسوب می شود. این خوراک خوشمزه حاوی مواد مفیدی بوده و کمبود ویتامین های گروه ب مثل ب 3، ب 2 و ب 6 را در بدن جبران می کند. همچنین این خوراک، مانند جگر سیاه سرشار از آهن است. طبع قلوه و طعم و عطر لذیذ آن، این خوراک خوشمزه را به یکی از غذاهای کاربردی در طب سنتی تبدیل کرده است.

طبع قلوه، مصلحات و خواص بی نظیر آن از نظر طب سنتی

در این مقاله می خواهیم ابتدا طبع قلوه از نظر طب سنتی را بیان کرده و پس از آن به بیان ویژگی های درمانی و کاربردی آن بپردازیم.

طبع قلوه سرد است یا گرم؟

مزاج قلوه از نظر طب سنتی سرد و خشک است و مصلحات آن عمل کباب کردن با روغن زیتون، نمک، فلفل، دارچین و زیره معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و خشککباب کردن با روغن زیتون، نمک، فلفل، دارچین و زیره

مهم ترین خواص درمانی قلوه

1. یک خوراک کم کالری مفید برای رژیم لاغری

قلوه مانند جگر سیاه دارای اندازه کالری بسیار کمتری نسبت به سایر قسمت های بدن حیوان است. افرادی که علاقه زیادی به غذاهای گوشتی دارند و در کنار آن رژیم لاغری گرفته اند و در مصرف گوشت محدودیت دارند، می توانند از گوشت قلوه در انواع خوراک ها و یا به صورت تنها به شکل کبابی به اندازه دلخواه استفاده کنند.

2. افزایش انرژی و قوای جسم و روح

قلوه ها به دلیل داشتن آهن فراوان، روی و انواع ویتامین های گروه ب، یک تغذیه عالی برای بچه ها و نوجوانان در حال رشد هستند. به علاوه با دارا بودن موارد گفته شده، مصرف قلوه خلق و خوی هیجانی و گاها بد را که به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شوند، به خصوص در خانم های جوان، کاهش می دهد؛ همچنین میل و انرژی فرد را برای انجام کارهای روزانه افزایش می دهد. گفته شده که مصرف این خوراک لذیذ، از بروز بیماری های روانی مانند افسردگی جلوگیری می کند.

3. درمان عالی برای برطرف کم خونی

کلیه ها سرشار از آهن هستند که یک ماده معدنی اساسی برای بدن محسوب می شود و عامل اصلی کم خونی به خصوص در خانم هاست. در یک وعده 4 نفره آن حدود 7.2 میلی گرم آهن وجود دارد. این اندازه 90 درصد آهن مورد نیاز روزانه را برای مردان بالغ در هر سنی و خانم های بالاتر از 51 سال را برآورده می کند. این اندازه برای خانم های کمتر از 51 سال، تنها 40% نیاز روزانه را برطرف می کند.

آهن برای تولید سلول های خونی ضروری است. این ماده به هموگلوبین و میوگلوبین کمک می کند تا اکسیژن در بدن راحت تر انتقال پیدا کند. بنابراین برای جبران کمبود آهن در بدن، مصرف قلوه و همچنین جگر سیاه را در الویت قرار دهید.

4. برطرف نیاز بدن به ویتامین ب 12

ویتامین ب 12 از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است، زیرا به DNAها در بدن کمک می کند تا سلول های عصبی و خونی خود را حفظ کنند. از طرفی به جلوگیری از کم خونی، احساس خستگی و ضعف بدن کمک می کند. در یک وعده غذایی 4 نفره این خوراک پرطرفدار حدود 59.2 میکروگرم ویتامین ب 12 وجود دارد. در برخی موارد کم خونی ایجاد شده در افراد به دلیل کمبود این ویتامین است که شما با مصرف قلوه می توانید از کمبود ویتامین ب 12 در بدن خود جلوگیری کنید.

5. یک منبع عالی برای برطرف نیاز به پروتئین

یک وعده 4 نفره قلوه شامل 110 کالری و 17.8 گرم پروتئین است. پروتئین برای حفظ، ساخت و ترمیم سلول های بدن مورد نیاز است و بخش مهمی از پوست، ماهیچه ها، غدد و اندام شما را تشکیل می دهد. از طرفی اندازه توصیه شده مصرف روزانه پروتئین بین 46 تا 71 گرم برای همه بزرگسالان است که تقریبا با پروتئین موجود در 438 گرم قلوه برابری می کند.

سخن آخر

در کنار فواید بسکمک که در قلوه و ترکیبات آن برای سلامتی وجود دارد، مصرف دائمی این خوراک به دلیل داشتن کلسترول بالا به افراد مبتلا به فشار خون و دیگر بیماری های قلبی توصیه نمی شود. همچنین همانطور که گفته شد طبع قلوه سرد و خشک است و افراد سرد مزاج باید با احتیاط و همراه با مصلحاتش آن را مصرف کنند. بهترین حالت استفاده از قلوه، پخت این خوراک عالی همراه با جگر سیاه است. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما چگونه این خوراک خوشمزه را درست می کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما دوستان عزیز هستیم.

در آخر به شما پیشنهاد می کنیم که در خبرنگاران، با طبع جگر و انواع مصلحات آن نیز از نظر طب سنتی آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 20 آذر 1400 بروزرسانی: 20 آذر 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3313

به "طبع قلوه، مصلحات و خواص بی نظیر آن از نظر طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع قلوه، مصلحات و خواص بی نظیر آن از نظر طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید