غذادهی به سگ های ولگرد باید متوقف گردد

به گزارش هدا بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: سگ های ولگرد یک آفت برای محیط زیست است و غذادهی به آنان باید متوقف گردد.

غذادهی به سگ های ولگرد باید متوقف گردد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، شهاب الدین منتظمی، در نشست خبری روز شنبه معاونت محیط طبیعی با اشاره به اینکه سالیانه در دو نیمه سال سرشماری حیات وحش انجام می گیرد، گفت:، اما با توجه با شیوع کرونا در سال 99 در نیمه دوم سال 99 و نیمه نخست 1400 سرشماری انجام نشد و در تصمیم گیری برای شکار دچار مشکل شده ایم.

وی درباره قرق های اختصاصی گفت: ما در حال حرکت به سمت حفاظت با مشارکت مردم هستیم، چون در منطقه های از نظر حفاظتی چالش هایی داریم که تحت نظارت ما نیست.

منتظمی سگ های ولگرد را معضل اصلی حیات وحش دانست و گفت: سگ های بلاصاحب و ولگرد برای تأمین غذا به منطقه ها مسکونی و زیست حیات وحش وارد می شوند و با مسئله فراوری جمعیت گرگاس و جا به جایی بیماری های مشترک می شوند و این مساله موجب نگرانی های ماست و به شدت نگران افزایش هاری هستیم.

وی اضافه کرد: وظیفه سازمان محیط زیست جمع آوری سگ های بلاصاحب نیست و این حیوانات یک آفت برای محیط زیست است و وقتی سگ های ولگرد از زیستگاه یوز دور شد یوزپلنگ ها دوباره به عرصه برگشت.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: وزارت کشور باید معین تکلیف کند که این سگ ها از کجا به منطقه ها تحت حفاظت محیط زیست سرریز می گردد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت سگ ها ولگرد و بلاصاحب وظیفه شهرداری هاست، گفت: شهرداری ها باید به وظیفه خود عمل نمایند و در هر شرایطی خارج از حوزه شهری با زنده گیری و رهاسازی حتی با عقیم سازی سگ ها مخالفیم.

منتظمی بعلاوه غذادهی سگ ها را یک معضل دانست و از رسانه ها خواست برای روشن شدن افکار عمومی و مقابله با این پدیده خطرناک ورود پیدا نمایند.

وی در پاسخ به صدور پروانه شکار و شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر در فریدونکنار نیز گفت: سال 99 و 1400 هیچ پروانه ای صادر نشد و استان ها تمام کوشش خودشان را به کار می بندد و، اما موضوع بحث معیشت است. استان تمام کوششش را انجام می دهد، اما متأسفانه همچنان لکه شکار غیر مجاز در فریدونکنار پابرجاست و باید مدیریت انجام گردد.

منتظمی درباره بیمه خسارت کشاورزان ناشی از حمله حیات وحش نیز با اشاره به اینکه آمار تعارض بالاست، گفت: برای شرکت های بیمه، پوشش این مساله ارزان نیست و پیشنهاد امکان استفاده از صندوق بیمه محصولات کشاورزی را داده ایم تا دام ها بیمه گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 2 دی 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3327

به "غذادهی به سگ های ولگرد باید متوقف گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذادهی به سگ های ولگرد باید متوقف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید