فروش کالای دولتی با نرخ آزاد! ، تخلف تازه فروشگاه های زنجیره ای

به گزارش هدا بلاگ، به گزارش خبرنگاران اسحاق جهانگیری، معاون رییس جمهوری در سال 97 خاطرنشان کرد که دولت با هدف کنترل بازار به تاجران و واردکنندگان دلار 4200 تومانی می دهد. دلار 4200 تومانی همان و پیدا شدن سر و کله سلطان های مختلف همان… سلاطینی که گفته می شد برای دریافت دلار یارانه ای دست به هرکاری زده اند.

فروش کالای دولتی با نرخ آزاد! ، تخلف تازه فروشگاه های زنجیره ای

کارت بازرگانی برای کارتن خواب ها گرفته اند، حساب اجاره نموده اند و شرکت های یک شبه ثبت نموده اند و … رقم فساد دلار 4200 تومانی آن چنان عظیم و سرسام آور شد که به اندازه کسری بودجه دولت رسید و این ماجرا صدای کارشناسان اقتصاد را درآورد.

صرف نظر از تمام فسادها و بگیر و ببندهای دلار 4200 تومانی، ارز جهانگیری که بنا بود جهش قیمت ها را مهار کند، باخت و قیمت انواع کالا جهش های خیره نماینده ای را به ثبت رساند.

هم دلار 4200 گرفتند و هم گران فروختند!

وزارت صنعت، معدن و تجارت در تازه ترین گزارش خود اعلام نموده است که بهای کالاهای اساسی در یک سال گذشته جهش خیره نماینده ای داشته است. در بازه زمانی مهر 98 تا مهر 99 قیمت انواع حبوبات بین 140 تا 170 درصد رشد نموده و بهای برنج هندی 160.4 درصد و بهای برنج پاکستانی باسماتی 112.4 درصد افزایش قیمت را تجربه نموده است.

در این مدت بهای شکر 58.1 درصد، تخم مرغ 94.5 درصد و مرغ 50.6 درصد جهش نرخ را تجربه نموده اند. در واقع این گزارش به آن معناست که تاجران دلار 4200 تومانی گرفته و همه کالاها را با بهای دلار آزاد و حتی بالاتر به مردم فروخته اند.

بهای دلار 4200 با تورم از مردم گرفته شد

از گرانی سرسام آور مواد غذایی که عبور کنیم مرکز پژوهش های مجلس هم امروز گزارش قابل توجهی منتشر نموده مبنی بر اینکه دولت در 7 ماهه اول سال جاری فقط 2 میلیارد دلار نفت فروخته و 7 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی پرداخت نموده است که این به معنای افزایش 5 میلیارد دلاری پایه پولی و تحمیل تورم به عموم مردم است. در واقع دولت برای پرداخت یارانه ارزی به تاجران تورم را به عموم مردم تحمیل نموده است.

فروشگاه های زنجیره ای کالاهای دولتی را با نرخ آزاد فروختند

جالب است که در این میان دولت دوباره دست به دخالتی عجیب تر در بازار زده و اعلام می نماید که کالاهای اساسی مثل مرغ، گوشت، برنج و روغن با قیمت دولتی در اختیار مردم می گذارد.

بر اساس گفته امیرخسرو فخریان، رییس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای که مشاور معاون بازرگانی وزیر صمت و مدیرعامل یک فروشگاه زنجیره ای است بیشتر کالاهای تنظیم بازار یا همان کالاهای اساسی با بهای دولتی در اختیار فروشگاه های زنجیره ای قرار گرفته است تا آنها این کالاها را بین مردم توزیع نمایند اما حالا خبر می رسد که بعضی فروشگاه های زنجیره ای کالاهای تنظیم بازاری را قیمت آزاد به مردم فروخته اند.

موضوعی که ابراهیم درستی، نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف آن را تایید نموده و به خبرنگاران می گوید که فروشگاه های زنجیره ای لانه های فساد شده اند و انواع تقلب و تخلف را مرتکب می شوند از دستکاری قیمت و تخفیف های دروغین و تبانی با شرکت های بسته بندی برای جا زدن کالای درجه سه به جای درجه یک گرفته تا فروش کالاهای تنظیم بازاری به نرخ آزاد و احتکار.

او تاکید می نماید که تعزیرات به جای زیر فشار گذاشتن مغازه های کوچکی که قدرت خرید چندان و فضایی برای انبار و احتکار ندارند، بهتر است ذره بین اش را روی فروشگاه های زنجیره ای بگذارد تا متوجه گردد که چه کلاهبرداری های از مردم انجام می دهند.

محمدعلی اسفنانی، رییس تعزیرات حکومتی تهران هم به خبرنگاران شرح می دهد که گزارش هایی درباره فساد فروشگاه های زنچیره ای دریافت نموده اند و چنانچه اتاق اصناف مدارک تخلف این فروشگاه ها مبنی بر فروش کالاهای تنظیم بازاری با نرخ آزاد را به این سازمان تسلیم کند، بدون مماشات با آنها برخورد می نماید.

و در نهایت اینکه نتیجه دخالت دولت در بازار فقط یک بازنده عظیم داشته است به نام مصرف نماینده.

مطالعه گزارش علت گرانی چیست؟ پیشنهاد می گردد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2251

به "فروش کالای دولتی با نرخ آزاد! ، تخلف تازه فروشگاه های زنجیره ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش کالای دولتی با نرخ آزاد! ، تخلف تازه فروشگاه های زنجیره ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید