لبنان، سفر بی ثمر وزیرخارجه فرانسه برای لبنانی ها، امیدها به طرح نجات غربی ها بر باد رفت

به گزارش هدا بلاگ، مواضع و اظهارات وزیر خارجه فرانسه در جریان سفر 3 روزه خود به بیروت نشان داد که تمام امیدهایی که بعضی از طرف های لبنانی برای حل بحران خود به پاریس بسته بودند کاملا واهی است.

لبنان، سفر بی ثمر وزیرخارجه فرانسه برای لبنانی ها، امیدها به طرح نجات غربی ها بر باد رفت

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در سفری که هفته قبل به لبنان داشت٬ هیچگونه ابتکار عملی برای خروج این کشور از بحران ارائه نداد. خلاصه ملاقات لودریان با مقامات لبنان در این سفر ابراز نگرانی وی از این موضوع بود که بحران لبنان ممکن است از کنترل خارج گردد؛ درحالی که مسئولان این کشور کاری نمی نمایند و تنها سردرگم هستند.

این نخستین سفر لودریان به لبنان پس از نخست وزیری حسان دیاب بود و وی که سه روز (از چهارشنبه تا آدینه) در بیروت اقامت داشت٬ با مقامات مختلف این کشور ملاقات کرد.

وزیر خارجه فرانسه روز پنجشنبه با میشل عون رئیس جمهوری لبنان ملاقات کرد و محتوای صحبت های آنها در جریان قرار دادن اتفاقات لبنان از نزدیک برای پاریس، رساندن این پیغام که فرانسه درباره اجرای سریع اصلاحاتی که دولت لبنان در کنفرانس سیدر (کنفرانسی که 18 آوریل 2018 با حضور 50 کشور با هدف حمایت اقتصادی از لبنان در پاریس برگزار گردید) وعده داده بود خوشبین است و نیز همکاری با صندوق بین المللی پول بود.

درواقع سفر وزیر خارجه فرانسه به لبنان برای درخواست شرح مستقیم از واقعیت این کشور بود و پیش از آمدن لودریان به بیروت هیچ شاخصی مبنی بر اینکه این سفر نتیجه مستقیم خواهد داشت، عنوان نشده بود.

پیش از آمدن وزیر خارجه فرانسه به لبنان٬ اطلاعات اشتباهی در میان لبنانی ها شایع شده بود مبنی بر اینکه پاریس به سمت بیروت چرخیده و ابتکار عمل و برنامه های زیادی برای نجات لبنان دارد. حتی تحرکات اقتصادی لبنان نیز تحت تاثیر این شایعات بود و بانک ها گمان می کردند فرصتی برای ساماندهی به اوضاع آنها پیش خواهد آمد.

البته نوع رویکرد فرانسه نسبت به لبنان و بحرانی که گریبان گیر آن شده٬ پیش از سفر لودریان به این کشور و بعد از آن صراحتا در سخنان وی معین بود؛ اینکه اقدامات فرانسه در راستای خروج لبنان از بحران بستگی به تحرکات خود لبنانی ها دارد. وزیر خارجه فرانسه همچنین ملاحظاتی منفی از عملکرد مسئولان لبنانی بیان نمود.

اما در هر صورت کسانی که با لودریان ملاقات کردند متوجه شدند سیاست جدید فرانسه در قبال لبنان که چند هفته قبل با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه شروع شد و با سفر وزیر خارجه این کشور به بیروت خاتمه یافت٬ اشاره به یک دیدگاه منفی و از بین رفتن امیدهایی بود که لبنانی ها روی آن حساب نموده بودند.

در واقع وزیر خارجه فرانسه حامل هیچگونه طرح نجاتی برای لبنان نبود؛ بلکه به این کشور آمده بود تا به مسئولان آن درباره ادامه فساد و بحران اقتصادی و اقتصادی و اقدامات کورکورانه برای کنترل این بحران هشدار دهد.

اما در مقابل شوکی که با سخنان وزیر خارجه فرانسه به مسئولان لبنانی وارد شد و آنها که گمان می کردند کشورهای دوست می توانند لبنان را از بحران نجات دهند٬ این رفتار لودریان و هیئت او چه نگرانی هایی برای لبنانی ها در پی دارد؟

در این راستا روزنامه الاخبار طبق اطلاعاتی که از منابع فرانسوی مطلع کشف نموده نوشت که به نظر می رسد که معین نیست منبع تصمیم گیری در لبنان کجاست و موضع و رویکرد واقعی نسبت به واقعیت بحران کشور وجود ندارد. همچنین مسئولان لبنانی در آنچه می خواهند و یا نمی خواهند چشم انداز واحدی ندارند؛ یعنی رویکرد و اولویت های آنها در قبال مسائل کشور یکسان نیست.

اطلاعات نشان می دهد برداشت واقعی این است که لبنان دچار خسارت شده و مسئولان آن سردرگم هستند؛ درحالی که بحران جای دیگری است. نتیجه گیری وزیر خارجه فرانسه از صحبت هایی که با مسئولان لبنانی داشت به این شکل است: هشدار درباره ترس پاریس از اینکه بحران در لبنان از کنترل خارج گردد؛ تاجایی که دیگر نه خود لبنانی ها و نه کشورهای دوست نتوانند یاریی به این کشور نمایند.

یکی از نکات شاخص سفر وزیر خارجه فرانسه به لبنان این است که وی تنها به وسیله دیپلماسی و بی طرفانه با مسائل لبنان برخورد نموده و خلاصه ملاحظات وی حول این محور می چرخد که لبنان نمی تواند سیاست فاصله دریافت و اتکا به خود را در پیش بگیرد. اما با توجه به بحران هایی که گریبان گیر لبنان شده و حتی برای امور و اختلافات جزئی و کوچک آن هم در حال حاضر راه چاره مناسبی یافت نمی گردد؛ آیا تعامل بی طرفانه با شرایط کنونی لبنان در این مرحله حساس از جانب کشورهایی که ادعای یاری به آن را داشتند٬ رویکرد مناسبی است؟

یکی دیگر از نکاتی که لودریان در جریان سفرش به لبنان با مسئولان این کشور در میان گذاشت٬ موضع پاریس درباره تغییر ماموریت نیروهای یونیفل (نیروهای موسم به حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) در محافظت از مامویت این نیروها بود که نزدیک به موضع لبنانی هاست. اما وی همچنین گفت که آمریکا و انگلیس در این مورد موضع متفاوتی دارند که هنوز نظر نهایی خود را مطرح ننموده اند.

پایگاه خبری النشره نیز در مقاله ای به حواشی سفر وزیر خارجه فرانسه به بیروت پرداخته و نوشت: لبنانی ها به ویژه مقامات این کشور پیش از این با تکیه بر طرح جامع فرانسه برای یاری به لبنان تحت عنوان اینکه لبنان یک مسئله از دست رفته نیست و رها کردن این کشور یعنی باز گذاشتن عرصه برای دیگران امید زیادی به یاری های این کشور در حل بحران و مسائلشان بسته بودند.

اما مواضع وزیر خارجه این کشور همچون آب سردی روی لبنانی ها بود و نشان می داد که وعده های فرانسه تنها در حد حرف بوده و روی زمین اجرا نمی گردد. در واقع ماموریت لودریان در سفر به بیروت با تکیه بر شعار یاری کنید تا یاریتان کنیم (برای انجام اصلاحات به ما یاری کنید) از نجات به سرزنش تغییر یافت. البته بعضی نمایندگان پارلمانی لبنان از این موضع فرانسه و اینکه با این سخن٬ لبنانی ها را تحقیر نموده خشمگین شدند.

به نظر نمی رسد که عنوان سرزنش٬ برای اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره لبنان جدا از شروط زیادی که درباره آن عنوان کرد اصطلاح اغراق آمیزی باشد. در واقع دولت و مقامات لبنان با خوشبینی نسبت به مواضع فرانسه گمان می کردند سیاست های فرانسه در قبال لبنان محاصره تحمیل شده ضد این کشور را در سایه تحریم های عربی و بین المللی از سالهای دور تا به امروز که به نظر نمی رسد خاتمهی داشته باشد٬ بشکند.

اما اظهارات لودریان در این سفر تفاوتی با آنچه که دو هفته قبل در مجلس نمایندگان فرانسه درباره شرایط لبنان گفته شده بود نداشت و محور آن بر این بود که لبنانی ها در وهله اول و قبل ازاینکه انتظار یاری رایگان از جانب کشورهای دوست داشته باشد خودشان باید مسئولیت مسائل این کشور را بر عهده بگیرند.

در حقیقت می توان گفت نکته و موضوع جدیدی از سفر وزیر خارجه فرانسه به بیروت عاید لبنانی ها نشد؛ جز اینکه در نهایت معین کرد طرح جامع یاری فرانسه به لبنان و امیدهایی که لبنانی ها به آن بسته بودند همگی بر باد رفته است.

البته با توجه اظهارات و مواضعی که هفته های قبل مسئولان فرانسوی از جمله لودریان مطرح نموده بودند٬ چنین سناریویی قابل پیش بینی بود؛ اما مقامات لبنانی بنا بر بعضی دلایل از جمله این موضع فرانسه که رها کردن لبنان به معنای بازگذاشتن عرصه آن برای دیگران است٬ امیدوار بودند سفر لودریان به این کشور برای لبنانی ها نویدبخش حل بخش گسترده ای از بحران هایشان باشد.

هم زمانی سفر وزیر خارجه فرانسه به لبنان٬ با اقدام حسان دیاب نخست وزیر این کشور به اجرای سیاست روی آوردن به سمت شرق و ملاقاتهای متعدد مقامات این کشور با وانگ کی جیان سفیر چین در لبنان. این فرضیه را تقویت کند که نوعی رقابت بین المللی برای شکستن محاصره لبنان با هدف جلوگیری از تسلط طرف های دیگر بر این کشور وجود دارد.

این رویکرد همچنین در ملاقاتهای متوالی دورثی شیا سفیر واشنگتن در بیروت به کاخ نخست وزیری لبنان نیز دیده می گردد؛ درحالی که شیا در همه این ملاقاتها تنها لفظا متمرکز بر عبارت جلوگیری از فروپاشی لبنان بوده و سخنی از نجات جدی این کشور در زمان کنونی به میان نمی آورد.

از عبارت یاری کنید تا یاریتان کنیم که طرف فرانسوی عنوان کرد برداشت های متعددی می گردد. در این میان بعضی معتقدند این سیاست بخشی از تحرک بین المللی گسترده به سرکردگی آمریکا برای تحت فشار قراردادن طرف های لبنانی و در صدر آنها حزب الله است.

همه این تفاسیر نشان می دهد امید به یاری کشورهای دیگر از جمله غربی ها به لبنان٬ کاملا واهی بوده و حتی اگر آنها واقعا به لبنان یاری نمایند٬ رایگان نخواهد بود و بهای آن باید مطابق میل و شروط طرف های یاری نماینده پرداخته گردد. بنابراین اگر لبنانی ها قصد خرج از بحران و حل مسائلشان را دارند باید در وهله اول خودشان جدیت به خرج داده و قاطعانه در این راستا گام بردارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1114

به "لبنان، سفر بی ثمر وزیرخارجه فرانسه برای لبنانی ها، امیدها به طرح نجات غربی ها بر باد رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، سفر بی ثمر وزیرخارجه فرانسه برای لبنانی ها، امیدها به طرح نجات غربی ها بر باد رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید