مسکن ها روی دست سازندگان مانده؛فروش زمین به بانک خطاست

به گزارش هدا بلاگ، خبرنگاران: نائب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان این که به دلیل رکود بازار مسکن، آپارتمان ها روی دست سازندگان ماند، از سیاست های دولت در فروش زمین های دولتی به بانک مسکن انتقاد کرد و گفت: بانک ها فقط باید بانکداری نمایند.

مسکن ها روی دست سازندگان مانده؛فروش زمین به بانک خطاست

جهت دریافت خدمات تزیین الاچیق باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، حسن محتشم در نشست خبری اظهار کرد: نیمه دوم سال گذشته بخش واحدهای مسکونی کوچک در بازار یک رونق نسبی داشت، در مجموع واحدهای 100 تا 160 میلیون تومانی با متراژ بین 50 تا 80 مترمربع از رونق نسبی در سال 93 برخوردار بودند.

وی با بیان این که این رونق به دلیل افزایش 15 میلیون تومانی وام مسکن در سال 92 و همچنین افزایش وام برای زوج های جوان بود، توضیح داد: با این حال رکود بازار مسکن از سال 92 همچنان ادامه دارد که این موضوع منجر به بیکاری و توقف فراوری کارخانه های مصالح ساختمانی می گردد.

وی با تاکید بر این که سیاست های ضد تورمی دولت باعث تشدید رکود بازار مسکن شد، گفت: رکود بازار مسکن در سال 92 در سال 93 نیز ادامه داشت به طوریکه کل آپارتمان ها روی دست سازندگان ماند.

وی با بیان این که سال جاری بانک مرکزی تصمیم گرفته فشار را کاهش دهد تا بخش مسکن از شرایط رکود خارج گردد به بعضی سیاست های دولت در بخش مسکن انتقاد کرد و اضافه کرد: در مذاکره با بانک ها و وزارت راه و شهرسازی صحبت این بود که بانک ها منابع ندارند اما با این حال می بینیم بانک مسکن 1000 میلیارد تومان در پردیس زمین خریداری می نماید، در واقع این پول بایت خرید زمین از دولت به دولت پرداخت می گردد.

رئیس کانون انبوه سازان استان تهران با طرح این پرسش که اگر بانک ها منابع ندارند چطور 1000 میلیارد تومان زمین می خرند، گفت: همه این اتفاقات در حالی روی می دهد که 92 درصد از ساخت و ساز مسکن توسط بخش خصوصی، 5 درصد توسط تعاونی ها و 3 درصد توسط دولت ساخته می گردد.

محتشم با بیان این که بانک ها به انبوه سازان وام نمی دهند، اعلام کرد: در حال حاضربانک ها تنها در بخش نوسازی بافت های فرسوده وام می دهند و باید به گونه عمل گردد که این بافت ها بتواند این وام را جذب کند. واقعیت این است که بافت های فرسوده مشکل تملک دارد و این یک کار زمانبری است همین مسئله باعث شده تا مثلا در یک مجموعه 200 پلاکی 10 پلاک برای ساخت آماده نگردد و باعث عقب افتادگی در فراوری مسکن می گردد.

وی با بیان این که وام 30 تا 50 میلیون تومانی برای شهرهای کوچک مناسب است و کارایی زیادی در شهرهای عظیم ندارد اعلام کرد: بانک مسکن در مقابل پول نقد از شرکت عمران پردیس زمین دریافت می نماید و قرار است پول این زمین در طول یکسال پرداخت گردد.

نائب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان این که منابع حاصل از فروش از زمین صرف اجرای تاسیسات زیربنایی و روبنایی شهر پردیس می گردد، اظهار کرد: بانک باید بانکداری کند و باید چرخه ساخت و ساز را به انبوه سازان و فعالان این بخش واگذار گردد.

محتشم در ادامه با بیان این که عوارض صدور پروانه بین 25 تا 37 درصد افزایش یافته است، توضیح داد: این موضوع به افزایش قیمت مسکن منجر می گردد. از دولت انتظار داریم به گونه ای عمل گردد تا سازنده که عمده پول خود را به شهرداری می دهد و یک زمین و یک برگه صدور پروانه دارد بتواند هزینه های صدور پروانه را در دوران ساخت به شهرداری پرداخت کند تا منابع اقتصادی برای ساخت را در اختیار داشته باشد.

وی با اشاره به تورم 20 درصدی در سال 93 گفت: در بخش مسکن 5 تا 6 درصد افزایش قیمت داشتیم، در بخش های دیگر ساختمانی مانند کاشی فراوری خیلی زیادی داشتیم به طوریکه فراوریات در انبار دپو شده و قیمت ها تغییر چندانی نداشته است.

منبع: تسنیم
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 288

به "مسکن ها روی دست سازندگان مانده؛فروش زمین به بانک خطاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکن ها روی دست سازندگان مانده؛فروش زمین به بانک خطاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید