معرفی کتاب: پدافند غیرعامل شهری

به گزارش هدا بلاگ، کتاب پدافند غیرعامل شهری که به راهکارهای کاهش خطرپذیری در برابر بحران های مختلف و افزایش کارایی پس از وقوع سانحه در شهرها می پردازد، روانه بازار نشر شد.

معرفی کتاب: پدافند غیرعامل شهری

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، کتاب پدافند غیرعامل شهری تالیف دکتر یوسف درویشی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، دکتر رضا قاسمی دکترای تخصصی شهرسازی دانشگاه تهران و دکتر عباس صفری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد زنجان منتشر شد.

در مقدمه این کتاب آمده است: ایمنی شهر و امنیت آن در برابر انواع بحران ها، یکی از اساسی ترین نیازهای ساکنان شهر است. با تاکید بر این مطلب که آسایش و ایمنی ساکنان شهر از اهداف اصلی برنامه ریزی شهری است و از آنجایی که جنگ و خطرات حاصل از آن همواره در طول تاریخ وجود داشته، بویژه در طی قرون اخیر که بیشتر درگیری ها به درون شهرها کشیده و جان ساکنان شهری را به شدت تهدید کرده و تلفات زیادی به بار می آورد.

کاهش آسیب پذیری شهری در برابر بحران های نظامی (و حتی سایر بحران ها) به عنوان یکی از هدف های برنامه ریزی شهری دارای اهمیت زیادی است. پاسخگویی مناسب و واکنش مطلوب و آمادگی در برابر حملات نظامی نیازمند برنامه ریزی در بسیاری از شاخه های زیست - محیطی شهری می باشد.

پدافند غیرعامل به عنوان مجموعه اقداماتی است که قبل از وقوع بحران به اجرا درمی آید. در واقع با استفاده از آن می توان میزان آسیب پذیری محلات شهری را با اقداماتی مانند ایجاد پناهگاه، چیدمان مناسب توده های ساختمانی، گشودگی شبکه های ارتباطی برای امداد رسانی و ... به شکل بسیار موثری کاهش داد.

امروزه با استفاده از برنامه های جامع و بلندمدت شهری، می توان با بکارگیری اقدامات موثر، همراه با طرح های کاربردی و حتی الامکان کمهزینه و چند منظوره در مراحل آمادگی قبل از بحران، به میزان زیاد از شدت و گستردگی خسارات و تلفات ناشی از خطرات آفندی به شهر کاست.

لذا از مهمترین این تمدیدات، بکارگیری اصول پدافند غیرعامل به عنوان راهکاری جهت کاهش خطرپذیری در برابر بحران های مختلف و افزایش کارایی پس از وقوع سانحه می باشد که باید در سطوح مختلف برنامه ریزی منطقه ای، شهرسازی و معماری مورد توجه قرار گیرد.

کهن پارس: کهن پارس | مجله همه پارسی زبان های دنیا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 1329

به "معرفی کتاب: پدافند غیرعامل شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کتاب: پدافند غیرعامل شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید