نگاهی به تاریخچه و سرگذشت غم انگیز کلیسای نوتردام در پاریس

به گزارش هدا بلاگ، کلیسای نوتردام در پاریس | Cathédrale Notre Dame de Paris

یکی از زیباترین و افسانه ای ترین کلیساهای دنیا، کلیسای نوتردام در پاریس است. این کلیسای زیبا که منبع الهام بسیاری ازداستان ها و افسانه ها مثل گوژ پشت نوتردام ویکتور هوگو است، همچون نگینی زیبا بر دل پایتخت فرانسه یعنی شهر پاریس می درخشد. این کلیسای زیبا که دیشب یعنی در ساعت 18:50 دقیقه عصر به وقت پاریس و در روز 15 آپریل دچار حریق شد، در حالی که در بازسازی و ترمیم مجدد بود؛ در اثر شعله های آتش سقف خود و مناره زیبا و مشهورش را از دست داد. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر کلیسای نوتردام در پاریس را مورد آنالیز و شناخت قرار دهیم.

نگاهی به تاریخچه و سرگذشت غم انگیز کلیسای نوتردام در پاریس

همه چیز درباره کلیسای نوتردام در پاریس

یکی از زیباترین شاهکارهای معماری جهان که نه تنها تاثیر فراوانی در آثار معماری فرانسه بلکه جهان گذاشته است، کلیسای نوتردام پاریس است. این کلیسای معروف که به تازگی در صدر اخبار جهان به خاطر آتش سوزی عظیمش قرار گرفته بود، یکی از بهترین نمونه های سبک هنر گوتیک در جهان است که در حال حاضر وجود دارد. با توجه به شکل قدیمی شهر پاریس و نقشه قدیمی این شهر، کلیسای نوتردام در جزیره سیته قرار داشته است و منطقه 4 مرکز این شهر و در میانه رود سن قرار گرفته بوده. با توجه به اسناد و متون تاریخی، محل فعلی کلیسای نوتردام قبلا متعلق به یک تالار مذهبی بوده است تا این که در قرن 4 میلادی، با خراب کردن این تالار کاربری آن عوض می گردد و به جای ان یک کلیسای عظیم می سازند که ما امروزه آن را به عنوان کلیسای بانوی ما و یا همان نوتردام می شناسیم. درباره این کلیسا باید این را بدانید که در قرن 12 میلادی با توجه به بالا رفتن جمعیت تصمیم بر این شد که این کلیسا را گسترش داده و بر مساحتش بیافزایند. برای این کار به دستور شورای شهر پاریس کلیسای قبلی تخریب شد و به جای آن یک کلیسای جدید ساخته شد که از قبلی بسیار عظیم تر و زیباتر بود. درباره کلیسای نوتردام باید این را بدانید که ساخت این کلیسا دقیقا در سال 1163 میلادی شروع شد و انتها ساخت آن 2 قرن بعد رقم خورد.

زمانی که در سال 1345 میلادی ساخت این کلیسا به اتمام رسید، برای مدت ها کلیسای نوتردام در پاریس را به عنوان عظیم ترین کلیسای اروپایی می شناختند. کلیسای نوتردام با این که تا مدت های بسیار زیادی بی همتا بود اما بدعت گزار ساخت کلیساهای بسیار زیادی همچون خود در پاریس و دیگر شهرهای جهان شد. با این که کلیساهای بسیاری در جهان و حتی همان شهر پاریس وجود دارند که از نوتردام بسیار عظیم تر هستند اما این کلیسا تنها نماینده برتر و واحد هنر سبک گوتیک در سراسر جهان است و از این رو اعتبارش بسیار زیاد است. در تزئین کلیسای نوتردام هارمونی بیرونی و دورنی این بنا به این صورت است که مهم ترین المان به کار برده در ان مجسمه های مختلف باشد. این مجسمه ها اعم از چوبی و سنگی هستند.

نوتردام در بخش کوچک اما بسیار تاریخی شهر پاریس قرار گرفته که تاریخ این شهر از همان جا نوشته شده. در این قسمت از شهر رومی ها شهری ساخته بوده اند که لوتتیا نام داشت و سالیان سال مردم لوتتیایی در آن در زیر سایه فرامانروایی پادشاهان فرانسوی زندگی می نموده اند.

اهمیت تاریخی کلیسای نوتردام در پاریس

  • این کلیسا گنجینه تاریخی و اصلی ترین نماد کشور فرانسه است.
  • نوتر دام در زبان فرانسه به معنای بانوی ما است.
  • در سال 1804 میلادی، امپراطور افسانه ای فرانسوی ها یعنی ناپلئون بناپارت در همین کلیسا تاج گذاری کرد.
  • در سال 1970 ژنرال دوگل در همین کلیسا تشییع شد.
  • این کلیسا بسیاری از نمادهای مذهبی مسیحیت مثل تاج خاردار را در خود نگهداری می نماید.

این کلیسای تاریخی که از آن بسیار صحبت کردیم، توسط لوئی ششم که پادشاه و فرمانروای وقت این کشور بود ساخته شد. البته اسقف اعظم وقت نیز در اتخاذ این تصمیم تاثیرگذار بوده است. اگر بخواهیم تا خیلی محبت آمیز این کلیسا را برای شما توصیف کنیم باید بگوییم که نوتردام از در و دیوارش تاریخ فرانسه و حتی افسانه های تاریخ داد می زند! بخش های مختلفی به نوتردام در طول سال ها افزوده شد. به طور مثال شبستان و بخش غربی کلیسا اجزایی بودند که بعدها به آن اضافه شدند که البته در خلوص سبک گوتیک این مجموعه تا حدی کاست. اکثرا کسانی که برای بازدید از این مجموعه می آیند، مات و مبهوت زیبایی آن می مانند.

تزئینات به کار رفته شده در نوتردام با استفاده از مجسمه های زیادی در آن خاص و دیدنی شده است. ستون هایی که به سقف می رسند و قوس دار می شوند یکی دیگر از عجایب این بنا است. یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم! اگر روزی روزگاری مسیرتان به پاریس افتاد، حتما از 21 شخصیت در گالری پادشاهان این موزه دیدن کنید. این 21 نفری که پیشنهاد بازدید از تندیس آن را به شما می دهیم در زمان انقلاب فرانسه سرهای خود را در راه آرمانشان از دست دادند. البته برای دیدن تندیس این سرها باید به موزه کلونی بروید زیرا در حال حاضر به این مکان منتقل شده اند. یکی دیگر از زیبایی های کلیسای نوتردام، پنجره های خورشیدی آن است. این پنجره ها همگی در ضلع شمالی نوتردام قرار گرفته اند. این پنجره ها که طرح خورشیدی دارند از قرن 13 میلادی در این کلیسا قرار داشته اند. این پنجره های خورشیدی چنان ابهتی به فضای کلیسا می دهند که مات و مبهوتشان می مانید. این کلیسا دارای خزانه ای مخصوص می باشد که مهم ترین و خاص ترین اشیا جهان امروزه در آن نگهداری می گردد. از جمله این وسایل باید به تاج خارداری که منتصب به حضرت مسیح است اشاره نماییم.

داستان گوژ پشت نوتردام و ارتباطش با کلیسای نوتردام

بیشتر شهرت کلیسای نوتردام می دانید برای چه چیزی است؟ یکی از معروف ترین نویسنده های فرانسوی به نام ویکتور هوگو کتاب معروفی نوشت و نام آن را گوژپشت نوتردام گذاشت. این کتاب که اشاره به واقعه ای اجتماعی در جامعه فرانسوی دارد، در سال 1831 میلادی نوشته شده است. این کتاب رمانتیک رابطه یکی از عظیمان شهر پاریس در پرونده یک دختر کولی را بیان می نماید. شخصیت گوپشت نوتردام که اول مامور کشتن این دختر است و بعد ناجی او می گردد، مهم ترین و تاثیرگذارترین بخش این کتاب است. محور اتفاقات این داستان در کلیسای نوتردام است و در کتاب به توصیف این کلیسا پرداخته شده است.

بعضی از اعداد و ارقام درباره کلیسای نوتردام در پاریس

  • در بالای درب اصلی کلیسای نوتردام در پاریس و در ارتفاع 20 متری، 28 مجسمه سنگی 3.5 متری نصب شده است که پادشاهانی را نشان می دهند که قبل از ظهور عیسی (ع) حکومت می نموده اند.
  • برج های کلیسای نوتردام هر کدام 69 متر بلندی دارند و برای رسیدن به بالای آن ها باید 380 پله را بالا رفت که البته این روزها آسانسور هم هم برای آن کار گذاشته اند.
  • ارتفاع مناره کلیسا، 96 متر می باشد.
  • بلندترین نقطه زیر سقف این کلیسا 43 متر از سطح زمین ارتفاع دارد.
  • طول و عرض بنای ساختمان کلیسای نوتردام در پاریس به ترتیب، 130 متر و 48 متر می باشند.
  • سقف این کلیسا بر روی 75 ستون بنا شده و ساختمان 113 پنجره دارد.
  • تمامی ناقوس های این کلیسا به مرور زمان در برج های این کلیسا نصب شده اند.
  • عظیم ترین این ناقوس ها، امانوئل نام دارد و در سال 1685 میلادی ساخته شده است. امانوئل 13 تن وزن دارد و تنها زبانه آن تقریباً 500 کیلو می باشد. این ناقوس فقط در موارد استثنائی و فقط چند بار در سال نواخته می گردد. به طور مثال؛ 11 نوامبر که سال روز انتها جنگ جهانی اول است، این ناقوس ها به صدا در می آیند. این ناقوس ها 3 بار در روز به صدا در می آیند و وزنشان بین 767 کیلو تا 1915 کیلو می باشد.
  • درون کلیسای نوتردام دو دستگاه ارگ هم موجود است که عظیم ترین آن ها 7374 لوله دارد.

ماجرای آتش سوزی در کلیسای نوتردام پاریس

در تاریخ 16 آپریل سال 2019 میلادی یعنی همین چندی پیش، خبر گدازه های آتش در کلیسای نوتردام پاریس صدر اخبار جهان را فرا گرفت. خبر این آتش سوزی بسیاری را در سراسر جهان ناراحت کرد و ضایعه ای عظیم را ایجاد نمود. صدماتی که به خاطر این آتش سوزی به این کلیسا وارد آمد نیز بسیار زیاد توصیف شده است. برای بازسازی این بنا، اقدامات لازم اجرا شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت تریپ ادوایزر مراجعه نمایید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: الی گشت
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 478

به "نگاهی به تاریخچه و سرگذشت غم انگیز کلیسای نوتردام در پاریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به تاریخچه و سرگذشت غم انگیز کلیسای نوتردام در پاریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید