نگاهی به گذشته و حال معروفترین شهر های دنیا

به گزارش هدا بلاگ، در این عکس ها، مکان هایی چون نیویورک و تورنتو به سختی قابل شناسایی اند و آبراه شهر شانگهای هم کاملا به شکل مدرن و شلوغ امروزی اش تغییر ظاهر داده است.

نگاهی به گذشته و حال معروفترین شهر های دنیا

این عکس ها که منبع آن مشاور املاک رِنت کافه (RENTCafe) است، به خوبی تغییراتی را که این شهرها در طی قرن اخیر به خود دیده اند، نمایان می نماید که از جمله آن ها می توان به نصب چرخ و فلک چشمِ لندن، برج مروارید خاور شانگهای و تندیس مسیحِ منجی در ریودوژانیرو اشاره نمود.

نیویورک

این تصاویر مبهوت کننده، گذشته و حال شهر نیویورک، ملقب به سیب بزرگ را نشان می دهد که از عقب و جلوی ساختمان اِمپایر اِستِیت (Empire State Building) گرفته شده است. عکس اول در سال 1932 گرفته شده و عکس بعدی مُبَین هجمه تغییرات اتفاق افتاده است. سازه های تصویر سیاه و سفید تقریبا نصف مقدار ساختمان هایی هستند که امروزه در جای آن ها استوارند؛ نمونه اش آسمان خراش 59 طبقه مِت لایف (Metlife) است که در خیابان پارک و در سال 1963 بنا شد.

ساختمان کرایسلِر (Chrysler) که طی سال های 1928 تا 1930 ساخته شد و پل اِد کُخ کویینزبرو (Ed Koch Queensboro Bridge) که در سال 1909 افتتاح شد، در هر دو تصویر هستند.

لندن

این عکس ها که از فراز برج ویکتوریای (Victoria Tower) لندن گرفته شدند، بیانگر تغییرات ناچیز معماری در محدوده نزدیک رودخانه و اطراف وِست مینستر (Westminster) است؛ منطقه ای که بیگ بِن و خانه های مجلس بریتانیا و کلیسای وست مینستر در آن واقع شده اند.

تنها فرق عمده بین دو عکس گرفته شده از لندن، چشم لندن (London Eye) است که به چرخ هزاره (Millennium Wheel) هم معروف است و در سال 2000 بازگشایی شد.

به غیر از چرخ و فلک چشم، آسمان خراش های یک و هشت و بیست و پنج کانادا اسکواِر (25 Canada Square) و یک چرچیل (One Churchill) در منطقه ی اسکله ی قناری (Canary Wharf) به وضوح در عکس تازهتر به چشم می آیند.

شانگهای

عکس قدیمی تر تنها 29 سال پیش گرفته شده و اکنون دیگر منظره ای غیر قابل شناسایی است.

تنها وجه اشتراک این دو تصویر بزرگترین شهر چین در خانه گمرک (Customs House) و رودخانه هوانگپو (Huangpu River) خلاصه می گردد.

افزایش هنگفت تعداد ساختمان های حال حاضر شهر، عمدتا به علت بالا رفتن سرسام آور جمعیت از 10 میلیون نفر به 16 میلیون در عرض 30 سال است.

از سال 1987 به این سو، شانگهای سه سازه بزرگ را در دل خود جای داده است: برج شانگهای 632 متری در سال 2015، برج تلویزیونی مروارید خاور در سال 1994 و مرکز اقتصاد جهانی شانگهای در سال 1997.

تورنتو

در دهه 1930 میلادی، ساختمان مجتمع تجاری (Commerce Court) بلندترین سازه منظره خط آسمان تورنتوی کانادا بود.

اما دیگر حتی این ساختمان از کرانه دریاچه اُنتاریو (Lake Ontario) هم قابل مشاهده نیست و هتل رویال پارک (Royal York Hotel) که اندکی پس از گرفته شدن این عکس بنا شد، جلوی آن را گرفته است.

از زمان گرفته شدن این تصویر سیاه و سفید کم کیفیت، شهر تورنتو ساخت و سازهایی اساسی را به خود دیده است که دایر شدن برج سی اِن (CN Tower) در سال 1976، تالار شهر تورنتو (Toronto City Hall) در سال 1965 و برج و هتل بین المللی ترامپ (Trump) در سال 2012 از جمله آن است.

سیدنی

این نمایی از پل بندرگاه سیدنی (Sydney Harbour Bridge) در سال 1930 است و عمدتا ساختمان ها و کارخانجات کوچکی در پیرامون آن قرار داشتند که به سختی از ارتفاع معبر پل بلندتر می شدند.

امروزه این شهر شلوغ که در سال 1788 تاسیس شده، مورد تاراج ساخت وساز قرار گرفته و آن پل تنها، هم اکنون در محاصره آسمان خراش ها و آپارتمان ها ست.

از دهه چهل میلادی به این سو، سیدنی، مرکز استان ولز جنوبی تازه، سازه های بزرگی را در خود جای داده که از آن جمله می توان به تاسیس خانه اوپرای سیدنی (Opera House) در سال 1973، آکواریوم سیدنی در سال 1988 و برج سیدنی در سال 1981 اشاره نمود.

ریو دو ژانیرو

این عکس، ثبت شده در سال 1926، یقینا به چشم یک فرد امروزی تصویری نامأنوس خواهد بود، به خصوص اینکه مجسمه مشهور مسیح منجی نیز نیمه تمام است.

این تندیس 38 متری که به صورت رسمی در سال 1931 و ده سال پس از شروع عملیات ساخت به سرانجام رسید، یکی از معدود تغییرات عمده این شهر برزیل است، البته صرف نظر از انبوه آسمان خراش هایی که در طی 90 سال اخیر سر به فلک کشیده اند.

از زمان گرفته شدن عکس قدیمی تر، کلیسای ریو در سال 1976، ورزشگاه ماراکانا (Maracanã Stadium) در سال 1950 و موزه هنرهای نو در سال 1948 بنا شده اند.

پاریس

تصویر قدیمی تر پاریس که در سال 1889 از روی برج ایفل (Eiffel Tower) گرفته شده، بیش از 120 سال قدمت دارد.

ولی علی رغم قدمتش، تقریبا همان صحنه ای است که یک گرد شگر در زمان کنونی از پاریس می بیند. در زمان عکسبردا ری، امثال موزه لوور (Louvre) و کلیسای نوتره دام (Notre Dame) و بنای طاق پیروزی (Arc de Triomphe) سال ها قبل تر در پاریس جا خوش نموده بودند.

از جمله بناهایی که پس از گرفته شدن این عکس تماشایی تاسیس شده اند، می توان کلیسای سَکره کُر (Sacré-Cœur) در سال 1914، هِرَم لوور در سال 1989 و طاق بزرگ (Grande Arche) در سال 1989 را نام برد.

مسکو

به نظر، وجود دار و درخت در کنار رودخانه ی نزدیک ارگ کرملین (the Kremlin) تفاوت اساسی دو عکس مربوط به سال 1917 و 2016 باشد.

در سالیان اخیر، این مرکز چند فرهنگی روسیه ساختمان هایی از قبیل برج شهر عطارد (Mercury City Tower)، ساخته شده در سال 2013، برج استان کینو (Ostankino) در سال 1961 و کاخ فتح (Triumph Palace) را که در سال 2006 افتتاح شده، به منحصه ظهور گذاشته است.

دیوار کرملین نیزکه دورتادور ارگ کرملین را گرفته، در سال 1156 ساخته و هنوز پا بر جا ست.

منبع: کجارو
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3392

به "نگاهی به گذشته و حال معروفترین شهر های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به گذشته و حال معروفترین شهر های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید