پرتاب ماهواره های 500کیلویی با ماهواره بر سریر

به گزارش هدا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مرتضی براری امروز در هجدهمین کنفرانس ملی انجمن هوا و فضا که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به قرارگیری ایران در میان 9 کشور صاحب چرخه کامل فضایی، اضافه نمود: علاوه بر آن ایران در رتبه اول منطقه و 11 دنیا در حوزه هوا و فضا واقع شده است و این موفقیت ها مرهون زحمات انجمن های علمی، دانشگاه ها، پژوهشگران و محققان این حوزه است.

پرتاب ماهواره های 500کیلویی با ماهواره بر سریر

وی با اشاره به نقش آفرینی فناوری های فضایی در حل چالش های کشور، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سال 66 اولین دانشکده هوا و فضا را ایجاد کرد و توانست نقش مهمی در تربیت نیروهای انسانی این حوزه داشته باشد.

براری، طراحی و ساخت ماهواره پیام یک را از دستاوردهای محققان این حوزه نام برد و یادآور شد: این ماهواره یک ماهواره عملیاتی و کاربردی است؛ در مرحله اول پرتاب این ماهواره موفقیت آمیز بود، ولی مرحله دوم پرتاب آن با استفاده از ماهواره بر تا مدار 500 کیلومتری حمل شد، ولی ماهواره بر نتوانست سرعت ماهواره را به سرعت مورد نظر برساند؛ از این رو این ماهواره نتوانست در مدار قرار گیرد.

رئیس سازمان فضایی ایران، طراحی و ساخت ماهواره ها با دقت یک متر را از برنامه های این سازمان در سال 1404 ذکر کرد و ادامه داد: ما این هدف را با دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز کردیم.

وی به جزئیات سند راهبردی هوا و فضا اشاره کرد و یادآور شد: در سرفصل توسعه زیرساخت های فضایی ما چهار گام را در نظر گرفتیم که گام اول آن دستیابی به مدار 250 کیلومتر بوده است.

براری با بیان این که ما این هدف را در 4 پرتاب ماهواره های رصد، نوید، فجر و امید محقق کردیم؛ اظهار کرد: در گام دوم دستیابی به ماهواره های با وزن 250 کیلوگرم و در مدار 500 کیلومتری دایروی بوده است. عمر مداری این ماهواره ها 5 سال در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر این که این اهداف قرار است تا سال 1400 برای ایران تثبیت شود، خاطر نشان کرد: علاوه بر آنها تلاش داریم تا تعداد پرتاب ها را در سال افزایش دهیم، به گونه ای که قرار است در سال آینده 4 پرتاب را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به گام سوم برنامه های فضایی کشور، یادآور شد: در این گام قرار است با ماهواره بر سریر فعالیت خود را آغاز کنیم که پژوهش و فناوری در آن انجام شده؛ این ماهواره بر قادر است ماهواره هایی با وزن 500 کیلوگرم را در مدار هزار کیلومتری و سنکرون با خورشید قرار دهند.

معاون وزیر ارتباطات، دستیابی به مدار ژئو با ماهواره بر سروش را گام چهارم برنامه های فضایی نام برد و ادامه داد: این امر در مجموعه های دفاعی آغاز شده است.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت کشور در زمینه توسعه شبکه های ناوبری، ادامه داد: در حال حاضر کشورهای آمریکا، چین، شوروی، اروپا، ژاپن و هند در حوزه های توسعه شبکه های ناوبری فعال شده اند؛ چرا که این حوزه دارای اقتصاد بزرگی است. به گونه ای که در سال 2014 اقتصاد مستقیم آن 190 میلیارد دلار و اقتصاد غیر مستقیم آن 1200 میلیارد دلار بوده است که این میزان در سال 2017، 299 میلیارد دلار اقتصاد مستقیم و 2200 میلیارد دلار اقتصاد غیر مستقیم آن بوده است.

به گفته وی، اقتصاد شبکه های ناوبری تا سال 2020 بالغ بر 437 میلیارد دلار است.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اهمیت ماهواره های کوچک در ایجاد ارتباطات ماهواره ای، گفت: در حال حاضر دنیا به سمت پرتاب ماهواره های کوچک حرکت کرده است؛ چرا که این نوع ماهواره ها قابلیت تولید انبوه را دارند و ما نیز تلاش داریم تا با مشارکت بخش خصوصی اقدام به ایجاد منظومه های ماهواره های مخابراتی و سنجشی کنیم و در این راستا بسترسازی های لازم را نیز انجام داده ایم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 218

به "پرتاب ماهواره های 500کیلویی با ماهواره بر سریر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرتاب ماهواره های 500کیلویی با ماهواره بر سریر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید