کشف دریاچه آب در مریخ، امکان وجود حیات در سیاره سرخ افزایش یافت!

به گزارش هدا بلاگ، کشف دریاچه آب در مریخ

سال ها است که این سوال در فکر انسان شکل گرفته که آیا آدم فضایی ها واقعی هستند؟ آیا به جز زمین حیات بر روی سیاره دیگری نیز دیده می گردد. در پی یافتن پاسخی برای این سوال کوشش های بسیاری شکل گرفت و انسان ها توانستند پایشان را از جو زمین فراتر بگذارند. بیشترین کاوش ها بر روی نزدیک ترین سیاره به ما یعنی سیاره مریخ انجام می گردد. این تحقیقات سال ها است که ادامه دارند و به تازگی پیروز به کشف دریاچه آب در مریخ شدند. گفته می گردد که این دریاچه تازه کشف شده در لایه زیرین یخ های قطب جنوب مریخ واقع شده و طول آن حدود 20 کیلومتر است. برای اطلاع از جزییات خبر با خبرنگاران همراه شوید.

کشف دریاچه آب در مریخ، امکان وجود حیات در سیاره سرخ افزایش یافت!

حیات در سیاره بهرام

همان طور که می دانید سال ها است پژوهش های متعددی بر روی همسایه زمین صورت می گیرد و ربات کنجکاور مریخ نورد ناسا (Curiosity) نیز بر روی آن در حال گشت زنی است. اگرچه پژوهش های قبلی وجود جریان متناوب از آب مایع را در زیر سطح مریخ احتمال داده بودند، اما این اولین بار است که نشانه ای از وجود دریاچه ای از آب مایع با این وسعت در این سیاره به دست می آید. ربات کنجکاو مریخ نورد پیروز شده بود که نشانه هایی مبنی بر احتمال وجود آب های پراکنده در سطح مریخ را کشف کند. اما شواهد مبنی بر آن نشان می داد که دریاچه مریخ کوچک است و بیشتر شبیه به گودالی آب است.

مدارگرد Mars Express که از سال 2003 به وسیله سازمان فضایی اروپا به مریخ ارسال شده و در مدار آن قرار گرفته است پیروز به بدست آوردن شواهدی شد که منجر به کشف دریاچه آب در مریخ شدند. دانشمندان اعلام کردند که مارس اکسپرس هنگام آنالیز قطب جنوبی مریخ منبی از آب زیرزمینی مایعی را کشف نموده است که در عمق 1.5 کیلومتری زیر سطح زمین قرار گرفته است. این دریاچه پهنایی نزدیک به 20 کیلومتر دارد.

احتمالا این پرسش در ذهنتان پیش می آید که چگونه یک مدار گرد توانسته از این فاصله پیروز به کشف دریاچه آب در مریخ گردد. در پاسخ می توان گفت اطلاعات فرستاده شده به وسیله رادارهای آن از تجمع آبی شباهت بسیاری با اطلاعاتی است که از زمین دریافت می گردد و همین امر به وضوح نشان دهنده دریاچه ای زیر یخ های مریخ است.

طی مصاحبه ای که روبرتو اوروسی دانشمند ایتالیایی انجام داد اعلام کرد که:

دانشمندان پس از دریافت این اطلاعات تمامی اطلاعات پیش رو را مورد آنالیز قرار گرفتن و به این نتیجه رسیدند که قوی ترین احتمالا وجود یک دریاچه آب در عمق 1.5 کیلومتری زیر سطح زمین است. در طول تاریخ دانشمندان کوشش های زیادی انجام دادند تا بتوانند منابع آب مایع را در سیاره مریخ کشف نمایند و به همین خاطر چندین مقاله نیز به چاپ رسید که نشان می داد وجود آب در سیاره زمین قطعی است.

از آن جایی که شرایط قطبی را با مریخ شبیه دانسته و قبلا دانشمندان توانسته اند نمونه هایی از باکتری ها را در منطقه ها قطبی زمین مانند جنوبگان و گرینلند کشف نمایند، پیش بینی می گردد با توجه به وجود آب در مریخ بتوان نشانه هایی از حیات حداقل در سطح باکتری ها را در این سیاره نیز کشف کرد.

اگرچه این خبر مورد تایید دانشمندان قرار گرفته است اما تنها به وسیله تحلیل های به دست آمده از اطلاعات رادار است و احتمالا مریخ نوردها به منطقه اعزام خواهند شد. در نظر داشته باشید که دمای سطح مریخ 62- درجه سانتی گراد است و ناسا در سال 2015 رودخانه های فصلی کوچکی را کشف نموده بود که روی سطح آن جریان داشتند.

ما مدت هاست که فهمیده ایم سطح مریخ نمی تواند میزبان حیات آن طور که ما می شناسیم باشد. به همین علت جست وجو برای حیات در مریخ به زیر سطح این سیاره رفته است.

درواقع بسترهای دریاچه های کشف شده پیش از این تنها نشاندهنده وجود آب در زمان های دور بود. با وجود این از آن موقع ها تا کنون اقلیم این سیاره به علت نازک بودن جو آن سردتر شده و بیشتر این آب ها زیر یخ محصور شده اند. اما آیا می توان به وجود حیات روی مریخ امیدوار بود؟

دکتر مانشی پتل انگلیسی چنین پاسخ می دهد که:

ما مدت هاست که فهمیده ایم سطح مریخ نمی تواند میزبان حیات آن طور که ما می شناسیم باشد. به همین علت جست وجو برای حیات در مریخ به زیر سطح این سیاره رفته است. چرا که در این منطقه ها اشعه های مضر آسیب کمتری می رسانند و فشار و دما نیز برای موجودات زنده مناسب تر است و مهم ترین عامل کشف آب زندگی بخش حیات می باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3465

به "کشف دریاچه آب در مریخ، امکان وجود حیات در سیاره سرخ افزایش یافت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دریاچه آب در مریخ، امکان وجود حیات در سیاره سرخ افزایش یافت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید