کلات نادری کجاست؟ شهر دژهای نفوذ ناپذیر

به گزارش هدا بلاگ، کلات نادری گنج خراسان رضوی است که برای رسیدن به آن باید از مشهد 145 کیلومتر از میان جاده ای کوهستانی عبور کنید تا به این روستای خوش آب وهوا برسید. وسعت و زیبایی این روستا به اندازه ایی است که تیمور لنگ بعد از 14 بار حمله پیاپی نتوانست آن را از بین ببرد. واژه کلات به معنای قلعه و برج است و این شهر نام خود را نادرشاه افشار گرفته است. کلات نادری روزی محل نگهداری گنج ها و جواهرات بسیاری بوده است. اکنون هم این روستای درخشان میزبان گنج های طبیعی و تاریخی فراوانی است که گردشگران زیادی را از سراسر ایران به سوی خود جذب می کند. در ادامه می خواهیم روستای درخشان و طلایی کلات نادری را به صورت گسترده تری برای شما توصیف کنیم تا بیشتر با جواهر خراسان رضوی آشنا شوید. با ما همراه باشید.

کلات نادری کجاست؟ شهر دژهای نفوذ ناپذیر

موقعیت جغرافیایی کلات نادری

کلات نادری، شهر دژ های نفوذ ناپذیر در شمال شرق ایران و خراسان رضوی قرار گرفته است. کلات نادری از شهر های ییلاقی ایران است که در فاصله کمی از مشهد و در بخش شمالی آن قرار گرفته است. شما می توانید با سفری 3 ساعته از مشهد، از طریق جاده کلات خود را به این شهر برسانید. اگر در جهت خود به این شهر شاهد چشم انداز ها طبیعی و زیبا بودید، مطمئن باشید که به این شهر نزدیک شده اید؛ زیرا کلات نادری جدا از جاذبه های تاریخی فوق العاده ایی که در دل خود پنهان کرده است، چشم انداز ها طبیعی زیبایی هم در جهت خود دارد که پیشنهاد می کنیم حتما به آبشار آبگرم کلات نادری بروید.

جواهر خراسان با داشتن تنها 36 هزار نفر جمعیت و زبان های دلنشین فارسی، کرمانجی، ترکی و خراسانی از مهم ترین شهر های این استان است و سبب توسعه و رونق صنعت گردشگری استان شده است.

بهترین زمان سفر به کلات نادری

قبل از بیان بهترین زمان سفر به کلات نادری، بگذارید اول از آب وهوای آن برای شما بگوییم. در فصل بهار این شهر آب وهوای مطلوبی دارد و میزبان باران های آسمانی بسیاری است. این باران ها تا ماه سوم بهار به دلیل قرارگرفتن این شهر در ارتفاعات 2هزارمتری از سطح دریا ادامه دارد. این زمان بهترین موقع برای کشاورزان و دامداران این شهر همیشه سرسبز است. در فصل تابستان دمای هوای کلات نادری به مراتب افزایش پیدا می کند و با پایان یافتن تابستان هوای این شهر سردتر می گردد و خبر از رسیدن فصل پاییز و بارش های پی درپی آن می دهد. زمستان های این شهر بسیار سرد است؛ از این رو پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید گرما و سرسبزی را در این شهر تجربه کنید، فصل های بهار و تابستان را برای سفر به این شهر زیبا انتخاب کنید. حال اگر می خواهید شهر کلات نادری را سفید پوش ببینید، فصل پاییز و زمستان تنها انتخاب شما خواهد بود.

جاذبه های تاریخی و گردشگری کلات نادری

عمارت خورشید

در اوایل دوره سلطنت نادرشاه افشار و در سال 1108 خورشیدی، کاخ خورشید به دستور این پادشاه بنا گشت. همین کاخ تا به امروز یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری روستای کلات نادری مشهد و خراسان رضوی شمرده می گردد. این عمارت سه طبقه ایی با معماری زیبایی اش، در دل باغی قرار گرفته است. با سقوط افشاریان و مرگ نادرشاه، عمارت خورشید تا مدت ها دست نخورده باقی ماند؛ اما در زمان قاجاریان در این عمارت تغییرات فراوانی به دلیل قابل سکونت کردن آن انجام شد. از طریق سالن اصلی می توان به طبقه اول که روی چهار ردیف پلکان هرمی قرار گرفته است راه پیدا کرد. تالار بزرگ و طلا پوش این عمارت را می توانید در طبقه دوم بیابید. مهم ترین بخش عمارت، طبقه سوم آن است که از 66 نیم ستون سنگی ساخته شده است. اگر روزی قصد سفر به کلات نادری را کردید، بازدید از عمارت خورشید را از قلم نیاندازید.

حمام نادری

حمام نادری در همسایگی مسجد کبود گنبد قرار گرفته است. گفته می گردد دلیل نزدیکی این حمام به مسجد کبود گنبد، طهارت و پاکیزه شدن نمازگزاران قبل از وارد شدن به مسجد است. در بخش شمالی این مسجد آب انبار حمام نادری قرار گرفته است که در تأمین آب حمام نقش داشته است. این حمام دارای سرحمام، سردخانه، گرم خانه و خزانه است که قدمت آن به دوران افشار بازمی گردد و نام آن از نادرشاه افشار نشئت می گیرد. حیف است که به کلات نادری سفر کنید و حمام نادری را از نزدیک مشاهده نکنید. اگه اینجور فکر نمی کنید، کافیست یک بار امتحان کنید تا به زیبایی این حمام پی ببرید.

بند نادری

بند نادری سدی بزرگ و با ابهت است که در 4 کیلومتری شرق کلات نادری مشهد قرار گرفته است. جنس این سد از آجر و ساروج است و تاج آن 95 متر ارتفاع و ضخامت آن به 20 تا 27 متر می رسد. این سد از طریق نادرشاه افشار که قدمت آن به زمان سلجوقیان باز می گردد، بازسازی شد. این سد روی رودی به نام ژرف رود ساخته شده بود، که اکنون دیگر اثری از آن باقی نمانده است. بند نادری را می توان از بهترین آثار دنیای معماری دانست که اگر از آن بازدید نکنید، ممکن حسرتش برای همیشه به دلتان بماند.

دربند ارغونشاه

دربند کلات یا همان دربند ارغوانشاه، تنگه ایی تاریخی و باشکوه در کلات نادری مشهد است. این دربند به اولین ورودی شهرستان کلات مشهور است و یکی از دو ورودی شهر کلات نادری به تعداد میرود. در نزدیکی این دژ استحکامات محکم و سختی برای نگهبانی سربازان ساخته شده است. از نکات قابل توجه این است که این دربند در زمان ایلخانان بنا شده است؛ اما در زمان نادرشاه به صورت کامل بازسازی شده است. بنابراین با سفر به کلات نادری خراسان غرق در زیبایی های تاریخی خواهید شد.

بازدید از کلات نادری نیازمند اطلاعاتی است که ما برای شما به کامل ترین شکل ممکن آماده کرده ایم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

چای قند پهلو: چای قند پهلو، یک مجله خانوادگی است برای همه سنین

منبع: همگردی
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3105

به "کلات نادری کجاست؟ شهر دژهای نفوذ ناپذیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلات نادری کجاست؟ شهر دژهای نفوذ ناپذیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید