گاف بزرگ در سریال جزیره !

به گزارش هدا بلاگ، خبرنگاران: سازنده سریال جزیره (سیروس مقدم) یکی از معروفترین سریال سازان کشور است و تهیه کننده (منوچهر محمدی) آن هم سابقه ای طولانی در سینمای ایران دارد!

گاف بزرگ در سریال جزیره !

در چند روز گذشته یک سکانس از سریال جزیره در میان شبکه های مجازی بسیار بحث برانگیز شد. سکانسی که در سریال جزیره معلوم است میترا حجار یک دیالوگ را از روی متن می خواند و همان را هم غلط می خواند و تصحیح دوباره آن را هم می بینیم. این صحنه در سریال جزیره چنان موقعیت گروتسک و تکان دهنده ای است که نمی دانیم باید به تماشا آن بخندیم یا گریه کنیم؟ به قولی مرزهای توهین به مخاطب یا به شعور مخاطب در سریال جزیره واقعا جابجا شده است.

جدای از بحث تکنیک بازیگری، بی روح بودن دیالوگ و ادا رباتیک آن یک نکته خیلی جالب توجه این است که چرا این گاف عجیب به نسخه نهایی پخش شده از سریال رسیده است؟ یعنی در تمام این سیستم عریض و طویل ساخت و پخش سریال جزیره یک نفر هم این اشتباه را ندیده است؟

ماجرا چیست؟

سازنده جزیره یکی از معروفترین سریال سازان کشور است: سیروس مقدم سازنده مجموعه های مرکز و بسیاری سریال های دیگر تلویزیون، تهیه نماینده آن هم منوچهر محمدی است که او هم سابقه ای طولانی در سینمای ایران دارد! پس با غیرحرفه ای ها یا تازه کارها روبرو نیستیم! اما چه اتفاقی افتاده است؟

اتفاقا مشکل همین جاست با کسانی روبرو هستیم که هیچ انگیزه ای برای فراوری یک اثر متفاوت و خوب ندارند. فقط آمده اند تا یک سریال دیگر بسازند و ...

در انتشار خبر این اتفاق ذکر شده بود گاف تدوینگر سریال جزیره، ولی واقعیت این است که این فراتر از گاف تدوینگر است، کیوان کثیریان (منتقد سینما) در صفحه اینستاگرامش به درستی نوشت:

من تا حالا درباره سریال های نمایش خانگی به چند علت تعیین اظهارنظر نکردم؛ این یکی ولی دیگر توهین آشکار به مخاطب و به هنر تصویر است. درباره کیفیت بسیار بسیار نازل فیلمنامه و کارگردانی و بازی نباید چیزی گفت. هیچ چیز. هیچ چیز.

حالا اینجا: بازیگر متن را حفظ ننموده. فیلمنامه رو روی میز جلوی روی ایشون گذاشتن. دیالوگ رو یادش میره، جاش میگه؛ خواهد خواست. زیرچشمی اما به طرز تابلویی به فیلمنامه نگاه می کنه. نفس عمیقی می کشه و دیالوگ توی فیلمنامه رو میگه. دوباره به فیلمنامه نگاه می کنه و بقیه ش رو میگه. پیش خودش گفته لابد توی تدوین درستش میکنن و از نمای ری اکشن بازیگر مقابل استفاده می کنن. چیزی به نام هنر بازیگری؟ اصول بازیگری؟ کشک.

کارگردان؟ کات نداده. نه به خاطر بازی شگفت انگیز بازیگر و نه حتی به خاطر فراموش کردن و تکرار دیالوگ. اصلا متوجه شده؟ یا گفته ولش کن مردم فکر می کنن جزو بازیه. تدوینگر؟ اصلا متوجه نشده. لابد اون آه باعث شده فکر کنه اینم جزو بازیه. پلتفرم؟ لابد ندیده. مگه باید ببینه؟ اصلا مگه مهمه؟

مخاطب؟ دیده، می بینه، می فهمه و رسوا می کنه

پلتفرم های گرامی. لااقل اگه پول کلان می دین، یه طوری زحمت بکشین کنترل کیفی کنین. نه برای احترام به مخاطب. اقلا برای اینکه فحش نخورین و تمسخر نشین. دوستان بازیگر و کارگردان مگه اینهمه پول نمی گیرین؟ چرا اینقدر بی کیفیت و از سر سیری کار می کنین؟ همون نیمچه آبروتون که ظاهرا براتون مهم نیست. فقط پول مهمه؟

واقعیت این است که همان افرادی که سالهای سال در تلویزیون کار نموده اند حالا به سوی پلتفرم ها روانه شده اند و فقط به لحاط محتوایی شاید کمی متفاوت تر از تلویزیون سریال می سازند. اتفاقا انگار بی انگیزه تر هم هستند چون دیگر با مخاطب چند ده میلیونی تلویزیون روبرو نیستند بلکه اینجا تعداد محدود به بینندگان یک پلتفرم است.

بساز، بفروش اصطلاحی است که در ادبیات محاوره بسیار باب است برای توصیف جنس بی کیفیت و اینجا کاملا خود را نشان می دهد.

هیچ گونه شرح یا معذرت خواهی هم در کار نیست نه از طرف سازندگان سریال و نه از طرف پلتفرم ارائه نماینده آن، بعد از این همه نارضایتی و اشاره به این اشکال بزرگ در قسمت ششم سریال جزیره و بعد از گذشت چند روز باز هیچ تصحیحی هم صورت نگرفت، بیشتر انگار یک دعوای داخلی هم در پشت این اتفاقات در جریان است که نمی خواهند این اشتباه را درست نمایند!

اینجاست که میشود گفت توهین به مخاطب است

جدای از همه این اتفاقات باید به پلتفرم ها یادآور شد که با تماشا چنین اتفاقاتی آرام آرام مخاطب از شما هم روی می گرداند، همان کاری که با تلویزیون کرد. اتفاقا در خصوص پلتفرم ها چون مخاطب باید اشتراک بخرد، طبیعتا بی رحم تر از تلویزیون برخورد خواهد نمود.

و در آخر، آیا اگر همین پول را به کارگردانی جوان می دادید تا سریال بسازد به نطرتان به این میزان مشکل داشت؟ بعید می دانم!

عصر ایران

این مطلب از گروه وب گردی است و فقط جنبه تفریح دارد

منبع: رکنا
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3376

به "گاف بزرگ در سریال جزیره !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاف بزرگ در سریال جزیره !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید