گزارش جدید مرکز پژوهش های مجلس درباره محیط زیست

به گزارش هدا بلاگ، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی خلأ قانونی ارزیابی اثرات زیست محیطی با تأکید بر ارزیابی اثرات تجمعی را بررسی کرد.

گزارش جدید مرکز پژوهش های مجلس درباره محیط زیست

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری خبرنگاران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان خلأ قانونی ارزیابی اثرات زیست محیطی با تأکید بر ارزیابی اثرات تجمعی آورده است: ارزیابی اثرات تجمعی ابزاری مهم در سنجش دستیابی به توسعه پایدار است که از ابتدای دهه 70 میلادی مورد توجه ویژه متخصصان جهان قرار گرفته است.

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در این شیوه ارزیابی آثار توسعه بر محیط زیست اعم از آثار مستقیم و غیر مستقیم به صورت تجمعی مورد بررسی قرار می گیرد. در این روش آثاری مورد بررسی قرار می گیرند که در نتیجه اضافه شدن یک فعالیت در ترکیب و تقابل با آثار دیگر فعالیت ها و پروژه های منطقه در گذشته، حال و آینده به وجود می آید.

در ارزیابی اثرات تجمعی، توجه ویژه ای به زمان، مکان و کنش های متقابل انواع اثرات در یک منطقه می شود، ازاین رو امکان ارزیابی تغییرات زیست محیطی تجمعی به طور دقیق فراهم می شود.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس بیان نمود: در یک منطقه مشخص و با اهمیت که محدوده قانونی آن توسط محیط زیست تعریف شده نیاز مبرم به تکامل و توسعه ارزیابی اثرات تجمعی احساس می شود. زیرا اجرای این روش می تواند ضمن رفع محدودیت ها و موانع موجود در اثربخشی پروژه های ارزیابی اثرات زیست محیطی، ابزار لازم را برای تصمیم گیرندگان در عالی ترین سطوح تصمیم گیری و سیاستگذاری مدیریت پایدار محیط زیست فراهم سازد.

با توجه به عدم توجه کافی و تازگی مفاهیم این نوع ارزیابی در کشور، دانش کافی در رابطه با شناخت اثرات تجمعی و اصول و مقررات روشن در خصوص چگونگی انجام آن تا به امروز به وجود نیامده است.

مرکز پژوهش های مجلس ضمن برشمردن موانع و محدودیت های توسعه و اجرای این نوع ارزیابی، راهکارهایی را به منظور تقویت مبانی علمی، حقوقی و اجرایی ارزیابی تجمعی پیشنهاد می کند.

4082/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 890

به "گزارش جدید مرکز پژوهش های مجلس درباره محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش جدید مرکز پژوهش های مجلس درباره محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید