گزارش، لیست بلند اختلافات ترکیه و اتحادیه اروپا؛ آیا تحریم در انتظار آنکارا است؟

به گزارش هدا بلاگ، اعمال یک تحریم مالی سنگین و جدی از سوی اتحادیه اروپا، می تواند در شرایط فعلی و در دورانی که شیوع کرونا، لطمات بزرگی به وجود آوده، دولت و مردم ترکیه را با مسائل بزرگتری روبرو کند.

گزارش، لیست بلند اختلافات ترکیه و اتحادیه اروپا؛ آیا تحریم در انتظار آنکارا است؟

با ما سفر کنید و با سفر اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در روزهای گذشته، برخی از مقامات اتحادیه اروپا در آستانه برگزای نشست وزرای امور خارجه این اتحادیه، از ترکیه انتقاد کردند و این موضوع در نشست روز دوشنبه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا نیز مورد آنالیز نهاده شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

حالا در میان دیپلمات های اروپایی در قبال سیاست های ترکیه، چند رویکرد تا حدودی متفاوت مشاهده می گردد. برخی از آنان خواهان آن هستند که ترکیه در سیاست های خود به ویژه در خصوص شرق مدیترانه، یونان و قبرس تجدید نظر کند، برخی دیگر حرف از احتمال تحریم به میان می آورند و برخی ها نیز به روشنی تهدید می نمایند و می گویند: گزینه تحریم مالی ترکیه بر روی میز است.

این در حالی است که همین حالا هم، اقتصاد ترکیه حال و روز خوشی ندارد و بخش قابل توجهی از مردم این کشور، برای تامین احتیاجهای اولیه، در تنگنا نهاده شده و از شرایط فعلی، گله مند هستند.

بنابراین اعمال یک تحریم مالی سنگین و جدی از سوی اتحادیه اروپا، می تواند در شرایط فعلی و در دورانی که شیوع کرونا، لطمات بزرگی به وجود آورده، دولت و مردم ترکیه را با مسائل بزرگتری روبرو کند.

مشکل اصلی در شرق مدیترانه است

تا دیروز، کشورهای اتحادیه اروپا و گزارشگران اتحادیه در خصوص ترکیه، مداوماً حرف از نقض حقوق بشر و حوزه های نقض دموکراسی و آزادی بیان به میان می آوردند، اما حالا، مساله تحرکات ترکیه در شرق دریای مدیترانه به یک دست انداز قابل توجه تبدیل شده و عملاً بر دیگر مسائل و اختلافات موجود، سایه انداخته است.

اختلاف نظر ترکیه و اتحادیه اروپا در خصوص شرق مدیترانه، یک موضوع ترکیبی و چند لایه است که ابعاد مختلف آن، از این قرار است:

1.اتحادیه اروپا معتقد است که شیوه اقدام ترکیه در اکتشاف و حفاری در سواحل قبرس، نه تنها به معنی نادیده دریافت حقوق کشور قبرس است، بلکه تحریک آمیز بوده و برای انجام این اقدامات، توافق و هماهنگی های لازم صورت نگرفته است. اما ترکیه معتقد است که صرفاً در حوزه فلات قاره خود کار نموده و برای برداشت منابع این حوزه، احتیاج به اجازه دیگران ندارد.

2.اتحادیه اروپا بر این باور است که ترکیه در برابر یونان، دست به قدرت نمایی زده و از بسیاری جهات، حقوق یونان را نادیده می گیرد. اما ترکیه بر این باور است که ادعاهای یونان، هم در خصوص جزایر و هم در خصوص مسائل مرتبط با نفت و گاز مدیترانه و چند و چون توافق با لیبی، فاقد منطق و سندیت تاریخی است و مجموع این اعتراضات، صرفاً عبارت از ادعاهای بی پایه و بی اساس است.

3.اتحادیه اروپا، معتقد است که باید مذاکرات بر سر قبرس ادامه پیدا کند و در این کشور اروپایی، ساختار فدرالی شکل بگیرد و ترک ها و رومیان در کنار هم، زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند. اما ترکیه بر این باور است که بهترین راه حل، قائل شدن به ساختار دو دولتی و به رسمیت شناختن دولتی به نام جمهوری ترک قبرس شمالی است.

4.اتحادیه اروپا، تحرکات نیروی دریایی ترکیه در شرق مدیترانه و به ویژه در سواحل لیبی و مداخله ترکیه در لیبی و امضای توافق دریایی با لیبی را موجب نگرانی می داند. اما مقامات آنکارا اعلام نموده اند که توافق دریایی با لیبی، مغایرتی با حقوق بین الملل ندارد و به حمایت از دولت وفاق ملی لیبی ادامه خواهند داد و در عین حال آمادگی این را دارند که در کنفرانسی با موضوع منابع انرژی شرق مدیترانه، حضور داشته باشند و با همه مذاکره نمایند.

البته لیست اختلافات ترکیه و اتحادیه اروپا، از این بلندتر است و حتی در ماجرای انتخابات ونزوئلا نیز، ترکیه و اتحادیه، در دو جبهه ضد هم ایستادند.

ترکیه، ایران، برزیل، آرژانتین و اکوادور در انتخابات پارلمانی ونزوئلا بر فرایند انتخابات نظارت کردند و اردوغان به طور تمام قد از مادورو حمایت نموده اما ژوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، صحت و مشروعیت انتخابات ونزوئلا را به چالش کشیده و آن را به رسمیت نشناخته است.

ترکیه به فعالیت خود ادامه می دهد

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در خصوص تنش با یونان و تداوم عملیات اکتشاف نفت و گاز در شرق مدیترانه گفته است: ما به دنبال این نیستیم که ثابت کنیم در شرق مدیترانه و لیبی بسیار قدرتمند هستیم و چیزی می خواهیم. همه کوشش ترکیه برای این است که منابع و ثروت های شرق مدیترانه به صورت عادلانه بین طرف ها تقسیم و صلح، ثبات و رفاه در منطقه برقرار گردد. ما پیش از سال 2011 با جمهوری ترک قبرس شمالی توافق نامه امضا کردیم. بر اساس مجوزی که جمهوری ترک قبرس شمالی به ما داده بود در سال 2018 با کشتی های خود فعالیت حفاری را شروع کردیم و در این نقطه بود که تنش ها شروع شد. اما این تنش ها به دلیل زیاده خواهی یونان است. خواسته های یونان در این فلات قاره خلاف قوانین بین المللی است. یونان برای جزیره کوچک مئیس، 40 هزار کیلومتر فلات قاره می خواهد. این خواسته، غیرقانونی است. ما خواهان حل این مسئله به وسیله مذاکره و دیپلماسی هستیم.

سخنان چاووش اوغلو نشان دهنده این است که ترکیه قصد ندارد به فعالیت در حوزه بهره برداری از منابع انرژی شرق مدیترانه، انتها دهد. اما مشکل اینجاست که طرف مقابل، یعنی کشورهای اروپایی دست کم تا حالا تمایلی به مذاکره و برگزاری کنفرانس، نشان نداده اند و مشکل دیگر این است که اقتصاد ترکیه نیز تاب و توان تحمل تحریم و شوک های جدی را ندارد.

چه کسی حرف آخر را می زند؟

هنوز به طور کامل تعیین نیست که آینده روابط ترکیه و اتحادیه اروپا چه خواهد شد. در همین حال، احتمال اعمال تحریم مالی سنگین و همه جانبه، اندکی بعید به نظر می رسد و ترکیه همچنان کوشش می نماید تا با جلب نظر چند متحد اروپایی همچون ایتالیا، مالت، مجارستان و لهستان، خود را از مهلکه برهاند. در این راستا، نقاط مهمی وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از:

1.تا چند روز دیگر، شاهد برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا خواهیم بود و همه چیز به آن نشست بستگی دارد.

2.کسب نظر از تیم بایدن و رویکرد دولت جدید آمریکا در خصوص ترکیه، برای اتحادیه اروپا، موضوع بی اهمیتی نیست.

3.مساله آوارگان و حضور نزدیک به 5 میلیون آواره پناهجو در خاک ترکیه، موضوعی نیست که سران اروپا بتوانند به کلی، اهمیت آن را نادیده بگیرند.

4.در شرایطی که نه تحریم ترکیه به طور کامل ممکن است و نه اتحادیه اروپا می تواند به تمامی چشمان خود را بر تحرکات ترکیه در شرق مدیترانه و اقدامات تحریک نماینده فرانسه، یونان و قبرس ببندد، اندیشیدن به یک راه حل موقتی میانه روانه و یک رویکرد تنبیه آمیز که شبیه به تحریم به نظر آید و اما در واقع و در بطن خود، تحریم به شمار نیاید، دور از ذهن نیست.

،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2111

به "گزارش، لیست بلند اختلافات ترکیه و اتحادیه اروپا؛ آیا تحریم در انتظار آنکارا است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، لیست بلند اختلافات ترکیه و اتحادیه اروپا؛ آیا تحریم در انتظار آنکارا است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید