18 مدل طرز تهیه انواع ترشی میوه تابستانی، پاییزی و زمستانی

به گزارش هدا بلاگ، با انواع میوه چه ترشی هایی درست کنیم؟ درست کردن انواع ترشی میوه پاییز و زمستانی و تابستانی با میوه های مختلف از زمان های دور مرسوم بوده است. درواقع درست کردن ترشی با میوه یکی از مجذوب کننده ترین و خوش طعم ترین انواع ترشی است که برای تهیه آن می توانید از میوه های مختلف بهره ببرید. اگر دوست دارید روش تهیه ترشی با انواع میوه ها را یاد بگیرید و ترشی هایی متفاوت با میوه های فصل درست کنید، بهتر است در این مقاله از در با ما همراه باشید.

18 مدل طرز تهیه انواع ترشی میوه تابستانی، پاییزی و زمستانی

طرز تهیه انواع ترشی میوه جات تابستانی، پاییزی و زمستانی

یکی از ساده ترین روش های طرز تهیه انواع ترشی میوه خانگی استفاده از میوه های متنوع فصل است. شما می توانید با استفاده از انواع میوه های ترش و شیرین، ترشی های متنوع و خوشمزه ای در خانه درست کنید. معمولا در طرز تهیه انواع ترشی میوه می توانید از ادویه های متنوع بهره ببرید و یا اجازه دهید عطر و بوی میوه در ترشی بپیچد و این ترشی را بدون هیچ ادویه اضافه ای آماده کنید.

یکی از محبوب ترین انواع ترشی میوه، ترشی میوه مخلوط است. در طرز تهیه ترشی میوه مخلوط معمولا از ترکیب انواع میوه های خرد شده یا میوه های میکس شده استفاده می گردد. برای تهیه ترشی لیته میوه بهتر است از مقداری ادویه و طعم دهنده نیز بهره ببرید.

در طرز تهیه ترشی با میوه جات در فصول مختلف معمولا علاوه بر میوه دلخواه از سبزیجات خشک شده، انواع سرکه، ادویه جات مختلف مثل زردچوبه، نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز استفاده می گردد. بعضی نیز به ترشی میوه مقداری ادویه ترشی اضافه می نمایند.

در صورت تمایل می توانید انواع ، ادویه جات مختلف مثل ، ، ، ، ، ، ، ، ، و بعلاوه به صورت آماده را به روش های و اینترنتی از فروشگاه های همیشه تخفیف تهیه کنید.

در این مقاله می توانید طرز تهیه انواع ترشی میوه از جمله ترشی لیته میوه، ترشی میوه مخلوط، ترشی میوه با میوه های تابستانی، ترشی با میوه جات زمستانی، ترشی به میوه های پاییزی و … را مطالعه کنید.

1- ترشی لیته میوه

در فهرست طرز تهیه انواع ترشی میوه، ترشی لیته میوه یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین گزینه هاست است که می توانید آن را هم با میوه های تابستانی و هم با میوه جات پاییزی و زمستانی آماده کنید. روش تهیه ترشی لیته با میوه های مختلف بسیار ساده است. شما برای تهیه این ترشی لیته می توانید از میوه ها و سبزیجات مختلف یا از ترکیب هر دو با هم بهره ببرید.

برای تهیه ترشی لیته میوه، ابتدا تمام میوه ها را به خوبی بشویید و خشک کنید یا اجازه دهید خودشان خشک شوند و آب اضافی شان را از دست بدهند. سپس پوست میوه ها را بگیرید و آن ها را به قطعات کوچک تر خرد کنید. سرکه را به همراه میوه های خرد شده در مخلوط کن یا غذاساز بریزید و چند دقیقه به هم بزنید.

مواد داخل مخلوط کن را تا جایی بزنید که همه مواد با هم به صورت یکدست، خرد یا پوره شوند. سپس میوه ها را در یک کاسه یا ظرف دیگر بریزید و بقیه مواد از جمله سبزی ترشی، گلپر، ادویه و نمک مخلوط کنید. سیرها را می توانید بعد از پوست گرفتن یا با میوه ها پوره کنید و یا به صورت درسته به مواد لیته میوه اضافه کنید. پوره میوه و ادویه ها را با هم ترکیب کنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

برای خواندن مراحل و جزییات طرز تهیه ترشی لیته میوه به چند روش مختلف می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

2- ترشی انار

یکی دیگر از خاص ترین و خوش رنگ و لعاب دارترین انواع ترشی خانگی در فهرست طرز تهیه انواع ترشی میوه، ترشی انار است. برای تهیه این ترشی معمولا از روش های متفاوتی استفاده می گردد. مثلا ترکیب ترشی انار با لبو یکی از خوشمزه ترین انواع ترشی با میوه است که پیشنهاد می گردد حتما امتحان کنید. در بعضی رسپی ها به ترشی انار مقداری رب انار خانگی نیز اضافه می نمایند و همین موضوع موجب می گردد تا بافت و مزه ترشی بسیار خاص و لذیذ گردد.

برای تهیه ترشی انار با سرکه باید در یک قابلمه آب انار را با سرکه ترکیب کنید و روی حرارت میانه قرار دهید. حدود 30 دقیقه صبر کنید تا آب انار و سرکه با هم بجوشند.

بعد از نیم ساعت که سرکه و آب انار جوشیدند، می توانید دانه های انار را همراه با نمک به قابلمه اضافه کنید. در صورتی که دوست دارید ترشی انار شما طعم ملس و شیرین تری داشته باشید، در این مرحله می توانید مقداری شکر بنا به سلیقه خود نیز به مواد ترشی انار اضافه کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ترشی انار به چند روش مختلف می توانید روی لینک مطلب کلیک کنید.

3- ترشی کیوی

یکی دیگر از انواع ترشی میوه خانگی، ترشی کیوی است که درست کردن آن بسیار ساده است و در مدت زمانی کوتاه آماده می گردد. برای تهیه ترشی کیوی می توانید کیوی ها را به هر شکلی که دوست دارید خرد کنید و یا از کیوی درسته در ترشی بهره ببرید.

از آنجایی که کیوی بافت نرمی دارد، معمولا 4 تا 5 روز بعد از اینکه ترشی را درست کردید، آماده می گردد. ترکیب ترشی کیوی با سایر میوه ها نیز ایده فوق العاده ای است که موجب مجذوب کننده تر شدن طعم ترشی شما می گردد.

برای تهیه ترشی کیوی خانگی ساده و فوری، ابتدا میوه کیوی را شسته و آن را به صورت ورق ورق برش بزنید. شما می توانید در روش آماده کردن ترشی کیوی به جای ورق کردن و درست کردن ترشی کیوی حلقه ای آن ها را درسته در سرکه بیندازید.

سپس پودر تخم گشنیز، سیاه دانه، نمک و فلفل و پوست سبز یا زرد رنگ لیموترش رنده شده را بر روی کیوی ها بپاشید. حالا سرکه را هم به مواد داخل شیشه اضافه کنید و محتویات شیشه را خوب هم بزنید تا میوه کیوی با مواد به خوبی ترکیب شوند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ترشی کیوی به چند روش مختلف به صورت لیته و حلقه ای می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

4- ترشی زالزالک

وقتی صحبت از طرز تهیه انواع ترشی میوه به میان می آید، بی تردید ترشی زالزالک یکی از متفاوت ترین انواع ترشی با میوه جات پاییزی است که به خاطر مزه ترش و شیرینی که دارد بسیار محبوب است.

ترشی زالزالک که در فهرست خاص ترین انواع ترشی میوه واقع شده است، برای بدن هم بسیار مفید است و اتفاقا در مدت زمانی کوتاه آماده می گردد. می توانید ترشی زالزالک در کنار انواع غذا میل کنید یا آن را برای تزیین انواع خوراک و دورچین غذا بهره ببرید.

یکی از نکات مهمی که باید در خصوص طرز تهیه ترشی زالزالک به صورت درسته بدانید این است که برای تهیه این ترشی معمولا از هیچ ادویه خاصی استفاده نمی گردد. برای درست کردن ترشی لیته زالزالک می توانید از مقداری سیر، شکر، فلفل سیاه و نمک بهره ببرید.

برای تهیه ترشی زالزالک باید زالزالک ها به خوبی بشویید. برای این کار باید آن ها را در ظرف آب سرد بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. حدود 10 دقیقه صبر کنید و بعد زالزالک ها را چند دور آبکشی کنید تا کاملا تمیز شوند.

بعد از این که زالزالک ها را شستید، یک پارچه پهن کنید و آن ها را روی پارچه بریزید تا آب اضافه آن ها گرفته گردد. در این مرحله زالزالک ها باید کاملا خشک شوند. خیس بودن زالزالک ممکن است موجب کاهش ماندگاری و کپک زدن زودهنگام ترشی گردد.

بعد از این که زالزالک ها خشک شدند، باید آن ها را با یاری چاقو نصف کنید و هسته زالزالک ها را جدا کنید. سپس گوشت زالزالک را همراه با آب و سرکه در یک قابلمه بریزید و بجوشانید. اجازه دهید زالزالک ها برای 10 تا 15 دقیقه بجوشند و نرم شوند.

در ادامه، شکر را به زالزالک ها اضافه کنید و مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس شعله گاز را خاموش کنید. در این مرحله می توانید سیر خرد شده یا رنده شده را به ترشی اضافه کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ترشی زالزالک به چند روش مختلف به صورت ساده و لیته می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

5- ترشی ازگیل (ترشی کونوس)

ازگیل که گیلانی ها به آن کونوس و مازندرانی ها به آن کندس می گویند، یک میوه خاص و مفید است که می توانید از آن برای تهیه ترشی ازگیل بهره ببرید. معمولا برای مزه دار شدن ترشی ازگیل از تمر هندی استفاده می گردد، اما شما می توانید این ترشی را تنها با ترکیب آب و سرکه نیز تهیه کنید. این ترشی بیشتر در شمال کشور تهیه می گردد مزه بسیار متفاوتی با سایر ترشی ها دارد.

برای تهیه ترشی ازگیل باید ازگیل های تازه و باکیفیت را انتخاب کنید. سپس آن ها را با آب فراوان به خوبی بشویید و داخل یک دستمال قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

بعد از شستن ازگیل ها و خشک کردن آن ها، باید مقداری سرکه داخل قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. در این فاصله هسته های تمر هندی را با دقت جدا کنید. سپس تمر هندی را به سرکه در حال جوش اضافه کنید و خوب هم بزنید تا تمر هندی داخل سرکه حل گردد.

بعد از اینکه تمر هندی و سرکه خوب با هم ترکیب شدند و کمی جوشیدند، باید شعله گاز را خاموش کنید. سپس اجازه دهید این ترکیب کمی خنک گردد و بعد آن را از صافی رد کنید. این کار موجب می گردد تا تکه های سفت و پوست تمر هندی از آن جدا گردد.

حالا، ترکیب سرکه و تمر هندی را دوباره داخل قابلمه بریزید. سپس ازگیل ها را اضافه کنید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و اجازه دهید این ترکیب برای چند دقیقه بجوشد و به غلظت مناسب برسد.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ترشی ازگیل به چند روش مختلف و بعلاوه آموزش طرز تهیه شور ازگیل می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

6- ترشی آلبالو

حالا که درباره طرز تهیه انواع ترشی میوه حرف می زنیم، ضروری است از ترشی آلبالو هم یاد کنیم که یکی از پرفروش ترین ترشی های میوه بازاری است. برای تهیه ترشی آلبالو در خانه که جزو بسیار پرفروش هم محسوب می گردد، معمولا از سرکه یا رب انار برای طعم دادن به ترشی استفاده می نمایند.

معمولا ترشی آلبالو یک هفته پس از آماده شدن، قابل مصرف است. پیشنهاد می گردد در ترشی آلبالو حتما از مقداری شکر نیز بهره ببرید تا طعم ترشی شما ملس گردد. ترشی آلبالو را هم با رب انار و هم با سرکه می توانید درست کنید.

برای تهیه ترشی آلبالو با آب انار، ابتدا باید آلبالوها را بشویید. در آبکش بریزید و اجازه بدهید کاملا خشک شوند و آب شان گرفته گردد. حالا، در یک ظرف میانه روغن زیتون را بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس پیاز، زنجبیل و سیر را به آن اضافه نموده و برای 5 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا نرم گردد.

می توانید پیازها را خلالی خرد کنید و سیر را هم له کنید. دارچین را به مواد اضافه کنید و به مدت 20 ثانیه آن ها را تفت دهید. در ادامه، آلبالوها را اضافه نموده و آب انار و شکر را داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا به جوش آید.

برای مطالعه آموزش ادامه مراحل طرز تهیه ترشی آلبالو به چند روش مختلف با سرکه و رب انار می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

7- ترشی گیلاس

ترشی گیلاس یکی از مفیدترین و محبوب ترین انواع ترشی میوه و یک چاشنی عالی در کنار غذاهای مختلف نونی و برنجی است. ترشی گیلاس برای آماده شدن به حدود 15 تا 20 روز زمان احتیاج دارد. ترکیب این ترشی با فلفل سبز نیز بسیار لذیذ می گردد. ترشی گیلاس را به چند روش می توانید درست کنید.

برای تهیه ترشی گیلاس ساده، ابتدا باید گیلاس های تازه را بشویید و چوب و شاخه آن ها را جدا کنید. گیلاس ها را آبکش کنید و بعد از اینکه آب اضافی شان خشک شد، آن ها را روی یک پارچه نخی تمیز بریزید تا هیچ گونه آبی روی گیلاس ها نماند. احتیاجی نیست که هسته گیلاس ها را بیرون بیاورید.

سپس یک بطری شیشه ای خشک و تمیز را بردارید و گیلاس ها را در آن بریزید. حتما بطری باید استریل و بدون هر گونه آلودگی باشد. یک لایه گیلاس و یک لایه رزماری و ترخون در بطری بچینید. دوباره این لایه ها را تکرار کنید تا موادتان تمام گردد.

در آخر، روی گیلاس ها مقداری فلفل سیاه بپاشید. آب و شکر را هم در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید و دانه های شکر حل شوند. صبر کنید تا ترکیب آب و شکر کمی قوام پیدا نمایند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ترشی گیلاس به چند روش مختلف می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

8- ترشی آلو

یکی دیگر از خوش عطرترین ترشی ها در فهرست طرز تهیه انواع ترشی میوه، ترشی آلو است. طرز تهیه ترشی آلو قرمز با طرز تهیه ترشی آلو سبز و آلو جنگلی کمی فرق دارد و از همین رو آشنایی با فوت و فن های طرز تهیه ترشی با انواع آلو به شما یاری می نماید تا یک ترشی بی نظیر و بدون نقص آماده کنید. برای درست کردن ترشی آلو هم می توانید از آلوی درسته و هم آلوی خرد شده بهره ببرید.

برای درست کردن ترشی آلو قرمز باید ابتدا آلوها را بشویید. سپس آن ها را به هر مقدار ای که دوست دارید خرد یا از وسط نصف کنید و هسته آلوها را جدا کنید. خشک کردن آلوها در این روش لازم نیست چون قرار است آلوها را در سرکه بجوشانیم.

سپس، در یک قابلمه کوچک یا یک ماهیتابه سرکه، شکر، فلفل دلمه ای، میخک، زنجبیل و دارچین را بریزید و روی حرارت میانه گاز قرار دهید تا این ترکیب به جوش بیاید. بعد از این که مواد ترشی به جوش آمد، می توانید آلوهای خرد شده را اضافه کنید. اجازه دهید آلوها برای چند دقیقه در سرکه بجوشند تا نرم شوند. می توانید نرم شدن آلوها را با خلال دندان تست کنید.

حالا، آلوهای نرم شده را از داخل مواد ترشی بردارید و در شیشه های استریل شده بریزید. بعد از خارج کردن آلوها از ترکیب سرکه و شکر و ادویه ها، باید مواد را دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید تا برای 5 دقیقه بجوشند. غلظت سرکه و شکر باید درست مثل شهد مربا غلیظ گردد.

برای خواندن ادامه طرز تهیه ترشی آلو به چند روش مختلف می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

9- ترشی گوجه سبز

ترشی گوجه سبز یکی از محبوب ترین ترشی های تابستانی است که برای تهیه آن بهتر است از مقداری ادویه ترشی، سبزی معطر و سیر نیز بهره ببرید تا عطر و طعم ترشی بهتر گردد. پیشنهاد می گردد این ترشی را کمی تند و تیز درست کنید تا خوشمزه تر گردد. اگر دوست دارید طعم ترشی گوجه سبز شما ملس باشد، می توانید چند قاشق شکر هم به آن اضافه کنید.

برای تهیه ترشی گوجه سبز، ابتدا باید گوجه سبزها را بشویید و کاملا خشک کنید. آب گوجه سبز برای ترشی باید کاملا خشک گردد تا ترشی کپک نزند. ظرف ترشی هم باید کاملا خشک و بدون رطوبت و بدون هر گونه بو باشد. بهتر است این ترشی را لایه لایه درست کنید، یعنی مواد را لایه لایه در دبه بریزید تا تمام مواد طعم بگیرند و به طور یکسان به ادویه جات آغشته شوند.

حالا، مقداری از گوجه سبزها را در دبه ترشی بریزید و کمی غوره، 1 شاخه ترخون، 2 حبه سیر، مقداری پودر موسیر و مقداری هم ادویه ترشی و یک عدد فلفل قرمز را هم روی آن بریزید. به همین ترتیب گوجه سبزها و غوره و ادویه و ترخون و فلفل و سیر را در دبه بچینید تا همه مواد تمام شوند. لایه آخر ترشی باید سیر، ترخون و فلفل و ادویه جات باشند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ترشی گوجه سبز مجلسی به روش بازاری می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

10- ترشی هلو

ترشی هلو به خاطر طعم ملس و بافت نرمی که دارد، بسیار خوشمزه است. برای تهیه این ترشی هم می توانید از هلوی بدون پوست و هم هلوی با پوست بهره ببرید. اضافه کردن مقداری چوب دارچین، شکر و سیاه دانه هم طعم بی نظیری به ترشی هلو می بخشد.

در طرز تهیه ترشی هلو با تمر هندی، ابتدا باید سرکه و تمر هندی را در یک کاسه بریزید تا تمر هندی در سرکه حل گردد. 12 ساعت صبر کنید تا هسته ها و پوسته، جدا و با سرکه حل شوند. سپس مخلوط را از یک صافی رد کنید تا هسته ها و پوسته های درشت از مخلوط جدا گردد.

مخلوطی را که از صافی عبور دادید، روی حرارت قرار دهید. شکر را به آن اضافه کنید و اجازه دهید دانه های شکر حل و محلول کمی غلظت پیدا کند. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید ترشی سرد گردد. در این فاصله که مخلوط سرکه و تمر هندی در حال خنک شدن است، هلوها را بشویید و خرد کنید. سپس، آن ها را در مکان مناسبی بگذارید تا کاملا خشک شوند و در نهایت ترشی کپک نزند.

برای خواندن ادامه مراحل درست کردن ترشی هلو می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

11- ترشی زغال اخته

اگر عاشق طعم ترشی های خاص و منحصر به فرد هستید، بهتر است ترشی زغال اخته را امتحان کنید. برای تهیه ترشی زغال اخته معمولا از زغال اخته های سفت و نارس استفاده می گردد. معمولا این ترشی بعد از 10 روز آماده می گردد و درست کردن آن بسیار ساده است.

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی زغال اخته، ساقه و برگ زغال اخته ها را جدا و تمیز کنید. سپس آن ها را کاملا بشویید و روی یک پارچه نخی تمیز بریزید تا کاملا آب خود را از دست بدهند و خشک شوند.

بطری های شیشه ای خشک، تمیز و کوچک را انتخاب کنید. مقداری از زغال اخته را در آن ها بریزید و لا به لای زغال اخته ها مقداری نمک بپاشید. همه زغال اخته ها را در بطری شیشه ای بریزید و نمک را به آن ها اضافه کنید. روی زغال اخته ها هم مقداری تخم گشنیز و گلپر بپاشید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ترشی زغال اخته به چند روش مختلف و فوت و فن های خوشمزه شدن آن می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

12- ترشی چغاله بادام

اگر از امتحان کردن ترشی های تازه لذت می برید، ترشی چغاله بادام یکی از برترین انواع ترشی میوه برای تجربه یک طعم تازه از ترشی است. برای خوشمزه تر شدن این ترشی میوه بهاری بهتر است از مقداری فلفل هالوپینو و سبزی معطر خشک بهره ببرید. معمولا چغاله بادام هایی که مقدار کوچکی دارند، برای تهیه ترشی انداختن مناسب تر هستند.

در طرز تهیه ترشی چغاله بادام هم می توانید از چغاله خرد شده و هم چاقاله به صورت درسته بهره ببرید. برای تهیه ترشی چغاله بادام، بعد از اینکه چغاله ها را تمیز نموده و شاخ و برگ آن ها را جدا کردید، آن ها را در مقداری آب نمک بخیسانید. پرزهای چاغاله ها را تا حد ممکن بگیرید. رنگ سبز اصلی چاغاله بادام باعث زیبایی بیشتر ترشی خواهد شد.

بعد از شستن چغاله ها را آبکش کنید و روی دستمال بریزید و کاملا خشک کنید. سعی کنید طوری چاقاله ها را خشک کنید که اصلا آب و رطوبتی در آن ها باقی نماند. بهتر است به مدت یک شب تا صبح چغاله ها روی در دمای محیط بگذارید تا از خشک شدن آن ها اطمینان حاصل کنید و ترشی کپک نزند.

آب، سرکه و نمک را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. مقدار نمک نباید به حدی باشد که طعم این ترکیب زننده باشد. اجازه دهید مواد داخل قابلمه جوش بیایند. زردچوبه را در همین مرحله و وقتی در حال جوشیدن است، اضافه کنید تا در آخر ته نشین نگردد.

اگر چغاله ها درشت و سفت هستند و نمی خواهید آن ها را خرد کنید، بهتر است چاقاله ها را کمی بجوشانید. در حدی که یک جوش بخورد. زیادی چغاله ها را نجوشانید تا خیلی هم نرم نشوند.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ترشی چغاله بادام به چند روش مختلف می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

13- ترشی انبه

اگر طعم ترشی انبه را چشیده باشید، می دانید که این ترشی یکی از خوشمزه ترین و گرانقیمت ترین انواع ترشی میوه با اصالت جنوبی است که مزه شگفت انگیز آن با هیچ ترشی دیگری قابل مقایسه نیست. برای تهیه این ترشی جنوبی باید از ترکیب ادویه های مختلف و بعلاوه روغن زیتون و فلفل تند بهره ببرید.

معمولا جنوبی ها ترشی انبه را کمی تند درست می نمایند. بعضی نیز برای تهیه این ترشی از تمر هندی و رب انار استفاده می نمایند. برای تهیه ترشی انبه هم می توانید از انبه رسیده و هم انبه خام و سبز بهره ببرید.

برای درست کردن ترشی انبه بندرعباسی، ابتدا پوست انبه ها را بگیرید و به صورت خلالی برش بزنید و خرد کنید. انبه ها را در یک ظرف مناسب بریزید و روی آن ها به مقدار دلخواه نمک بپاشید. ابتدا کمی نمک بپاشید و مزه کنید که شور نگردد، اگر نمکش کم بود کمی دیگر اضافه کنید. سایر ادویه ها و فلفل ها به جز شکر و سیاه دانه ها را هم اضافه کنید.

انبه های مزه دار شده را به مدت نیم ساعت در آفتاب بگذارید تا حسابی شیره انبه بیرون بیاید. در این فاصله سرکه و روغن زیتون را در قابلمه بریزید و روی شعله میانه گاز بگذارید تا به دمای جوش برسد. انبه های مزه دار شده را به همراه سیر له شده در یک قابلمه جداگانه بریزید و شکر را هم به آن ها اضافه کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ترشی انبه به چند روش مختلف و بعلاوه آموزش ترکیب ادویه ترشی انبه می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

14- ترشی انجیر

ترشی انجیر یکی از متفاوت ترین و خوش طعم ترین ترشی های میوه تابستانی است که معمولا هم با استفاده از انجیر خشک و هم انجیر تازه درست می گردد. به طور معمول در طرز تهیه ترشی انجیر شما باید از ترکیب سرکه، آب و انجیر بهره ببرید اما اضافه کردن بعضی طعم دهنده ها و ادویه ها به این ترشی موجب می گردد تا طعم آن به طرز شگفت انگیزی لذیذتر گردد.

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی انجیر خانگی با شکر باید انجیرها را یکی یکی با دقت بشویید تا آلودگی های روی پوست انجیر تمیز گردد. سپس آن ها را در آبکش یا روی یک پارچه تمیز پهن کنید و کمی صبر کنید تا آب اضافی انجیرها گرفته گردد.

بعد از این که انجیرها خشک شدند، باید آن ها را کنار بگذارید. ابتدا شکر، آب، سرکه و دارچین در قابلمه بریزید. سپس قابلمه را با حرارت ملایم روی شعله گاز قرار دهید و بعد انجیرهای شسته شده را نیز به آن اضافه کنید. اجازه دهید مواد ترشی چند قل بخورند و شکر کاملاً در آب حل گردد. سپس شعله گاز را خاموش کنید.

بعد از این که مواد ترشی انجیر آماده شد، باید آن را برای 24 ساعت به حال خود بگذارید. سپس دوباره ترشی را بجوشانید و دوباره 24 ساعت به آن دست نزنید. این کار را تا 3 بار انجام دهید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه ترشی انجیر به چند روش مختلف با انجیر تازه، خشک و کال می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

15- ترشی گردو

ترشی گردو یکی از اصیل ترین ترشی های میوه با اصالت همدانی است که معمولاً با استفاده از گردوی تازه که هنوز مغزی ندارد درست می گردد. این ترشی خواص بی نظیری برای سلامتی دارد و مزه آن هم بسیار لذیذ و خوشمزه است. از آن جایی که پوست گردو طعم تلخی دارد، در این روش ابتدا باید تلخی گردو را بگیرید و بعد آن را برای تهیه ترشی بهره ببرید.

برای تهیه ترشی گردو با پوست باید یک قابلمه آب روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از این که آب آغاز به جوشیدن کرد، گردوهای شسته شده و تمیز شده را در آب بیندازید و اجازه دهید برای 5 دقیقه بجوشند. سپس آن ها را آبکش کنید و این کار را 3 بار تکرار کنید تا تلخی پوست گردو گرفته گردد.

سپس، گردوها را در یک ظرف آب سرد بریزید و برای 2 روز آن ها را در آب بگذارید. در این مدت باید چند بار آب گردوها را عوض کنید تا کاملاً برای تهیه ترشی آماده شوند.

بعد از آماده شدن گردوها، باید سرکه و نمک را در قابلمه ای بزرگ بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. حالا گردوها را به سرکه در حال جوش اضافه کنید و صبر کنید تا گردوها برای 3 دقیقه بجوشند، سپس آن ها را خارج کنید.

یک روش دیگر برای تهیه ترشی گردو استفاده از مغز گردو است که در این روش باید از مغز گردوی تازه برای تهیه ترشی بهره ببرید.

برای خواندن مراحل طرز تهیه ترشی گردو به چند روش مختلف می توانید روی لینک مقاله کلیک کنید.

16- ترشی به

ترشی به در میان انواع ترشی میوه یکی از خوشمزه ترین ها است. ترشی به، به صورت ساده، یا به شکل ترشی به لیته و بعلاوه ترشی به با رب انار و … تهیه می گردد. با یاری گرفتن از سلیقه و در نظر گرفتن ذائقه خودتان هم می توانید این ترشی را خوشمزه تر درست کنید.

برای تهیه ترشی به فوری، ابتدا باید میوه های به را بشویید و کرک های روی میوه را با یک اسکاچ نرم پاک کنید. در صورت دلخواه، می توانید ترشی به را با پوست یا بدون پوست درست کنید. اگر ترشی به، بدون پوست می خواهید، پوست به را هم بگیرید. سپس به ها را از وسط نصف نموده و هسته و قسمت سفت وسط به را خارج کنید.

به ها را به مقدار و شکل دلخواه برش بزنید. می توانید برای ظاهر زیباتر به ها، آنها را قالب بزنید. به های خرد شده یا قالب زده شده را روی یک پارچه نخی بریزید و به مدت 1 ساعت صبر کنید تا در دمای محیط بمانند و رطوبت آنها گرفته گردد تا ترشی کپک نزند.

سپس، در یک قابلمه سرکه، دانه های فلفل سیاه، برگ بو و شکر را بریزید و روی حرارت قرار دهید تا این ترکیب آغاز به جوشیدن کند. به ها را به قابلمه اضافه نموده و حرارت را کم کنید. اجازه دهید به ها به مدت 20 تا 30 دقیقه با سرکه بجوشند و نرم شوند. اگر حجم سرکه خیلی کم شد، دوباره کمی آب و سرکه به قابلمه اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل درست کردن ترشی میوه با به، روی لینک مقاله کلیک کنید.

17- ترشی چند میوه (ترشی هفت میوه)

ترشی چند میوه یا ترشی هفت میوه از آن دسته ترشی های میوه مجلسی است که با خوردن آن با یک تیر، چند نشان می زنید. هر چند نام این ترشی، ترشی هفت میوه است ولی می توانید تعداد میوه ها را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید. در طرز تهیه ترشی چند میوه با میوه خشک از میوه های خشک مثل قیسی، برگه زردآلو، آلبالو و … می توان استفاده کرد یا میوه های تازه تابستانی یا پاییزی مثل به، سیب، گیلاس و … می توانید در آن به کار ببرید.

برای درست کردن ترشی هفت میوه پاییزی، ابتدا همه میوه ها را کاملا بشویید و با دستمال نخی تمیز، خشک کنید. میوه ها هیچ رطوبتی نباید داشته باشند. می توانید به مدت 1 ساعت میوه ها را در محیط و با فاصله روی پارچه نخی بگذارید تا نم آنها گرفته گردد. سپس آنها را خرد کنید.

شما می توانید بعضی میوه ها مثل گلابی، سیب و کیوی را با پوست خرد کنید یا پوست آنها را بگیرید. این میوه ها را خرد کنید. ازگیل ها را نصف کنید و هسته آنها را بیرون بیاورید و در یک ظرف بریزید.

انار را هم پوست بگیرید و دانه کنید. انگورهای سیاه یا سفید را دانه کنید. پرتقال را پوست بگیرید و هر پر پرتقال را خرد کنید. همه میوه ها را به همین شکل آماده نموده و با هم به آرامی مخلوط کنید تا له نشوند.

برای مطالعه ادامه مراحل به چند روش با میوه های تازه و خشک روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

18- ترشی غوره

ترشی غوره، غوره شور یا غوره غوره از ترشی های میوه خوشمزه و پرطرفدار تابستانی است که به روش ساده ای می توان آن را به راحتی در خانه تهیه کرد. ترشی غوره با مواد مختلفی تهیه می گردد و شما می توانید بر اساس مواد در دسترس و امکاناتی که دارید و بعلاوه بنا بر ذائقه خود، به درست کردن آن اقدام کنید.

برای تهیه ترشی غوره با آب غوره، غوره ها را از ساقه و شاخه جدا و دانه کنید. سپس آنها را به خوبی بشویید و در آبکش بریزید تا خشک شوند. بعد از اینکه غوره ها کاملا رطوبت خود را از دست دادند، آنها را در شیشه تمیز و خشک و درب دار مناسب ترشی بریزید.

برای اطمینان از کپک نزدن غوره، بهتر است آبغوره را به مدت 5 دقیقه، روی حرارت بگذارید تا بجوشد. بعد از سرد شدن آبغوره و بعد از اینکه شیشه را پر از غوره کردید، آبغوره جوشیده و سرد شده را روی غوره ها بریزید تا حدی که روی آنها را بپوشاند. اگر طعم آبغوره تان شور است، احتیاجی به اضافه کردن نمک بیشتر نیست، در غیر این صورت، بنا به ذائقه خود، مقداری نمک اضافه کنید.

برای مطالعه ادامه مراحل روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره طرز تهیه انواع ترشی میوه

برای تهیه ترشی تابستانی با انواع میوه از چه میوه هایی استفاده کنیم؟

در طرز تهیه انواع ترشی میوه تابستانی می توانید از آلبالو، گیلاس، گوجه سبز، هلو، سیب، زردآلو و شلیل بهره ببرید.

برای طعم دادن به ترشی میوه از چه ادویه هایی استفاده می گردد؟

برای طعم دادن به انواع ترشی میوه معمولا از سیر، سیاه دانه، دارچین، ادویه ترشی، فلفل سیاه و گلپر استفاده می گردد.

چکار کنیم ترشی میوه کپک نزند؟

برای پیشگیری از کپک زدن انواع ترشی از جمله ترشی میوه ابتدا باید دلایل کپک زدن انواع ترشی را بدانید. پیشنهاد می کنیم برای رسیدن به پاسخ این سوال روی لینک مطلب کلیک کنید.

چکار کنیم طعم ترشی میوه تغییر نکند؟

برای این که طعم ترشی میوه تغییر نکند باید درب ظرف ترشی را محکم ببندید. بعلاوه برترین ظرف برای نگهداری انواع ترشی از جمله ترشی میوه ظروف شیشه ای است. برای نگهداری ترشی از دبه های پلاستیکی استفاده نکنید چون روی طعم ترشی تاثیر منفی می گذارد. بعلاوه برای این که طعم ترشی عوض نگردد آن را در جای خشک و خنک و تاریک و ترجیحا در یخچال نگهداری کنید.

مقدار اسیدیته سرکه برای ترشی میوه چقدر باید باشد؟

در طرز تهیه انواع ترشی میوه، برای اطمینان از اینکه ترشی ها به درستی نگهداری می شوند، باید مطمئن شوید که اسیدیته سرکه ای که استفاده می کنید، حداقل 5 درصد یا بیشتر باشد. اسیدیته 5 درصد به این معنی است که برای حجم مشخصی از سرکه، 5 درصد از آن حجم را اسید استیک تشکیل می دهد. در این مقدار اسیدیته، pH به مقدار کافی پایین است و میوه هایی که با آنها ترشی درست می کنید، در انواع ترشی میوه بافت و ترد خود را حفظ می نمایند.

محصولات مرتبط

تافی لواشک پاکتی 285 گرمی جنگلی

59,942 تومان 85,000 تومان 29% تخفیف

ادویه مخصوص پیتزا و لازانیا 80 گرمی سانتین

27,485 تومان 49,900 تومان 45% تخفیف

نمک تصفیه شده خوراکی یددار دریایی دوی پک 900 گرمی دلفین

41,475 تومان 50,000 تومان 17% تخفیف

زردچوبه 75 گرمی

54,700 تومان 55,000 تومان 1% تخفیف

پودر فلفل سیاه 150 گرمی فامیلا

68,056 تومان 179,900 تومان 62% تخفیف

فلفل قرمز سلفونی 75 گرمی گلستان

26,779 تومان 43,900 تومان 39% تخفیف

ترشی سیر مروارید 650 گرمی بدر

63,235 تومان 145,000 تومان 56% تخفیف

سرکه سفید3500 گ خانواده وردا

124,525 تومان 148,900 تومان 16% تخفیف

سرکه یک لیتری قرمز فامیلا

33,900 تومان 49,500 تومان 32% تخفیف

رب گوجه فرنگی 800 گرمی آسان بازشو طبیعت

65,900 تومان 74,800 تومان 12% تخفیف

رب انار 280 گرمی مجید

23,083 تومان 69,800 تومان 67% تخفیف

رب گوجه فرنگی آسان بازشو قوطی 800 گرمی به یک

56,490 تومان 64,950 تومان 13% تخفیف

شوید خشک شده اعلاء 100 گرمی لاریج سار

56,900 تومان 60,000 تومان 5% تخفیف

نعناع خشک شده اعلاء لاریج سار

56,900 تومان 60,000 تومان 5% تخفیف

روغن مایع آفتابگردان ویتامین دی 1620 گرمی رعنا

89,900 تومان 97,900 تومان 8% تخفیف

روغن زیتون تصفیه 250 میلی لیتر فامیلا

212,900 تومان 225,000 تومان 5% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 1 مهر 1403 بروزرسانی: 1 مهر 1403 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3755

به "18 مدل طرز تهیه انواع ترشی میوه تابستانی، پاییزی و زمستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 مدل طرز تهیه انواع ترشی میوه تابستانی، پاییزی و زمستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید