8 فایده علمی روزه برای سلامتی

به گزارش هدا بلاگ، از نظر پزشکی و علمی فواید روزه برای سلامتی بدن به اثبات رسیده است. تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت فعالیت های مغز، پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، کاهش خطر ابتلا به دیابت و سرطان بعضی از فواید روزه برای سلامتی هستند.

8 فایده علمی روزه برای سلامتی

به گزارش ایرنا، بیشتر افراد روزه را به عنوان یک وظیفه دینی و شرعی انجام می دهند. اما فقط افراد کمی از فواید روزه برای سلامتی مطلع هستند. اگر روزه داران تمام نکات ایمنی و پزشکی روزه را رعایت نمایند، روزه یک تمرین خوب برای حذف سموم بدن و کاهش قند و ذخایر چربی خون است. در این گزارش 8 مزیت روزه داری برای سلامتی که از نظر علمی ثابت شده، عنوان شده است.

1- تقویت سیستم ایمنی بدن

روزه داری سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. هنگام روزه داری، بدن بسیاری از سلول های ایمنی آسیب دیده یا قدیمی را بازیافت می نماید. این فرآیند منجر به فراوری سلول های ایمنی نو می گردد که قوی تر و فعال تر هستند. علاوه بر این، روزه داری با کاهش رادیکال های آزاد و حذف سموم از بدن، سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. از این رو، روزه گرفتن ممکن است درمانی برای بهبود سیستم ایمنی باشد.

2- تقویت فعالیت های مغز

روزه به تقویت عملکرد حافظه، بهبودی پس از آسیب مغزی/سکته مغزی و یاری به رشد نورون ها یاری می نماید. روزه داری فراوری فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) را که یک پروتئین است، تسریع می نماید.

این پروتئین برای تبدیل سلول های بنیادی به سلول های عصبی مورد احتیاج است. بعلاوه، BDNF ترشح بعضی مواد شیمیایی دیگر را که برای مغز شما مفید هستند، افزایش می دهد. علاوه بر این، از سلول های مغز در برابر تغییرات مرتبط با بیماری پارکینسون و آلزایمر محافظت می نماید. مطالعه روی موش ها نشان می دهد که روزه می تواند از کاهش حافظه نیز جلوگیری کند.

3. پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

روزه می تواند به انسان یاری کند تا قلب خود را از بیماری های قلبی دور نگه دارد. اما چگونه ممکن است؟ روزه به بهبود فشار خون یاری می نماید. روزه عمدتا با کاهش فشار خون سیستولیک عمل می نماید. تحقیقات نشان می دهد که روزه می تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را که یکی از دلایل حمله قلبی است، کاهش دهد. بعلاوه، کاهش کلسترول (به طور عمده لیپوپروتئین با چگالی کم / LDL) با روزه داری که مسئول باریک شدن رگ های خونی است، یاری می نماید. همه این فعالیت ها خطر ابتلا به هر بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.

4- مقاومت در برابر سرطان

بر اساس مطالعات متعدد، روزه داری در مبارزه با سرطان موثر است. روزه گرفتن می تواند خطر ابتلا به سرطان را با کاهش ایجاد لنفوم، کاهش رشد تومور، و مقاومت در برابر توسعه سلول های سرطانی کاهش دهد. این مطالعه بعلاوه نشان می دهد که روزه گرفتن برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند مفید است. پس روزه می تواند سلاحی برای سرطان باشد.

5- کاهش خطر ابتلا به دیابت

روزه به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 یاری می نماید. طبق این مطالعه، روزه گرفتن می تواند حساسیت به انسولین را افزایش دهد. در دیابت نوع 2، پانکراس قادر به فراوری انسولین کافی برای کاهش سطح قند خون نیست. در نتیجه قند خون بالا می رود. اما اگر روزه بگیرید، قند خون شما برای فراوری انرژی مصرف می گردد. در نتیجه، سطح گلوکز خون کاهش می یابد. تحقیق دیگری که بر روی موش های دیابتی اجرا شده است، نشان می دهد که روزه به جلوگیری از آسیب کلیه ناشی از دیابت یاری می نماید؛ بنابراین روزه داری برای دیابت نوع 2 مفید است.

6- ارتقای متابولیسم

روزه به دستگاه گوارش استراحت می دهد و باعث تنو قوای گوارشی می گردد. روزه داری ممکن است سطح نوراپی نفرین، یک انتقال دهنده عصبی، را در جریان خون افزایش دهد که سیستم متابولیسم شما را نیز بهبود می بخشد. سیستم روده نیز با روزه داری تقویت می گردد. بنابراین، روزه داری تأثیر مثبتی بر متابولیسم گوارش شما دارد.

7- کاهش وزن

روزه نقش مهمی در کاهش وزن دارد. وقتی چیزی می خورید، به وسیله دستگاه گوارش به انرژی تبدیل می گردد. اما بخشی از غذای مصرفی شما به صورت چربی در بدن رسوب می نماید که باعث حجیم شدن بدن می گردد. در زمان روزه داری این فرایند مختل می گردد. علاوه بر این، چربی های ته نشین شده ممکن است برای فراوری انرژی در طول روزه داری بسوزند. با این کار، روزه گرفتن به شما یاری می نماید تا وزن خود را کنترل کنید.

8- افزایش طول

اندازه طول عمر با روزه تقویت می گردد. با افزایش سن، متابولیسم بدن ضعیف می گردد. این موضوع منجر به از بین رفتن بافت بدن می گردد. سلول های بدن نیز ضعیف و پیر می شوند. اما اگر روزه بگیرید، سلول های پیر بدن با فرآیندی به نام اتوفاژی تجزیه می شوند. سپس متابولیسم تقویت می گردد. در نتیجه، فرایند پیری کند می گردد. علاوه بر این، به طور کلی تقریباً همه مسلمانان در ماه رمضان روزه می گیرند. آن ها عادات غذایی خود را تغییر می دهند که این موضوع به سلامتی یاری می نماید. خرما میوه اصلی ماه رمضان است. خرما فواید سلامتی زیادی دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3490

به "8 فایده علمی روزه برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 فایده علمی روزه برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید