آتش نشانان از دولت و شورای شهر بعدی چه می خواهند؟

به گزارش هدا بلاگ، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در خصوص توقعات و مطالبات این سازمان از دولت و شورای شهر ششم گفت: توقع داریم در دولت و شواری شهر بعدی نگاه بهتر و ویژه تری وجود داشته باشد.

آتش نشانان از دولت و شورای شهر بعدی چه می خواهند؟

سید جلال ملکی در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه سازمان آتش نشانی، از جمله سازمان هایی است که به صورت مداوم در حال به روز شدن است، تاکید کرد: آتش نشانی ها هیچگاه نمی توانند مدعی شوند که کامل هستیم و نیازی به پوست اندازی و پیشرفت نداریم.

خروجی از سازمان آتش نشانی بیشتر از ورودی آن شده است

با افزایش میانگین سن نیروها روبه رو هستیم

وی با بیان اینکه اصلی ترین منبع سازمان آتش نشانی نیروی انسانی آن است، گفت: با توجه به اینکه به صورت مداوم در حال افتتاح ایستگاه و از سوی دیگر بازنشسته شدن نیروهای قدیمی هستیم، در نتیجه باید دائما افراد جدید را جذب کنیم. این در حالی است که در برخی از موارد مجوزها دیر یا سخت صادر می شود و این متناسب نیست. متاسفانه با این اوضاع، خروجی از سازمان بیشتر از ورودی آن شده و پس از مدتی با افزایش میانگین سن نیروها رو به رو می شویم.

اگر تجهیزات به روز نداشتیم اطفاء حریق پالایشگاه چند روز زمان می برد

از نظر تجهیزات اوضاع مناسبی داریم

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه در حال حاضر از نظر تجهیزات اوضاع مناسبی داریم، شرح داد: در حال حاضر به دلایل مختلفی تامین تجهیزات مورد نیاز، دشواری های خاص خود را دارد اما نباید در این زمینه عقب بمانیم. به عنوان مثال در حریق پالایشگاه تهران، اگر تجهیزات به روزی نداشتیم باید مدت بسیار بیشتری را به اطفاء حریق اختصاص می دادیم و شاید این حریق تا چند روز دیگر زمان می برد.

وی ادامه داد: وجود مانیتورها، بالابرها، تانکرهای آب و...کمک کرد تا آتش به سرعت خاموش شود. خاموش شدن این حریق در مدت کم یک رکورد است.

ملکی با اشاره به لزوم دسترسی به منابع علمی روز دنیا، گفت: در دنیا دوره و همایش هایی برگزار می شود که نیاز است آتش نشانی در آن شرکت و اطلاعات خود را به روز کند. البته این انجام می شود اما در مواردی کاهش پیدا می کند.

ملکی تاکید کرد: توقع ما از شورای شهر بعدی این است که به مسایل ایمنی به شکل ویژه نگاه کنند.

به مباحث رفاهی آتش نشانان بیشتر توجه شود

وی در خصوص نیازهای حقوق و مزایای آتش نشانان گفت: کار آتش نشانان با هیچ شغلی قابل مقایسه نیست؛ در حریق پالایشگاه اگر انفجاری رخ می داد تا مسافت طولانی هیچ کس زنده نمی ماند اما آتش نشانان جان خود را کف دستشان می گذارند. شغلی که این چنین است نیاز دارد که به مباحث رفاهی آن بیشتر توجه شود. در حال حاضر با این تورم های وحشتناک، برای تمام کارمندان یک عقب گرد ایجاد شده است پس باید بیشتر به این مباحث در نظر گرفته شود.

لزوم وضع قوانین محکم، شفاف و کارگشا و به روز رسانی آن برای آتش نشانی

وی در خصوص نیاز به حمایت های قانونی از آتش نشانی گفت: وضع قوانین محکم، شفاف و کارگشا نیاز است. هنوز به قوانین شهرداری چندین سال قبل اشاره می کنیم. هنوز بند 14 ماده 55 می گوید اگر ناودان یا دیواری شکسته است شهرداری مداخله کند؛ مگر حالا در شهر ناودان شکسته وجود دارد؟

عدم به روز رسانی قوانین دست افرادی که کار ایمن را میپیچانند باز گذاشته

ملکی ادامه داد: این قوانین برای حدود 70 سال قبل است که باید به روز شود. همین به روز نشدن دست افرادی که می خواهند کار ایمنی را بپیچانند باز گذاشته است. ساختمان 10 طبقه هنوز آسانسورش راه نیفتاده و ایمنی ندارد، پایان کار ندارد اما مردم در آن زندگی می کنند.

شورای بعدی قوانین شفاف و الزام آور وضع کنند

وی گفت: از شورای شهر بعدی توقع داریم قوانین شفاف، دقیق و الزام آور وضع کند. نباید قوانین آنقدر کلی باشد که نشود به آن ورود کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دستگاه های نظارتی باید در این زمینه فعال باشند، ادامه داد: سرعت در حوزه قضایی بسیار بهتر شده است اما هنوز با روز هایی که توقع داریم فاصله دارد.

آموزش و پرورش کجای داستان ایمنی است؟

داستان رشادت آتش نشان شهید در کتب درسی درج شود

وی در خصوص بحث آموزش و فرهنگ نیز اظهار کرد: آموزش و پرورش کجای داستان ایمنی است؟ واقعا برخی نهادها در زمینه فرهنگ سازی به وظایف خود عمل نمی کنند. امید عباسی در شهر تهران ماسک تنفسی خود را به دختر 7 ساله داد و خودش شهید شد. چرا نباید این داستان در کتب درسی موجود نوشته شود؟

وی افزود: اگر میبینیم شهرهای پیشرفته هزینه کمتری در حوزه حوادث دارند، به خاطر فرهنگ سازی قوی در این زمینه است. در حال حاضر هزینه های آتش نشانی بسیار بالا است، آتش نشانی در تمام دنیا بسیار پر هزینه است و برای کاهش این هزینه ها باید در این زمینه فرهنگ سازی هزینه کرد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران تاکید کرد: به این نیاز داریم که دستگاه های متولی فرهنگ ها به مباحث ایمنی ورود کنند.

خرید لباس و تجهیزات آتش نشانی جزو اولویت های اختصاص ارز نیست

اجناس آتش نشانی مدت زیادی در گمرک می ماند

وی با اشاره به وارد کردن تجهیزات آتش نشانی با وجود تحریم گفت: هنوز تامین و خرید لباس ها و تجهیزات آتش نشانی جزو اولویت های اختصاص ارز نیست و تنها برخی از اقلام را با ارز نیمایی وارد می کنیم. با هزار مشکل نردبان ها را وارد می کنیم و دغدغه ما این است که زمان بسکمک اجناس آتش نشانی در گمرک می ماند. این ها از عوارض شهروندان تهیه شده اما چون کمکی صورت نمی گیرد در ترخیص سریع تر در گمرک و... می ماند.

ملکی تاکید کرد: توقع داریم در دولت بعد و شواری شهر بعدی نگاه بهتر و ویژه تری وجود داشته باشد. البته در خصوص خرید تجهیزات، در شورای شهر پنجم هم تصمیمات خوبی صورت گرفت، اما توقع نگاه ویژه تری را داریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2929

به "آتش نشانان از دولت و شورای شهر بعدی چه می خواهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش نشانان از دولت و شورای شهر بعدی چه می خواهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید