آشیانه گرگ در لهستان، مقر نظامی آدولف هیتلر

به گزارش هدا بلاگ، در اعماق جنگل های Masurian در حدود 8 کیلومتری شهر راشتنبورگ در پروس خاوری (East Prussian) بقایای سری ترین پناهگاه آدولف هیتلر وجود دارد که او آن را Wolfsschanze یا آشیانه گرگ نامیده است.

آشیانه گرگ در لهستان، مقر نظامی آدولف هیتلر

این قرارگاه فوق سری که نامش از نامی که هیتلر برای خود برگزیده بود، گرفته شده است، در اعماق جنگل ها مخفی بوده و از جاده های قابل استفاده و منطقه ها شهری کاملا دور بوده است. آشیانه گرگ یکی از مقرهای نظامی کلیدی هیتلر در جریان جنگ جهانی دوم بوده است. جایی که هیتلر در آن 800 روز را گذرانده و حرکت ارتش آلمان به سمت شرق را طرح ریزی کرده است.

مقاله مرتبط:

هتل هیتلر؛ بزرگترین بنای تفریحی جهان

در جریان ساخت و حفظ امنیت این مقر نظامی، تمهیدات ویژه ای اندیشیده شده است. ساختمان های این مجموعه با بوته ها و درخت های مصنوعی استتار شده و با موانع متعددی از اسلحه های ضد هوایی، تانک ها و مین حفاظت شده بودند. برخی از دیوارهای این پناهگاه، 2 متر ضخامت دارند. به علاوه برای امنیت بیشتر، هیتلر نزدیک به 15 زن را به کار گرفته تا غذای او را قبل از اینکه آن را بخورد تست کنند تا از این طریق اطمینان حاصل کند که غذایش مسموم نیست.

Margot Wölk یکی از زنانی است که مسئولیت امتحان کردن غذاهای هیتلر را به عهده داشته است. او در این باره می گوید:

همگی ما مجبور بودیم که غذا را امتحان کنیم و یک ساعت صبر کنیم. هر لحظه ممکن بود که مسموم و بیمار شویم و زمانی که زنده می ماندیم از خوشحالی گریه می کردیم.

با وجود تمام این اقدامات امنیتی، یکی از قابل توجه ترین سوء قصدها علیه هیتلر در همین مکان اتفاق افتاده است. در 20 جولای 1944، کلاوس فون اشتاوفنبرگ یکی از افسران ارتش آلمان، یک کیف حاوی بمب را به همراه خود به جلسه می برد و آن را در نزدیکی هیتلر قرار می دهد. سپس به بهانه تماس تلفنی از اتاق خارج شده و به برلین می رود. یکی دیگر از افسران حاضر در جلسه، کیف را ناخواسته دورتر از هیتلر قرار می دهد، بنابراین، انفجار بمب آسیبی به هیتلر نمی زند و فقط موجب چند جراحت جزئی می شود. این سوء قصد نافرجام در فیلم ها و مستندهای تلویزیونی متعددی به نمایش درآمده است. یکی از معروف ترین فیلم ها در این زمینه، فیلم Valkyrie محصول سال 2008 است که تام کروز در آن نقش اشتاوفنبرگ را بازی می کند.

در اکتبر 1944، ارتش سرخ به مرزهای پروس شرقی می رسد و باعث می شود که هیتلر آشیانه گرگ را ترک کند و دستور دهد تا آن را نابود کنند. در نهایت این مجموعه در سال 1945 منفجر شد. این مجموعه به قدری مستحکم بود که آلمانی ها برای انهدام آن چندین تن مواد منفجره استفاده کردند. تخمین زده می شود که برای تخریب آن 8000 کیلوگرم TNT نیاز بوده است. با این حال، تنها بخشی از این مجموعه منهدم شده و پاک سازی زمین های اطراف آن از 54 هزار مین، بیشتر از ده سال طول کشیده است.

امروزه این مجموعه متشکل از دیوارهای واژگون، پناهگاه های فروریخته و پوشش گیاهی طبیعی است. پس از سقوط کمونیسم در سال 1990، گردشگران زیادی از این منطقه بازدید می کنند. یک نمایشگاه کوچک و لوح یادبودی برای کلنل کلاوس فون اشتاوفنبرگ در این مجموعه وجود دارد.

نمای داخلی از اتاق جلسه توجیهی مقر نظامی آشیانه گرگ پس از حادثه سوء قصد به هیتلر
منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3369

به "آشیانه گرگ در لهستان، مقر نظامی آدولف هیتلر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشیانه گرگ در لهستان، مقر نظامی آدولف هیتلر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید