آیا موز باعث یبوست می گردد؟

به گزارش هدا بلاگ، یبوست که یکی از بیماری های رایج بین افراد زیادی است، به وضعیتی گفته می گردد که عبور سخت و مشکل مدفوع از روده و سفتی بیش از حد آن باعث دفع دردناک، طولانی مدت و نامنظم گردد. فیبر از موادی است که برای سهولت عبور مدفوع از روده لازم است و از آنجایی که فیبر انواع مختلفی دارد و نتیجه مصرف فیبر در افراد مختلف، متفاوت است، مهم است که در خصوص این ماده و موادغذایی سرشار از آن بیشتر بدانیم. دلایل بسیاری می توانند موجب یبوست شوند که از رژیم غذایی نامناسب تا ورزش نکردن را شامل می شوند.

آیا موز باعث یبوست می گردد؟

به گزارش هلث لاین، بعضی ادعا می نمایند که موز موجب یبوست می گردد، در شرایطی که دیگران معتقدند این میوه به پیشگیری از آن یاری می نماید. در ادامه این موضوع را بیشتر آنالیز می کنیم.

موز سرشار از فیبر است

موز یکی از پر مصرف ترین میوه ها در دنیا است. موز یک میان وعده مغذی و راحت برای مصرف است.

سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی، موز از محتوای فیبر قابل توجهی نیز برخوردار است و یک موز اندازه متوسط حدود 3.1 گرم از این ماده مغذی را ارائه می نماید.

مدتهاست این موضوع مطرح شده است که فیبر به پیشگیری و تسکین یبوست یاری می نماید.

فیبر محلول آب را جذب می نماید و به حجیم تر شدن و نرمی مدفوع یاری می نماید. این شرایط ممکن است حرکت مدفوع در دستگاه گوارش را تسهیل کند.

با این وجود، نتایج مطالعات درباره این که آیا فیبر به تسکین یبوست یاری می نماید، یکدست نیستند. بعضی مطالعات نشان داده اند که فیبر محلول می تواند به تسکین یبوست یاری کند. در مقابل، مطالعات دیگر نشان داده اند که کاهش مصرف فیبر غذایی ممکن است در بعضی موارد به تسکین یبوست یاری کند.

در شرایطی که به نظر می رسد نتیجه افزایش مصرف فیبر برای یاری به تسکین یبوست می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، نوع فیبر مصرفی نیز اهمیت دارد.

موزهای سبز حاوی نشاسته مقاوم زیاد هستند

نشاسته مقاوم یک کربوهیدرات پیچیده است که خواص شبه فیبر دارد.

نشاسته مقاوم بدون این که گوارش گردد از روده کوچک عبور نموده و وارد روده بزرگ می گردد، و باکتری های خوب حاضر در این بخش از آن تغذیه می نمایند.

تغذیه این باکتری ها برای سلامت انسان مفید است. آنها چربی های زنجیره کوتاه فراوری می نمایند که به تقویت سلامت گوارش منتج شده و آثار مثبتی بر سوخت و ساز دارد.

پیش از رسیدن، یک موز تقریبا به طور کامل نشاسته است زیرا 70 تا 80 درصد از وزن خشک آن را تشکیل می دهد. بخش بزرگی از این نشاسته از نوع نشاسته مقاوم است.

زمانی که موز می رسد، میزان نشاسته و نشاسته مقاوم آن کاهش می یابد و به قندها تبدیل می شوند.

نشاسته مقاوم همانند فیبر محلول عمل می نماید که می تواند به بهبود یبوست یاری کند.

نتایج یک مطالعه نشان داد که تغذیه موش های مبتلا به یبوست با نشاسته مقاوم گرفته شده از موز حرکت مدفوع در روده را تسریع نموده است.

بعضی بر این باورند که موز موجب یبوست می گردد

مقاله های بسیاری را می توان در اینترنت یافت که ادعا می نمایند موز موجب یبوست می گردد. مطالعات این موضوع را تایید ننموده اند، اما بعضی افراد بر این باورند که موز یک عامل خطرآفرین برای ابتلا به یبوست محسوب می گردد.

موز جنبه های دیگر سلامت گوارش را بهبود می بخشد

بیشتر افراد مسئله ای در مصرف و گوارش موز ندارند، حداقل اگر حد اعتدال را در مصرف آن رعایت نمایند.

موز سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و آثار پروبیوتیکی دارد، به این معنی که باکتری های مفید روده را تغذیه نموده و رشد آنها را تحریک می نماید.

نتایج یک مطالعه با حضور 34 زن دارای اضافه وزن نشان داد که پس از مصرف روزانه دو موز به مدت دو ماه، جمعیت باکتری هایی مفید به نام بیفیدوباکتری افزایش داشته است. با این وجود، این اثر از نظر آماری چندان چشمگیر نبود.

افزون بر این، گروهی از زنان که موز مصرف می کردند، بهبود در علائم گوارشی دیگر مانند نفخ و درد معده را گزارش کردند.

شواهد نشان می دهند که موز می تواند به کاهش یبوست یاری کند نه این که دلیلی برای ابتلا به این شرایط باشد. با این وجود، پژوهشگران متوجه شده اند که بعضی افراد فکر می نمایند که موز موجب ابتلا به یبوست در آنها می گردد. اگر احساس می کنید مصرف موز دلیل ابتلا به یبوست است، کاهش مصرف این ماده غذایی تنها کاری است که باید انجام دهید. اگر تغییری ایجاد نشد، به طور کامل از مصرف موز پرهیز نموده و شرایط را آنالیز کنید. یک ماده غذایی که می تواند به تسکین یبوست در شما یاری کند ممکن است اثری متضاد در فردی دیگر داشته باشد.

منبع: سلامت نیوز

منبع: همگردی
انتشار: 22 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 6

به "آیا موز باعث یبوست می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا موز باعث یبوست می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید