اَبَر ماه گرفتگی خونین در آسمان بامدادی فردا

به گزارش هدا بلاگ، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، از وقوع ماه گرفتگی کاملی در بامداد فردا 26 اردیبهشت ماه اطلاع داد و گفت: این رخداد نجومی در بخش کوچکی از شمال غرب و جنوب غرب کشورمان به صورت ماه گرفتگی نیمسایه رخ خواهد داد.

اَبَر ماه گرفتگی خونین در آسمان بامدادی فردا

مهندس مسعود عتیقی در مصاحبه با ایسنا، گفت: حدود 2 هفته پس از خورگرفت 10 اردیبهشت، ماه گرفتگی کاملی رخ می دهد که در شمال و جنوب قاره های امریکا، اروپا و افریقا و بعلاوه بخشی از آسیا قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه این گرفت ماه که دوشنبه 26 اردیبهشت 1401 به وقوع می پیوندد، در هیچ نقطه از کشورمان دیده نخواهد شد، ادامه داد: این ماه گرفتگی ساعت یک و 32 دقیقه بامداد دوشنبه به وقت جهانی با ورود ماه به نیمسایه زمین، شروع می گردد و قبل از ساعت 6 و 51 دقیقه صبح دوشنبه به وقت گرینویچ با خروج ماه از نیمسایه، انتها می پذیرد.

عتیقی، مدت زمان گرفت کامل در این خسوف را یک ساعت و 25 دقیقه ذکر کرد و گفت: ماه گرفتگی نیز همچون خورشید گرفتگی ساروس و یا دوره 18 سال و 11 روز و 8 ساعته دارد، ولی در هر سال حداکثر 3 ماه گرفت می تواند رخ دهد و در بعضی سال ها هیچ گرفتی از ماه نداریم.

وی یادآور شد: مه گرفت 26 اردیبهشت 1401 به ساروس 131 متعلق بود و سی و چهارمین گرفت از 72 خسوف این ساروس است.

جهت ماه در سایه و نیمسایه زمین، هنگام ماه گرفتگی کامل 26 اردیبهشت

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه نمود: ماه در این شب در زمینه صورت فلکی مقدار (ترازو) واقع شده است.

عتیقی خاطر نشان کرد: از آنجایی که نیمی از ساکنان کره زمین که هنگام خسوف در شرایط شب بوده و ماه را در آسمان می بینند، شاهد وقوع پدیده ماه گرفتگی هستند، تعداد کسانی که یک مه گرفت را مشاهده می نمایند، از بینندگان خورگرفت بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این ماه گرفتگی 1.5 روز قبل از رسیدن ماه به حضیض زمینی (کمترین فاصله با زمین) رخ می دهد، به نوعی این ماه کامل نیز یک اَبَر ماه محسوب می گردد و، چون با ماه گرفتگی کامل همراه شده است و در هنگام ماه گرفتگی رنگ کره ماه به سرخ گرایش دارد، این اَبَر ماه به اَبَر ماه خونین مشهور است.

عتیقی اضافه نمود: لازم به شرح است که در بخش کوچکی از شمال غرب با جنوب غرب کشورمان، ماه گرفتگی نیمسایه (خسوف غیر مرئی) رخ می دهد، ولی این نوع ماه گرفتگی به علت نامحسوس بودن تغییر درخشش ماه برای چشم انسان، قابل مشاهده نیست.

منبع: فرارو
انتشار: 5 تیر 1401 بروزرسانی: 5 تیر 1401 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3505

به "اَبَر ماه گرفتگی خونین در آسمان بامدادی فردا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اَبَر ماه گرفتگی خونین در آسمان بامدادی فردا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید