استمرار مشوق های نوسازی ، ساکنان بافت های فرسوده می توانند واحد مسکونی خود را تعویض نمایند

به گزارش هدا بلاگ، نوسازی بافت های فرسوده یکی از رویکردهای مسکنی دولت سیزدهم است که با اعطای مشوق های مجذوب کننده، توانسته است روند حل مشکل این بافت های مساله دار را تسریع کند.

استمرار مشوق های نوسازی ، ساکنان بافت های فرسوده می توانند واحد مسکونی خود را تعویض نمایند

به گزارش خبرنگاران، بافت های فرسوده، ناکارآمد و حاشیه ای مستقیما بر زندگی حدود 20 میلیون نفر از جمیع کشور اثرگذار است و رسیدگی به آنها به هر شیوه ای باید در دستور کار دولت قرار داشته باشد؛ اما در سالیان متمادی به واسطه کارکرد اشتباه بازار مسکن و ناتوانی دولت از ورود مستقیم به این موضوع با تخصیص بودجه، هیچ گاه نه برنامه های مشارکت با بخش خصوصی در بافت های فرسوده به حل معضل منجر شده و نه دولت قدرت جمع کردن ماجرا را داشته است؛ اما در شیوه اعطای مشوق های قانونی به مالکان و ساکان این بافت ها، به مراتب نسبت به شیوه های قبلی کارآمدتر عمل نموده و به پیشرفت نوسازی این بافت ها یاری نموده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی ایران از ادامه روند تدوین و تصویب بسته های تشویقی در حوزه نوسازی مسکن در بافت های فرسوده اطلاع داد و گفت: نسبت به میانگین دو دولت گذشته در صدور پروانه های ساختمانی بافت های فرسوده، حداقل 50 درصد رشد داشته ایم.

محمد آئینی با اعلام اینکه روند تدوین و تصویب بسته های تشویقی در حوزه نوسازی مسکن در بافت های فرسوده ادامه دارد، گفت: راهبرد عملیاتی شرکت برای بازآفرینی، شتاب بخشی به امر نوسازی واحدهای فرسوده و ناپایدار مسکونی است و می خواهیم از ظرفیت ساکنان این بافت ها جهت نوسازی استفاده کنیم. برای این منظور با همکاری استانداری ها و شهرداری ها بسته های تشویقی مختلفی تدوین و اجرایی شده است و خوشبختانه بر اساس آمار این بسته های تشویقی تاثیرگذار بوده اند.

آئینی به بخشی از این تسهیلات اشاره نمود و گفت: شهرداری ها موظف اند در نوسازی بافت های فرسوده تا 50 درصد تخفیف در صدور مجوزها ارایه نمایند و تسهیلات بانکی مقرون به صرفه قیمت در قالب نهضت ملی مسکن نیز در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. علاوه بر این بسته تشویقی 19بندی کالبدی که سال گذشته به وسیله وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد منجر به رشد صدور پروانه های ساختمانی شده است و نسبت به میانگین دو دولت گذشته در صدور پروانه های ساختمانی حداقل 50 درصد رشد داشته ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: محلات دارای بافت فرسوده در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسیده است و شهروندان می توانند به سامانه تسهیلات بازآفرینی شهری به آدرس facility.udrc.ir مراجعه و با وارد کردن کد پستی خود آگاه شوند که آیا منزل آن ها در محدوده مصوب بازآفرینی شهری نهاده شده است یا خیر.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به این که 167 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد، مطرح کرد: راهبرد نوسازی بافت های فرسوده با توجه به نوع بافت فرق دارد برای مثال در بافت فرسوده تاریخی معتقد به مقاوم سازی و بازسازی هستیم. در این دولت برای اولین بار سرفصلی در شورای پول و اعتبار برای پرداخت تسهیلات بانکی جهت مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده تاریخی تعریف شده است.

وی ادامه داد: در دهه فجر سال گذشته 10 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده به بهره برداری رسید، خرداد ماه امسال همزمان با سالروز فتح خرمشهر نیز 5 هزار واحد به وسیله وزیر راه و شهرسازی و به مناسبت شروع هفته دولت 20 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده به وسیله رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

آئینی با اشاره به این که همچنان در پی تدوین و تصویب بسته های تشویقی نو در جهت شتاب بخشی به جریان نوسازی بافت های فرسوده هستیم، اظهارکرد: علاوه بر تشویق ها در حوزه مجوزها و تسهیلات، بسته تشویقی دیگری هم ابلاغ شده است که بر اساس آن ساکنان بافت های فرسوده می توانند واحد مسکونی خود را با یک واحد نوساز دیگر یا یک قطعه زمین با 40 درصد تخفیف تعویض نمایند.

وی اضافه کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران بعلاوه در بهسازی و آسفالت معابر با شهرداری های سراسر کشور همکاری دارد و طی سال گذشته بیش از 2 هزارکیلومتر طول قیر رایگان جهت بهسازی و آسفالت معابر در اختیار شهرداری ها نهاده شد. هدف این است تا خاتمه دولت سیزدهم هیچ معبر خاکی در محلات هدف وجود نداشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1402 بروزرسانی: 13 شهریور 1402 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 3716

به "استمرار مشوق های نوسازی ، ساکنان بافت های فرسوده می توانند واحد مسکونی خود را تعویض نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استمرار مشوق های نوسازی ، ساکنان بافت های فرسوده می توانند واحد مسکونی خود را تعویض نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید