افتتاح نخستین بخش تخصصی بستری پای دیابتی

به گزارش هدا بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- نخستین بخش ویژه مراقبت های پای دیابتی به همت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاح شد.

افتتاح نخستین بخش تخصصی بستری پای دیابتی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، در حاشیه مراسم 25 امین سالگرد تأسیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران که با شعار نیم قرن تجربه وربع قرن سابقه امروز 13 بهمن برگزار گردید، بهره برداری از نخستین بخش تخصصی بستری پای دیابتی به صورت مجازی و با حضور آقایان دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت، دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فن آوری و دکتر کریمی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور رسمی شروع شد.

آقای دکتر باقر لاریجانی رییس پژوهشگاه افتتاح این بخش شامل 16 تخت بستری و دو تخت ایزوله و تجهیزاتی همچون دستگاه ABI، HBOT، پدوگرافی و پاپزکی را گامی مهم در کاهش موارد قطع عضو قابل اجتناب اندام های تحتانی ناشی از ابتلا به بیماری پای دیابتی خواند.

وی با اعلام اینکه شیوع دیابت در جمعیت بزرگسال ایران 11 و 4 دهم درصد است، گفت: از هر چهار بیمار دیابتی، یک نفر دچار زخم پای دیابتی مبتلا می گردد که در نتیجه مسائلی همچون طول مدت بالای بستری در بیمارستان، قطع اندام تحتانی و مرگ و میر را به دنبال دارد.

آقای دکتر لاریجانی ادامه داد: پای دیابتی به عنوان یکی از عوارض بیماری دیابت بار سنگینی را بر بیماران و نظام ارائه مراقبت های بهداشتی در دنیا تحمیل می نماید به طوری که هرچند بیش از نیمی از موارد آمپوتاسیون های غیرتروماتیک را اختلالات پای دیابتی تشکیل می دهند، اغلب این مسائل با مراقبت های منظم قابل پیشگیری هستند.

نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر کشور، با اعلام اینکه در حال حاضر شیوع دیابت در جمعیت بزرگسال ایران 11.4 درصد است، گفت: متاسفانه در کشور ما شاخص سال های از دست رفته با ناتوانی در اثر ابتلا به عارضه پای دیابتی 5 هزار و 848 سال است.

وی توضیح داد: با توجه به بار حاصل از دیابت و عوارض آن و نیز محدودیت منابع تأمین کننده احتیاج های بهداشتی-درمانی جامعه، دیابت یکی از اولویت های بهداشتی-درمانی دنیا، به ویژه در کشور ما بوده و اتخاذ اقداماتی مؤثر جهت پیشگیری و درمان دیابت به منظور کاهش این بیماری و عوارض آن لازم است.

رییس پژوهشگاه با اعلام این خبر که پذیرش بیماران دچار عارضه پای دیابتی در این بخش تخصصی از همین هفته شروع شده است ابراز امیدواری کرد که با بهره گیری از متخصصین چند رشته ای و راهنما های بومی سازی شده در این پژوهشگاه بتوان مدلی را برای ارائه خدمت به این بیماران در سطح کشور معرفی کرد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: hodablog.ir شناسه مطلب: 2359

به "افتتاح نخستین بخش تخصصی بستری پای دیابتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح نخستین بخش تخصصی بستری پای دیابتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید